Springen naar inhoud

Vliegtuig op rolband

• Log in om te kunnen reageren

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 17:28

Hoi hoi,

Lange tijd geleden dat ik nog eens op het forum postte, maar nu dus toch nog es :)

Mijn kotgenote volgt een vliegopleiding, en volgend vraagstuk kwam daarin voor:

Stel:
Een vliegtuig op een loopband (de band gaat dus even snel als de relatieve snelheid van het vliegtuig, maar in tegengestelde richting... Het vliegtuig blijft dus ten allen tijde stilstaan).
Het vliegtuig start zijn motoren, en haalt een relatieve snelheid (ten opzichte van de loopband) gelijk aan de rotatiesnelheid (snelheid groot genoeg om op te stijgen).

Zal het vliegtuig effectief de lucht in gaan?

Ik, en mijn vriendin dachten van niet, want de effectieve snelheid tussen de lucht en het vliegtuig is nul, er is geen air-flow, en de wet van bernouilli gaat niet op...

Maar haar vriend, ook een piloot, beweerde in een documentaire het tegendeel gezien te hebben!

Na zoeken en denken was mijn enige mogelijke uitleg dat de motoren genoeg zuigkracht hebben om lucht aan te zuigen die dan toch voor een stroom langs de vleugels zorgt, en zo het vliegtuig opheft. Maar dan zouden de motoren veel sneller moeten draaien dan bij een normale rotatiesnelheid (denk ik toch) om genoeg flow te creeeren...

Alvast bedankt voor mede-denkwerk :)

Groetjes,
Nelson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 18:11

De gegenereerde airflow zal inderdaad te weinig zijn om de benodigde lift te bezorgen aan de vleugels. Dit geintje zou je wel kunnen flikken in een windtunnel. Een luchtsnelheid van rond de 110 km/h is genoeg om een cessna van de grond te krijgen.

Veranderd door FsWd, 25 februari 2008 - 18:12

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2008 - 18:26

http://www.wetenscha...showtopic=23593
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 18:39

Mythbusters verklaart het in een filmpje
Zodus...

Het feit is dat het vliegtuig volledig los staat van de band (qua kracht gezien).
De motor van het vliegtuig trekt het vliegtuig vooruit, of de grond nu stilstaat, vooruit of achteruit beweegt, zal alleen effect hebben op de snelheid waarmee de wielen draaien, die dus niet aangedreven worden...

Mocht een auto op een rolband staan, zou hij natuurlijk stilstaan, aangezien de wielen de aandrijving geven... maar doordat de propeller draait zal het vliegtuig toch vooruit gaan op de band. De wielen zullen dus dubbel zo snel draaien dan bij een normale take-off...

De clue zit hem in het feit dat we verwachten dat het vliegtuig stilstaat... niet dus... :)

Bedankt voor de reacties!

Groeten,
Nelson

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 19:43

Mythbusters verklaart het in een filmpje
Zodus...

Het feit is dat het vliegtuig volledig los staat van de band (qua kracht gezien).
De motor van het vliegtuig trekt het vliegtuig vooruit, of de grond nu stilstaat, vooruit of achteruit beweegt, zal alleen effect hebben op de snelheid waarmee de wielen draaien, die dus niet aangedreven worden...

Mocht een auto op een rolband staan, zou hij natuurlijk stilstaan, aangezien de wielen de aandrijving geven... maar doordat de propeller draait zal het vliegtuig toch vooruit gaan op de band. De wielen zullen dus dubbel zo snel draaien dan bij een normale take-off...

De clue zit hem in het feit dat we verwachten dat het vliegtuig stilstaat... niet dus... :)

Bedankt voor de reacties!

Groeten,
Nelson

Ik denk dat dat wel kan, maar het ligt er dus puur aan hoe hard een van beide dingen draait. Het is namelijk mogelijk dat vvooruit = vachteruit. Een vliegtuig zet zich af tegen de lucht. Die kracht komt uiteindelijk op de ondergrond terecht via de wielen, ans ik nu zorg dat die ondergrond dus even hard naar achteren gaat als je bij een bepaald propellortoerental kan verwachten, blijft het vliegtuig mooi staan.

Veranderd door FsWd, 25 februari 2008 - 19:45

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2008 - 19:53

(...)als ik nu zorg dat die ondergrond dus even hard naar achteren gaat als je bij een bepaald propellortoerental kan verwachten, blijft het vliegtuig mooi staan.

