productie glucose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

productie glucose

Hallo,

ik ben met een aantal medestudenten bezig met een project waarin we de opdracht hebben een bioreactor op laboschaal te bouwen die zetmeel met behulp van amyloglucosidase omzet in glucose. We vertrekken van de projecten van afgelopen jaren en moeten hierop verder gaan om uiteindelijk een zo hoog mogelijk rendement te bekomen.

Momenteel werken we met de geïmmobiliseerde vorm van het enzym maar proeven hebben uitgewezen dat de vrije vorm efficiënter werkt. We hebben echter geen idee hoe we in onze bioreactor een systeem kunnen inbouwen om de glucoseoplossing terug van het enzym te scheiden en dit te hergebruiken, iemand een idee?

Een ander pijnpuntje is dat er als de opstelling een hele tijd opstaat er luchtbelletjes worden gevormd die de doorstroming van de zetmeel oplossing in de kolom met het geïmmobiliseerd enzym bemoeilijkt wordt. Om dit tegen te gaan hebben we reeds ervoor gezorgd dat alle oplossingen op dezelfde temperatuur staan zodat er de verandering in de oplosbaarheid van gassen die met een temperatuurswijziging samen gaat geminimaliseerd kan worden. Ook worden alle oplossingen eerst vacuüm getrokken om er op deze manier zoveel mogelijk gassen uit te halen maar nog steeds hebben we gasvorming in onze reactor, iemand suggesties?

Als iemand nog andere ideetjes heeft waarmee we ons proces mogelijk kunnen optimaliseren zijn die altijd welkom.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: productie glucose

Je zou een verdringingsgas als helium kunnen gebruiken na het vacuüm trekken. Helium staat erom bekend (tenminste bij HPLC-toepassingen) om alle gassen eruit te schoppen en dan zelf mee te gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: productie glucose

bij vacuüm trekken krijg je problemen met kookpuntverlaging.

verdringen met een gas als helium of indien mogelijk stikstof is beter

zit je op het Van Hall?