alcoholpercentage meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

alcoholpercentage meten

Hej! :D

nou, ik heb het hele forum afgezocht. Maar de andere topics snap ik niet echt, en op het internet is het ook niet goed te vinden.

Wie weet een goede, vrij nauwkeurige manier om alcohol percentages te meten in verschillende dranken?? In bier, wijn en een sterke drank?

Aangezien het hier om een PO voor scheikunde op de middelbare school gaat, heb ik ook de instrumenten van de middelbare school tot mijn beschikking. Denk aan destillatie opstellingen en misschien een hydrometer (zo ik zag op een andere site.)

ook belangrijk, hoe werkt die manier van bepalen dan? 8-[ :oops:

bij voorbaat dank! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alcoholpercentage meten

Wow, je suggereert zelf destillatie en een hydrometer!

Wat meet een hydrometer?

Waarom zou je destilleren?

Berichten: 5

Re: alcoholpercentage meten

destilleren: bier en wijn hebben stoffen (suikers) die de dichtheid veranderen.

dus zal ik de alcohol eruit moeten destilleren, maar hoe meet ik die dan?

hydrometer meet de dichtheid, zou ik dus in combinatie met de destillatie opstelling kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: alcoholpercentage meten

op school deden we vaak eerst destileren (maakt niet uit hoeveel water er in zit)

pyknometer wegen, vullen met je destilaat, aanvullen met water tot hij vol is, drogen aan de buitenkant en opnieuw wegen.

alles bij 20°C wegen en dan kan je de dichtheden van water en ethanol opoeken.

aan de hand van het gewicht van water/ethanol mengsel, dichtheid water, dichtheid ethanol en volume pyknometer kan je de precieze hoeveelheid ethanol berekenen die in je drank zat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: alcoholpercentage meten

ArcherBarry schreef: op school deden we vaak eerst destileren (maakt niet uit hoeveel water er in zit)

pyknometer wegen, vullen met je destilaat, aanvullen met water tot hij vol is, drogen aan de buitenkant en opnieuw wegen.

alles bij 20°C wegen en dan kan je de dichtheden van water en ethanol opoeken.

aan de hand van het gewicht van water/ethanol mengsel, dichtheid water, dichtheid ethanol en volume pyknometer kan je de precieze hoeveelheid ethanol berekenen die in je drank zat.
wat is een pyknometer??

op school doen we weinig proeven. Vandaar dat ik er niet veel van weet..

sorry, maar dit snap ik niet.. :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: alcoholpercentage meten

een geijkt glaswerk dat bijvoorbeeld precies een inhoudelijk vollume heeft van bijvoorbeeld 100 mili liter
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: alcoholpercentage meten

samengevat dus

destilleren,

pyknometer wegen,

destilaat in pyknometer doen, en aanvullen met water,

drogen aan buitenkant en wegen,

dichtheden van water en ethanol opzoeken

maar waarom heb ik dan water nodig, als ik met het volume van het destillaat (=dan neem ik aan bijna volledig ethanol) en de dichtheid van ethanol al kan rekenen?

en dan heb ik de massa van ethanol (massa/volume = dichtheid dus massa = volume x dichtheid) en dat dan in combinatie met de massa van de vloeistof voor het destilleren het percentage uitrekenen? :D

zo?? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alcoholpercentage meten

Omdat je een vast volume nodig hebt waaraan je kunt relateren. En google maar eens op contractie/expansie. Dan zie je dat een paar % water al voor heel andere dichtheden kunnen zorgen.

Berichten: 5

Re: alcoholpercentage meten

I see! ok, dus ik heb een vast volume. Maar hoe bereken ik nu uit dat volume de hoeveelheid alcohol met 2 dichtheden? :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alcoholpercentage meten

Het probleem van een destillatie is dat je moet kiezen:

of je maakt heel weinig zuivere alcohol (eigenlijk 96%, meer gaat niet met destilleren van alcohol)

of je destilleert alle alcohol over samen met een deel van het water.

In het eerste geval weet je niet hoeveel alcohol erin zat. En in het tweede geval ook niet.

De oplossing is dus om alles over te destilleren zodat je alleen nog water en alcohol hebt, en dan op een andere manier te bepalen hoeveel van het destillaat alcohol en hoeveel water is.

Over de "pyknometer" hoeft eigenlijk niet zoveel gezegd te worden als hier gedaan. Er zijn verschillende namen voor verschillende dichtheidsmeters. Als je er één hebt is dat best.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: alcoholpercentage meten

Misschien dat dit topic je iets verder helpt.

Het gaat over cider, maakt werkt beter voor wijn en bier (let wel op dat je eerst de koolzuur verwijdert).

Reageer