Nee daarin vergis je je. Het vliegtuig zet zich af aan de lucht en niet aan de loopband. Het vliegtuig zal opstijgen. De wielen doen niet mee aan de vergelijking; zij worden immers niet aangedreven.

Edit: Lees het door mij gelinkte topic maar door, dan wordt e.e.a. duidelijk

Veranderd door Raspoetin, 25 februari 2008 - 19:53

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 20:46

Een vliegtuig op een loopband (de band gaat dus even snel als de relatieve snelheid van het vliegtuig, maar in tegengestelde richting... Het vliegtuig blijft dus ten allen tijde stilstaan).

Tsja....

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 21:24

(...)als ik nu zorg dat die ondergrond dus even hard naar achteren gaat als je bij een bepaald propellortoerental kan verwachten, blijft het vliegtuig mooi staan.

Nee daarin vergis je je. Het vliegtuig zet zich af aan de lucht en niet aan de loopband. Het vliegtuig zal opstijgen. De wielen doen niet mee aan de vergelijking; zij worden immers niet aangedreven.

Die link van jou is super!! :-)
9 Pagina's over of ie nu wel of niet opstijgt.... EN HIJ STIJGT DUS OP!!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 21:40

Ja maar ik bedoel: je hebt een extern aangedreven rolband, en als die hard genoeg draait, komt het vliegtuig toch geen meter vooruit?

Hmmz wacht ik zag net het licht: het zou evengoed gaan als de rolband de andere kant op zou draaien.

Veranderd door FsWd, 25 februari 2008 - 21:41

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2008 - 22:56

Misschien nog nuttig:

In het door mij gelinkte topic wordt een parallel getrokken met een fiets op een loopband. De fiets kun je als de loopband aanstaat eenvoudig met je hand vooruit duwen.
Als je nu in plaats van de fiets een vliegtuig neemt, en in plaats van je hand een paar krachtige straalmotoren, lijkt de oplossing niet al te moeilijk.

[offtoppik]
En wat een kracht die straalmotoren hebben:
Doorspoelen naar 0:45 min:
Doorspoelen naar 1:30 min:
[/offtoppik]

Edit: Ik denk trouwens dat Marjanne het einde van filmpje 2 niet echt kan waarderen :P
Edit2: Marjanne heeft/had een Renault, geen CitroŽn Geplaatste afbeelding

Veranderd door Raspoetin, 26 februari 2008 - 08:47

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 23:55

Misschien nog nuttig:

In het door mij gelinkte topic wordt een parallel getrokken met een fiets op een loopband. De fiets kun je als de loopband aanstaat eenvoudig met je hand vooruit duwen.
Als je nu in plaats van de fiets een vliegtuig neemt, en in plaats van je hand een paar krachtige straalmotoren, lijkt de oplossing niet al te moeilijk.

[offtoppik]
En wat een kracht die straalmotoren hebben:
Doorspoelen naar 0:45 min:
[/offtoppik]

Edit: Ik denk trouwens dat Marjanne het einde van filmpje 2 niet echt kan waarderen :P

Uiteraard moet je bij dit alles wel aannemen dat je wrijvingsloze lagers enzo hebt :P

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2008 - 07:58

Men praat niet voor niks bij vliegtuigen over airspeed.... Ook bij het opstijgen wordt deze term gebruikt. :P

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2008 - 11:19

Tsja....

Jaahaa.. dat is inderdaad superstom, maar dat was mijn opvatting toen. Mijn kotgenote had het ook ietwat verkeerd uitgelegd... maar geef toe, het is toch ietwat tricky, niet?

Alleszins bedankt voor alle uitleg!

Groeten

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2008 - 12:36

[offtoppik]
[/offtoppik]

Edit2: Marjanne heeft/had een Renault, geen CitroŽn Geplaatste afbeelding

Inderdaad, dat was een CitroŽn 2CV.
Ik heb een Renault 4. De mijne zou absoluut niet zijn omgewaaid... 8-)

klein is fijn

klein is fijn

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2008 - 12:50

En wat als je de rolband opeens stil gooit? Hebben die paar kleine wieltjes genoeg kinetische energie om z'n vliegtuig sneller vooruit te krijgen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures