Springen naar inhoud

[scheikunde] Electrochemische cel

• Log in om te kunnen reageren

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 13:45

Hallo

Ik heb laatst een proef op school gedaan met zwavelzuur van verschillende soorten molariteit, 1M 2M 5M en 10M. De bedoeling was dat ik de spanning ging meten over cel die ik als volgt gebouwd had: Bekerglas met daarin het zwavelzuur een zinken plaatje en een koperen plaatje. deze aangesloten op een voltmeter en de spanning gemeten. nu is de vraag bij mij hoe kan het dat het is hoe hoger de molariteit hoe minder goed de cel als spanningsbron kan dienen? hoe kan dit.. ik kan er geen verklaring voor vinden?

alvast bedankt Rutger ;)
Als mij jou zien ik vind mooi

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2008 - 14:49

Zat er behalve de zink en de koperelectrode niets anders dan zwavelzuur-oplossing in je bekerglas?

Welke reacties denk je dat er optreden aan de zinken electrode en aan de koper electrode?

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 15:16

nee alleen in het bekerglas zat verdunt zwavelzuur, max 10M
het is een redoxreactie zn is reductor en cu oxidator maar hoe komt het dat hoe sterker de consentratie hoe minder spanning hij geeft?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 17:33

Je zinkelectrode reageert met het zwavelzuur onder vorming van zink-ionen en waterstof waarbij een mengpotentiaal wordt ingesteld. Je koperelectrode reageert niet met het zuur en stelt een zuurstofpotentiaal in met de opgeloste zuurstof.
Als je de zwavelzuurconcentratie verhoogt verschuiven de potentialen van zink en koper beide in positieve richting. Volgens Nernst beide ongeveer in gelijke mate, 0.059 Volt per pH-eenheid.
Maar er is hier geen evenwichtssituatie!
Hoe meer zuur je neemt, hoe sneller het zink oplost en hoe meer zuurstof er wordt verbruikt. Door de zuurstofverarming stijgt de poteniaal van de koperelectrode minder snel dan die van de zinkelectrode.
Als je deze proef kunt herhalen met een goed beluchte en geroerde oplossing zul je een veel geringere potentiaaldaling waarnemen.
Maar, in jouw experiment moet je er toch al iets van gemerkt hebben. Ik denk dat je steeds in de tijd afnemende celspanningen gemeten hebt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2008 - 21:58

klopt super bedankt hzeil! ik snap het nu

paultje_CF

paultje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2008 - 12:56

Heey,
ik heb ongeveer dezelfde proef uitgevoerd, alleen waren de elektroden van magnesium en koper. Verder heb ik een zwavelzuur oplossing van 1M gebruikt. Tussen de 2 elektroden zat een spanningsmeter, deze gaf een spanning van 0,6V aan.
Welke reacties hebben er plaats gevonden?
Wat is een zuurstofpotentiaal en wat is een mengpotentiaal?

Alvast bedankt,
Paul

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2008 - 15:01

Paul ik denk dat als je je binas gebruikt je een heel eind kunt komen ;) zo ben ik ook een eind gekomen ;) btw mijn Profielwerkstuk is bijna klaar

paultje_CF

paultje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 16:05

Alsof ik dat nog niet gedaan heb!!
Wat heb ik nu aan zo'n antwoord.
Ik dacht dat dit forum een serieus forum was, waar je een normaal antwoord krijgt!!!!! :x

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 16:17

Ik dacht dat dit forum een serieus forum was, waar je een normaal antwoord krijgt!!!!! :x

Doe even normaal alsjeblieft. Wanneer mensen je een suggestie geven, in dit geval Binas, kun je ook normaal reageren. En jij hebt niet aangegeven dat je al een poging met je Binas hebt gewaagd.

En de kans dat je nog een normaal antwoord krijgt neemt wel af door zulk gedrag.

Maundu

Maundu

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 17:09

Dit is een serieus forum waar je normaal antwoord krijgt.

Alleen gaan wij niet jouw huiswerk voor je maken. Mensen hier willen willen met alle plezier tips geven over hoe je je vraagstukken oplost. Alleen voor het plaatsen van vragen en dan wachten op antwoorden die je over kunt schrijven zul je toch echt op een ander forum moeten zijn.

Als deze manier van werken naar jouw gevoel dit geen serieus forum maakt dan spijt me dat maar dit is de manier waarop we hier werken. Lees de regels maar.

verder ben ik het met Daan eens dat je iedereens tips met respect dient te bahandelen, doen we bij jou ook!

Rutger_CF

Rutger_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2008 - 12:47

tnx jongens, btw ik wilde je alleen maar helpen!

Veranderd door Rutger, 26 maart 2008 - 12:53

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 16:15

Een paar antwoorden voor Paul:

Aan uiteenlopende metalen kunnen zich zuurstofpotentialen instellen. Ik zal drie voorbeelden geven maar je kunt er ook wel tien bedenken. Ik zal ze schrijven als evenwichten, maar dat hoeft in de praktijk niet zo te zijn.

2e + CuO + 2H+ (-----) Cu + H2O

Bijvoorbeeld aan koper met daaraan geadsorbeerde zuurstof

2e + O2 + 2 H+ (------) H2O2

Aan diverse metalen, bijv. Cu, of Pt.

2e + Oads +2H+ (----) H2O
Bij voorbeeld aan ijzer, nikkel of koper.

Een mengpotentiaal is geen evenwichtspotentiaal in chemisch opzicht. Wel in electrisch opzicht! Het enige dat je er van kunt zeggen is dat de algebraische som van alle anodische stromen gelijk is aan de algebraische som van alle kathodische stromen. Een eenvoudig voorbeeld is een strip ijzer in een HCl oplossing. Hierbij zie je geen chemisch evenwicht, maar wel een electrisch evenwicht. De beide deelreakties stellen aan het ijzer een mengpotentiaal in.
Als je er lucht doorheen borrelt komen er nog meer reakties maar het electrisch evenwicht blijft bestaan.
Aangezien zuurstof dan een beetje gaat meedoen moet je verwachten dat de nieuwe mengpotentiaal iets positiever wordt dan de vorige.
Met de wet van Nernst kun je niet veel doen in dit geval. Er is nu eenmaal geen evenwichtssituatie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures