Springen naar inhoud

IJzerchloride

• Log in om te kunnen reageren

petrus bitbyter

petrus bitbyter

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 02:56

Ik gebruik al jaren FeCl3 om koper te etsen maar kan het nu niet meer kopen. Daarom wil ik het zelf maar maken. Iemand stelde voor om zoutzuur over staalwol te gieten maar voordat ik dingen door elkaar ga gooien, heb ik liever eerst wat advies.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jcjlf

jcjlf

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 09:16

Ik gebruik al jaren FeCl3 om koper te etsen maar kan het nu niet meer kopen. Daarom wil ik het zelf maar maken. Iemand stelde voor om zoutzuur over staalwol te gieten maar voordat ik dingen door elkaar ga gooien, heb ik liever eerst wat advies.

Staalwol met zoutzuur alleen geeft een ijzer(II)chloride-oplossing. Deze is lichtgroen, maar wordt langzaam geel en troebel door luchtzuurstof (oxidatie). Als je echter ook een waterstofperoxide-oplossing erbij doet, krijg je meteen een ijzer(III)chloride-oplossing.

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 10:12

Deze is lichtgroen, maar wordt langzaam geel en troebel door luchtzuurstof (oxidatie).

Als je genoeg zoutzuur bij je ijzer hebt gedaan zal er geen vertroebeling optreden, maar oxidatie tot FeCl3.

Als u chloorbleek hebt kunt u dit als oxidans gebruiken.
Het nadeel hiervan is dat u natriumionen in oplossing krijgt, maar voor etsen lijkt me dat geen probleem.
Als u dit doet:
Doe eerst (stoichometrisch) zoutzuur bij staalwol.
Voeg vervolgens, als het (geel)groen is, er een klein beetje chloorbleek aan toe (1. goedkope rommel, zonder parfum of verdikkingsmiddelen 2. echt een klein beetje, vooral niet teveel want u wilt uzelf niet vergiftigen met een wolk chloorgas).
De kleur zal onmiddelijk goudgeel worden.
Dit is uw ijzer(III)chloride+natriumchloride oplossing.
Door overmaat chlorideionen zal het er geler uitzien dan u gewend bent.

Afwachten en de luchtzuurstof zijn werk laten doen, gebruik maken van waterstofperoxide of van chloorbleek: de keuze is aan u.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2008 - 11:00

Wanneer het om het etsen van koper gaat en niet om het maken van ijzer(III)chloride op zich, dan lijkt de methode die hier staat een geschikter alternatief. Dat scheelt een hoop geknoei met de ijzerzouten.

Als u chloorbleek hebt kunt u dit als oxidans gebruiken.

Dit zou toch niet mijn voorkeur hebben boven waterstofperoxide. De productie van chloorgas is bij gebruik van chloorbleek veel groter dan bij gebruik van peroxide.

Veranderd door DrQuico, 01 maart 2008 - 11:03

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 11:15

Ga eens kijken en zoeken bij http://www.circuitsonline.net/forum/.
Daar zitten de experts voor koperetsen.
Ik gebruik al jaren ammoniumpersulfaat een kleurloze oplossing die langzaal blauwkleurt door koper. Als je dat ťťn keer hebt gebruikt wil je nooit meer die vieze ijzeroplossingdrab waarin je niets ziet en die zulke vieze vlekken geeft in kleding en tafels e.d.
Veel vrienden van mij van bovengenoemde site zweren ook bij waterstofperoxide en zoutzuur.

Edit: typo's

Veranderd door Echtepino, 01 maart 2008 - 11:15

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 16:54

De methode, die DrQuico aandraagt is inderdaad een hele goede. Het is ook mijn methode om koper weg te etsen.

Ik start met 25% HCl en een scheut 30% H2O2 en gooi daar dan wat koper in. Dit lost snel op. Vervolgens gooi ik er meer koper in en laat het staan aan de lucht. Je krijgt een donkerbruin/groene vloeistof die je laat staan. Het wordt na een nachtje staan groen. Dan kun je beginnen met etsen. Iedere keer als je geetst hebt doe je er een beetje vers zoutzuur bij en zet je het een nachtje weg met open deksel. Daarna kun je het afsluiten. Let wel op dat als je het wegzet met open deksel dat je het buiten wegzet. Er komen corrosieve nevels van af, hoewel dat met 25% zoutzuur nog wel meevalt.

Je kunt zelfs starten zonder waterstofperoxide. Dan ga je een poosje electrolyseren met koperdraad als anode in 25% HCl. Al vrij snel heb je een groengele vloeistof en daar gooi je extra koper in.

Dit kost hoegenaamd niks en je krijgt in de loop der tijd alleen maar meer etsoplossing ;)

De werking berust op het feit dat in geconcentreerd zoutzuur koper(II) ionen in staat zijn om koper(0) te oxideren en er ontstaat koper(I). Dat koper(I) is zeer luchtgevoelig en wordt snel geoxideerd door zuurstof uit de lucht tot koper(II). Bij dit proces wordt zuur gebruikt. Dus uiteindelijk gebruik je (indirect) zuurstof als oxidator en het zuur als ondersteunende stof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures