zuurtegraad zuurgraad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

zuurtegraad zuurgraad

hey jongens en meisjes :D

we zijn op school bezig met het analyseren van sap.

En nu is mij verteld dat de zuurgraad en de zuurtegraad 2 verschillende dingen zijn.

Maar ik vind op google en wikipedia dat deze allebij staan voor de ph.

Dus nu ben ik verward, is er nu wel of geen verschil. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuurtegraad zuurgraad

In mijn vakgebied staat de zuurgraad gelijk aan de pH.

Het woord zuurtegraad ken ik niet.

Wij werken ook nog met een zuurgehalte: dat is het totaalgehalte aan zuren. Dit is alleen te bepalen met een titratie met een base. Het zuurgehalte is iets anders dan de pH-waarde. Immers: de pH wordt bepaald door de concentratie aan vrije H+-ionen. Maar er kunnen ook zuren zijn die hun H+ niet hebben afgestaan. Deze worden meegenomen in het zuurgehalte.

Berichten: 292

Re: zuurtegraad zuurgraad

Er is geen verschil het is hetzelfde. zuurtegraad is de benaming voor de pH waar ik vandaan kom. Het kan zij dat op andere plaatsen zuurgraad gebruikt wordt

misschien werd er bedoelt dat er een verschil is tussen zuurgraad en zuurgehalte.

zuurgehalte is de term die marjanne reeds uitgelegd heeft

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zuurtegraad zuurgraad

bij ons is het of zuurtegraat of pH

het is in de voedingswereld niet altijd het zelfde en soms niet eens met mekaar vergelijkbaar

Kaas is een product met een pH tussen de 4 en 5. maar een zuurtegraat bepaling van kaas zal een veel lagere pH geven

dit door de aanwezigheid van de bufferstoffen uit de melk die ongeveer ruwweg 10x geconcentreerder zijn.

bedenk goed wat je wilt weten, het is lang niet altijd dat je meet wat je beoogt te meten (validiteit)

p.s. sappen kunnen ook gemeene spelletjes spelen met zuurtegraat en pH
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 391

Re: zuurtegraad zuurgraad

Leg dat eens wat specifieker uit??

Het is trouwens zuur(te)graaD

Volgens mij is het allemaal hetzelfde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zuurtegraad zuurgraad

laat ik voor het gemak kaas en yoghurt nemen

bijde producten worden gemaakt van melken aangezuurd met melkzuurbacteriën.

bij het maken van kaas krijg je ongeveer 10 kg kaas uit 100kg melk. veel water wordt verweiderd in de vorm van wei. echter komen de meeste eiwitten (~80% van de eiwitten in melk is casinaat) van de melk in de kaas samen met bijna al het vet en flink wat lactose.

tijdens het verzuren van de kaas wordt lactose omgezet in melkzuur. casinaat heeft een ph bufferende eigenschap zolang je niet op het iso electrisch punt zit. door deze eigenschap zal wanneer al het lactose verzuurd de pH ongeveer 5,7 zijn.

Yoghurt wordt niet geconcerntreerd als kaas en worden de bacteriën zo aan de melk toegegevoegd. na een paar uur fermenteren is de yoghurt een slijmerige massag geworden met een pH van ~4,5 en van de originele 4g lactose (op 100g melk) is nog 3 gram over.

dus bij kaas is (bijna) alle lactose weg en bij yoghurt is in totaal ~1 gram per 100g melk verbruikt.

dit komt doordat de pH ondergrens van de gebruikte culturen ongeveer op de pH 4,5 ligt echter is er in kaas meer zuur gevormd omdat daar de pH gebuffert werd.

wanneer er een zuurtegraad titratie uitgevoerd zal worden op kaas en op yoghurt zal er bij kaas een hogere waarde uit komen dan bij yoghurt.

oh en dit is nog de korte uitleg [!] :oops:

duidelijk?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer