Reproduceerbaar

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Reproduceerbaar

Hoi,

Van een serie kalibratiemonsters (verschillende oplosmiddelen in Triacetine) die gemeten wordt met een Headspace GC, heeft iedere keer het eerste monster een lagere concentratie (-10%) dan het tweede en de daarop volgende monsters.

Ik heb het vermoeden dat het met het thermostateren te maken heeft. Herkend iemand dit probleem en kan mij op de goede weg helpen om dit probleem te verhelpen?

Greetz Nobody2050 :oops:

Berichten: 873

Re: Reproduceerbaar

Kun je wat meer vertellen over je bepalingsmethode? Statische of dynamische headspace? Hebben de calibratiemonsters dezelfde samenstelling? heb je al gekeken of je last hebt van memoryeffecten?

Ik ben deze problemen zelf (nog) niet tegengekomen maar misschien kan ik wat helpen.

Berichten: 5

Re: Reproduceerbaar

Hoi,

Het is statische headspace en de kalibratiemonsters hebben allemaal dezelfde samenstelling. Het zijn 10 vials uit één moederoplossing.

Ik heb 3 monsters genomen en daarbij de thermostateertijd verlengd van 20 minuten naar 30 minuten, helaas hetzelfde beeld. Het eerste monster is 10% in resultaat lager dan de andere twee.

Statische Headspace

Kolom CP-Sil-5

Thermostateertijd 20 minuten bij 120 graden

Naaldtemp. = 150 graden

Temp. transferline = 160 graden

Temp. programma oven =

15 min bij 50 graden,

5 graden/min naar 125 graden isotime 1 minuut,

daarna met 45 graden naar 250 graden isotime 5 minuten.

Het lijkt er op dat er pas bij een tweede meting het systeem op de juiste druk is en dan dat verder goed vasthoudt, maar wanneer er dan weer een eerste meting word gestart het probleem zich weer herhaald.

Greetz Nobody2050

Berichten: 873

Re: Reproduceerbaar

Statische headspace: verwarmen van een afgesloten vial van bv 20 ml gevuld met max 10 ml monstermateriaal. Injectie in GC dmv een injectiespuit van bv 1000 µl.

Dit even voor de duidelijkheid.

Hoe is je monsternam? Vul je achter elkaar de 10 vials en sluit je ze direct nadat je het monster hebt ingebracht? of vul je eerst alle vials en ga je ze dan afsluiten?

De oplosmiddelen, hoe vluchtig zijn deze? Kookpunten?

En even terug naar mijn vorige post, ben je nagegaan of je last hebt van memoryeffecten?

Berichten: 5

Re: Reproduceerbaar

Van memoryeffecten heb ik geen last. Iedere meting is verder iedere keer identiek aan de vorige.

De vials worden direct afgesloten. In een vial van 20ml gaat 50µl monster. In dit monster zit dus voor het overgrote deel als draagoplosmiddel Triacetine.

Hierin zijn 21 verschillende oplosmidddelen in opgelost, van Methanol tot aan Ethoxy-Propyl-Acetaat wat er als laatste uitkomst van deze oplosmiddelen, als allerlaatste komt Triacetine.

Ik heb weer drie metingen uitgevoerd, nu als eerste een blanco en daarna twee kalibratiestandaarden. Resultaat is dat meting 2 en 3 identiek aan elkaar zijn.

Het maakt dus niet uit wat de eerste meting is, de volgende in de series zijn op een reproduceerbaar niveau.

Berichten: 47

Re: Reproduceerbaar

Jouw verhaal doet me denken aan een gelijkaardig probleem dat wij destijds hadden op onze headspace. Dit was weliswaar op een GC-MS.

Wij namen echter een afname in respons waar gedurende de eerste paar runs, daarna bleeft het signaal stabiel.

Het zou naar het schijnt te maken hebben gehad met de waterdamp die je opbrengt. Bij onze MS werden de quad staven niet verwarmd en condenseerde de waterdamp terug op de quad. Dit manifesteerde zich enkel tijdens de eerste paar monsters, daarna bereikte dit een verzadigingspunt waarna het signaal mooi stabiel bleef. het probleem was eenvoedig opgelost door enkele blanco waterlmonsters te laten lopen vooraleer aan de echte analyse te beginnen.

Ik kan uit je topic niet direct afleiden of je oplost in water noch of je MS gebruikt maar misschien vind er een gelijkaardig fenomeen plaats op je kolom. Je hebt tenslotte een apolaire kolom en je verwarmt je staal tot 120°C. Indien er water in je monster zit, dan breng je hiervan een aanzienlijke hoebveelheid op je kolom.

Indien je geen water gebruikt weet ik het ook niet zo direct.

Berichten: 873

Re: Reproduceerbaar

Je blanco, is dat een lege vial of alleen triacetine?

Bij de laatste optie kan ik me indenken dat je ergens eerst een verzadiging creëert van triacetine, ik denk in je injectie systeem. Wanneer je daarna regelmatig injecteert blijft die "verzadiging" wel in stand.

Welke temperatuur staat je injector? Is deze hoog genoeg om je sample wat je injecteert gasvormig te houden?

Berichten: 5

Re: Reproduceerbaar

Hallo Arjan,

Ook bedankt voor je inbreng. Ik gebruik geen water en het is ook geen GC-MS, dus daar zou het niet aan liggen.

Voor wat betreft de blanco Drune, dit is een lege vial. De injector heeft een temp. van 170 graden.

Greetz Nobody2050

Berichten: 873

Re: Reproduceerbaar

Sorry nobody, nu lig ik een beetje los. Of te wel ik, ik zou het niet weten.

Idee: Ga vanaf het begin van je onderzoek alles minutieus na. Eventueel laat je iemand anders je voorschrift nalezen en/of nawerken. Als er ergens iets niet correct is kom je er zo misschien achter.

suc6

mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, ik kan hoog uit zeggen dat ik het niet weet.

Berichten: 5

Re: Reproduceerbaar

Bedankt Drune voor je inbreng, was sowieso nuttig.

Morgen of anders maandag komt de leverancier kijken, want dit probleem is naar mijn mening afkomstig van een onlangs uitgevoerd onderhoud.

Ik laat nog wel weten wat het eventuele probleem was.

Greetz Nobody2050

Reageer