Springen naar inhoud

Verzinking

• Log in om te kunnen reageren

Dutchhero

Dutchhero

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 16:38

Hey,
ik ben een 6 VWO'er met Natuur & Techniek als profiel.
Ik heb mijn profielwerkstuk bij scheikunde, ik was afgelopen augustus op de TU Eindhoven voor de werkweek.
Ik zat met mijn vragen ook al op Chemixtry.be maar das tijdje geleden uit de lucht gegaan helaas.
Wist niet zeker of dit het goede forum is maar dit is niet je doorsnee huiswerkopgave dus vandaar.

Heb geduld! Soms kan het even duren voordat iemand je vraag kan beantwoorden. Het is dan ook niet verstandig om ťťn dag vůůr een toets nog met veel vragen te komen. Zet dus ook niet in je vraag dat je snel antwoord wil hebben! Dat wekt irritaties op en werkt eerder averechts.

Nu woensdag moet de eerste versie worden ingeleverd dus ja ik realiseer me dat dit een nogal dom is, enfin.

We hebben onderzocht wat de beste verzinkingsmethoden zijn.
Daarbij hebben we 3 technieken gebruikt, thermisch, diffusie en elektrolytisch verzinken.

Over diffusie heb ik op het moment een vraag (later zullen er vast nog paar andere komen); we hadden de temp rond de 370 en het smeltpunt van zink is rond de 420 (ik praat praktisch altijd in Celsius).
Toen ('toen' dat is in augustus in de werkweek) vroegen wij ons al af hoe nou dat toch tot verschillende lagen kon reageren.
Want wij hadden tot dan toe alleen maar geleerd dat onder de smelttemp. niks gebeurd met een stof.
Die mensen van die TU hebben het ons toen zo quasi vaag uitgelegd, het was iets van een 'vaste stof reactie'. Maar het kwam er eigenlijk op neer dat ze het te moeilijk vonden voor ons.
Dus nou zit ik met het probleem om uit te leggen wat er nu eigenlijk gebeurd met zon stof, iets dat ik zelf dus niet weet.

Bij voorbaat dank.

edit:
Ik realiseer me dat ik misschien nog wat vaag ben met mijn diffusie probleem.
Wij namen 2 kleine uitgeponste vierkantjes ijzer en een van zink.
Dan deed je die van zink in het midden en die van ijzer aan de buitenkant. Het geheel in een klemmetje en dan in de oven voor een uur of 2 / 4 / 6 op 370 graden Celsius.
Erna was dus het zink min of meer 'versmolten' met het ijzer en kon men het blokje verwerken tot een preparaat dat men dan kon onderzoeken onder een SEM (elektronenmicroscoop).
Daar onderzochten wij de aanwezigheid (respectievelijk afwezigheid) van lagen mee en hun samenstellingen en diktes.

Veranderd door Dutchhero, 01 maart 2008 - 17:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 15:54

Het diffusieproces dat Dutchhero heeft gezien lijkt nog het meest op het Sherard proces ( sherardiseren). Dit vind je zeker op internet want het is heel bekend geworden voor de behandeling van kleine onderdelen.

Bij de temperatuur vlak onder het smeltpunt van zink zijn de zinkatomen al behoorlijk beweeglijk geworden. Bij ijzer minder. Maar toch gaan beide metalen aan elkaar hechten doordat ze een beetje inelkaar kruipen. Met behulp van inerte markers kan men zien wat in wat kruipt.

Bij het thermisch verzinken van ijzer in vloeibaar zink zijn de beweeglijkheden van de atomen groter en kruipen de metalen veel verder in elkaar. Er ontstaan daarbij drie of vier fasen die je na slijpen, polijsten en etsen heel goed onder een microscoop kunt waarnemen. Meestal zie je maar drie fasen. Ook die kun je met markers onderzoeken.
Overigens, het sherardiseren doet men niet met een blokje zink maar met zinkpoeder. Daarbij diffunderen de zinkkorrels inelkaar en in mindere mate ook in het ijzer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Dutchhero

Dutchhero

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 16:35

mmh, ja zo iets had ik ook al in gedachte maar ik dacht misschien ligt er nog een ingewikkeldere theorie achter

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures