[scheikunde] Fosforescentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[scheikunde] Fosforescentie

Wij zijn 2 leerlingen uit 4 havo. Wij moeten dus een profielwerkstuk maken en hebben gekozen om deze over het vak scheikunde te doen. Wij hebben daarbij gekozen voor het onderwerp: Fosforescentie.

Wij zouden graag willen weten hoe je een forforescerende stof kan maken en hoe je deze dan krijgt. Bijvoorbeeld : wat je moet doen en wat je er voor nodig hebt.

Het moet natuurlijk wel haalbaar blijven op een middelbare school. Het moet dus geen erge reacties veroorzaken zoals bijvoorbeeld. een overlast aan stank. (dit slaat op strontnium) Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Jose en Esther.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Fosforescentie is op zich een niet alledaags verschijnsel. Bij mijn weten zijn er wel flink wat stoffen die fosforesceren, maar om zelf een stof te maken is een heel ander verhaal.

Misschien heb je wat aan deze google-zoekterm: synthesis phsphorescent op Google.
Het moet natuurlijk wel haalbaar blijven op een middelbare school. Het moet dus geen erge reacties veroorzaken zoals bijvoorbeeld. een overlast aan stank. (dit slaat op strontnium)


Strontium zelf ruik je dacht ik niet hoor.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: [scheikunde] Fosforescentie

volgens engelse wiki is het niet meer dan een alkalisch metaal. voor zover ik het weet hebben metalen niet echt een geur. tenzij je ze in je mond stopt (denk maar aan haring)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Denk dat het een pun was op de naam ervan, stelletje serieuzelingen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Denk dat het een pun was op de naam ervan, stelletje serieuzelingen :P
Oh. Dat had ik niet door zeg. :P

Feit is dat ik strontium wel associeer met mogelijk fosforescente complexen dus besloot ik er iets serieuzer op te reageren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Ik heb ooit eens een project gedaan over chemiluminiscentie (moeilijk woord voor lichtgevende reacties) en dan in het bijzonder over de reactie in breeklichtjes.

En ik kan je vertellen dat je vanwege de stoffen die niet mag doen.

Fosforescentie komt ook in de natuur voor (bioluminiscentie) misschien een leuke aanvulling voor jullie project.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Wij vinden het erg fijn dat jullie reageren op onze vragen maar wij hebben ook gehoord dat je het bijvoorbeeld met een zout kan doen, het voorbeeld dat wij kregen was ZinkSulfide. daarbij moesten we dan nog wel een beetje zilver of koper toevoegen. Dit lijkt ons wel een leuk idee maar wat we ons dan weer afvroegen was : we moeten voor ons proefielwerkstuk een bepaalde tijd besteden. en een zout maken duurt opzich niet zo lang. misschien hebben jullie een paar aanvullende ideën voor ons. Zoals Maundu had met het bioluminiscentie. Dit zou erg fijn zijn. Zou iemand ons ook iets meer kunnen vertellen over bioluminiscentie? Alvast bedankt.

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Bioluminescentie is wat je ziet bij vuurvliegjes, of bij bepaalde typen diepzee vissen.

Ik weet zeker dat als je even googled op de termen: "bioluminescence" en "reaction mechanism" je een heel eind komt

ik heb het ff gedaan en meteen een pagina met compleet reactie mechanisme:

http://members.aol.com/profchm/frye.html

en de Nederlandse wiki page:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bioluminescentie

Nu hebben we jullie een aantal goede handvaten gegeven, succes!!

Berichten: 62

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Ik denk dat het nu wel belangrijk is om mee te geven dat er een verschil is tussen de fosforescerende eigenschappen van zinksulfide en de fosforescerende eigenschappen van commerciële producten, zoals glow-in-the-dark sterretjes. Zinksulfide blijft maar heel kort in de aangeslagen toestand, dat wil zeggen dat het heel kort fosforesceerd en licht uitzend. Denk hierbij aan milliseconden.

Je kan dus dit effect alleen zien als je er met een blacklight op schijnt.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Zinksulfide kan geactiveerd worden met behulp van koper.

