biofilm kweken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

biofilm kweken

Hallo,

ik ben bezig met een einwerk over de optimalisatie van een bestaande zuiveringsinstallatie. Het gaat om een trickling filter. Hierbij wordt een biofilm ontwikkeld op lavastenen waarover dan het afvalwater wordt verdeeld. De biofilm zorgt dan voor de uiteindelijke afbraak van de vervuilende componenten.

Ik heb reeds een aantal experimenten uitgevoerd op een labo-opstelling met echt afvalwater. Het probleem is dat hierbij nogal uiteenlopende resultaten worden verkregen, mede doordat de samenstelling van het afvalwater nogal varieert.

Daarom zou ik graag een aantal experimenten uitvoeren met synthetisch afvalwater. Nu is mijn vraag welke component ik hiervoor het best gebruik?

Zou ethanol hiervoor geschikt zijn, aangeizen dit een makkelijk afbreekbare component is? Of is glucose hiervoor ook geschikt?

Ik hoop dat iemand hiermee vertrouwd is want ik vind er erg weinig info over op het net.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: biofilm kweken

Wat je in ieder geval kunt proberen is om verschillende afvalwaters vooraf te mengen, zodat je een voldoende hoeveelheid afvalwater hebt van constante samenstelling (en een die een beetje aan de gemiddelde praktijk voldoet).

Er is in NL een NEN-norm (NVN 6419) die een recept geeft voor een kunstmatige grondwater en een kunstmatige oppervlaktewater. Deze worden in milieulabs veel toegepast met als voordeel dat ieder lab dezelfde matrix voor zijn kwaliteitsborging gebruikt en prestaties onderling vergelijkbaar zijn. Helaas is er nog geen NEN-norm voor kunstmatig afvalwater. Maar er is wel een ASTM (ASTM D5905-96) die een recept geeft voor kunstmatig afvalwater. Deze wordt wereldwijd gebruikt in research waarin afvalwater een rol speelt.

Je kunt de ASTM hier downloaden, maar het kost je wel wat geld.

Berichten: 47

Re: biofilm kweken

Ik heb mijn afstudeerwerk ook over biofilmreactoren geschreven. Ik maakte mijn afvalwater met gevriesdroogd melkpoeder en een saccharide. Ik weet niet meer welke suiker het was, het is al weer wat jaartjes geleden en ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn werk niet direct meer weet liggen.

In elk geval is het volgens mij aangeraden om zowel sacchariden, lipiden en proteïnen in je water te hebben, om een iet of wat realistisch beeld te krijgen en om bepaalde organismen niet te bevoordelen t.o.v. anderen.

Berichten: 6

Re: biofilm kweken

Bedankt voor de reacties.

Het is idd waarschijnlijk beter een samenstelling van verschillende componenten te gebruiken ipv van maar één component. Hopelijk krijg ik nu iets betere resultaten.

Reageer