NH3-N en NH4-N

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

NH3-N en NH4-N

Hallo,

Ik wil graag het ammonium-stikstof (NH4-N) gehalte in afvalwater analyseren. Nou hebben we een test om het ammonia-stikstof (NH3-N) gehalte te bepalen.

NH3 + H3O+ --> NH4 + H2O

Hoe kan ik de NH3-N waarde (eenvoudige) omrekenen naar NH4-N? 8-[

(Neem aan dat ik hier voor de molmassa's voor moet gebruiken?)

Alvast bedankt!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: NH3-N en NH4-N

Dat hangt ervan af. Wat voor test gebruik je precies, en wat meet je daarbij? Ik neem aan dat je met je reactievergelijking wil aangeven dat je je monster aanzuurt, waarbij alle NH3 omgezet wordt in NH4+. In dat geval kun je gewoon de molverhouding toepassen om de hoeveelheid NH4+ om te rekenen naar de hoeveelheid NH3. Vervolgens, afhankelijk van de eenheid waarin je het gehalte wil hebben, vermenigvuldigen met de molmassa of iets anders.

Oftewel: wat meet je (NH3, NH4+ of NH3+NH4+)? en wat wil je weten (NH3, NH4+ of NH3+NH4+)??

Berichten: 8

Re: NH3-N en NH4-N

Ik zal het proberen beter uit te leggen:

Ik gebruik de cuvetten test van Hach Lange. Hierin zit al een bepaalde reagentia en je voegt ook een reagentia poeder toe. Vervolgens reageert het met elkaar (20 min reactie periode) en meet je het in de colorimeter (d.m.v. licht intensiteit). Je kan dan kiezen of je de waarden in NH3 of in NH3-N wil hebben.

Die test bepaald dus het NH3-N (Ammonia-Stikstof) gehalte.

Ons contactpersoon van Hach Lange zei tegen mij, dat ik de test van NH3-N (Ammonia-Stikstof) moet gebruiken om vervolgens zelf de resultaten om te rekenen naar NH4-N (Ammonium Stikstof)

(Oftewel, NH3-N gehalte wordt gemeten en moet ik omrekenen naar NH4-N)

Kortom:

Ik meet: NH3-N (het apparaat geeft de mogelijkheid om ook NH3 weer te geven)

Ik wil weten: NH4-N

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: NH3-N en NH4-N

MaritT schreef:Je kan dan kiezen of je de waarden in NH3 of in NH3-N wil hebben.
Als je kiest voor de optie 'resultaat als NH3' en je wilt het als NH4+ hebben, dan moet je met de molmassa's (17 en 18) het gehalte aan NH4+ berekenen.

Als je kiest voor de optie 'resultaat als NH3-N', dan hoef je niets te doen. Het resultaat geeft nl. mg N per liter aan. Of het nu als NH3 of als NH4+ aanwezig is, maakt voor het gehalte aan N niets uit.

Reageer