Een andere fosforescerend materiaal is strontiumaluminaat, oftwel Sr(AlO2)2. Dit kan geactiveerd worden met Europium. Dit is een zeldzaam metaal, maar is niet al te duur, tenminste als het op eBay gekocht word. Ik betwijfel of de school Europium heeft, maar misschien zijn er alternatieven. Deze combinatie is veel 'beter' dan de zinksulfide:Cu , omdat het 10x zo sterk schijnt, 10x zo lang schijnt. Het is wel veel duurder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Strontium_aluminate

Weet iemand de oplosbaarheid van stontiumaluminaat? Ik denk at deze vrij laag is. Als deze inderdaad laag is (<1g 100mL water) , dan kun je het maken door aluminium op te lossen in natronloog en vervolgens een ondermaat aan strontiumchloride of strontiumnitraat-oplossing toe te voegen.

Is de oplosbaarheid hoog, neem dan 1 equivalent strontiumchloride (dit is waarchijnlijk het hexahydraat), en 1 equivalent aluminium. Lost het aluminium op in een kleine overmaat geconcentreerde warme natronloog-oplossing. Los het strontiumchloride in zo weinig mogelijk heet water op en voeg dit toe aan de aluminaat-oplossing. Volgens mij vormt er zich nu geen strontiumhydroxide-neerslag, omdat het aluminaat-ion volgens mij een heel stabiel complex-ion is.

Zet de oplossing nu in de vriezer. Volgens , mij vormen zich dan kristallen.

Andere fosforescente materialen zijn de sulfiden van calcium, strontium en barium. Deze zenden forforescent licht uit nadat je ze hebt bloogesteld aan licht voor een periode van een paar uur. De temperatuur bij de bloodstelling bepaalt onder andere de uitgezonden golflengte. De sterkte van het licht van deze sulfiden word o.a bepaald door de aanwezigheid van de juiste concentratie (of hoeveelheid) koper, bismut of mangaan metaal in de het sulfide.

Je hebt dus eindeloos veel mogelijkheden. Je kunt verschillende fosforescente materialen maken/kopen en ze met elkaar vergelijken, je kunt de invloed van de temperatuur of druk op het uitgezonden licht onderzoeken, je kunt het effect van verschillende activators (Cu, Mn, Bi, Eu, enz) en het belang van een bepaalde concentratie hiervan onderzoeken, enz.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Hallo,

Heel erg bedankt voor de reacties.

Weet iemand de oplosbaarheid van stontiumaluminaat? Wij hebben in verschillende enorme boeken(chemiekaarten en nog een) gezocht en geen van alle kon ons het andwoord vertellen.

Wij mogen van onze docent deze stof niet probeeren te maken als we het antwoord niet weten.

Groeten

Esther en Jose

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Fosforescentie

ik heb ff op internet gezocht maar kon het zo snel ook niet vinden.

ik heb op de chemie leveranciers pagina's gekeken en naar de MSDS gezocht.. ik heb het niet kunnen vinden.

sorry meiden

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Volg deze topic maar. Ik zou zelf niet gaan vragen daar, het niveau is nogal hoog daar , en ze houden niet van beginnersvragen.

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthr...age=1#pid120998

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Thanks voor de tips. Maar we zijn nu nog niet helemaal klaar. We weten al 2 van de 3 stoffen die we willen gebruiken. En wat we uit willen zoeken met deze stoffen. We willen de lichtintensiteit van de stoffen gaan meten en kijken wat voor verschil dit opleverd als je kijkt naar hoelang het is blootgesteld aan licht en aan wat voor licht het is blootgesteld. maar we weten noggeen 3de stof en die is heel belangrijk omdat we aan het eind van de week de stoffenlijst moeten inleveren. We hebben nu al ZinkSulfaat en StrontniumAluminaat. Wij willen zosnel mogelijk een reactie als het kan.

Groetjes van Jose en Esther. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Fosforescentie

Camphorquinone fosforesceert in een oplossing van alpha-cyclodextrine.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer