4% formaline door gootsteen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

4% formaline door gootsteen

Hallo allemaal,

Weet iemand hoe erg het voor het milieu is, als < 4 % Formaline wordt weggespoeld door de gootsteen. Opvangen geeft meer formaldehyde stank dan weggooien. Hoewel ik heb gelezen dat formaldehyde snel wordt afgebroken, heb ik geen idee hoe snel dit is bij bepaalde concentraties en temperatuur.

Het gaat om ca 15 liter per dag, die verder sterk verdund wordt en wil weten of dit een onverantwoordelijk is voor het milieu. Overigens bevat Formaline ca 10% Methanol.

Persoonlijk geloof ik dat het niet ernstig is maar hoor dit gaarne van experts.

Gaarne jullie commentaar of suggesties.

MvG Sudder

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 4% formaline door gootsteen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol

Ik zou dus zeggen "ja, het is onverantwoord". Al ga ik ervan uit dat het kostenplaatje zo hoog is dat er op de huidige manier gewoon verder wordt gewerkt. Maar als ik er kritisch naar kijk, lijkt me de kosten aan verdunningswater meer op jaarbasis.

Berichten: 2.399

Re: 4% formaline door gootsteen

15 liter per dag is wel wat veel om door een gootsteen heen te gooien. Opvangen in een daarvoor bestemd vat zou geen stank moeten geven.

Verder vind ik verdunnen het meest idiote argument dat mensen gebruiken. In het riool verdunt het altijd wel, of je dr nou 10 liter water achteraanspoelt maakt niet uit. Het gaat gewoon over absolute hoeveelheden. Enige waarom verdunnen zou helpen is als er iemand net buiten je bedrijf je afval water staat te samplen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: 4% formaline door gootsteen

Is het geen optie om dit te oxideren met bv. een flesje chloorbleekloog?

Als je ff de stoichiometrie berekent moet dit wel lukken zodat je alleen wat anorganische restjes overhoudt.

Formaldehyde en methanol doen het, verdund, erg goed in een biologische waterzuivering, dat spul breekt heel goed af. Kun je zelf geen zuiveringetje maken?

Reageer