conductometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

conductometrie

klein vraagje:

het principe van conductometrie is toch als volgt?:

een oplossing met ionen (conductometrie meet de geleidbaarheid, dus alle ionen komen in aanmerking). Men dompelt twee elektroden in de oplossing, door het spanningsverschil verplaatsen de ionen zich. De mate waarin ze zich verplaatsen geeft de specifieke geleidbaarheid weer.

MAAR:

hoe meten ze dit? Wordt de stroom gewoon gemeten met een ampèremeter? Plus is het volgende bij mij opgekomen: Stel dat je een NaCl-oplossing hebt, er verplaatsen zich dus evenveel + als - ladingen: dan heb je toch geen stroom?? Want er is geen nettoverplaatsing van lading? Of ben ik mis?

Berichten: 2.399

Re: conductometrie

Wanneer je conductometrie doet meet je de weerstand

Berichten: 552

Re: conductometrie

Dus er wordt stroom door de oplossing gestuurd? En men meet de weerstand die de stroom ondervindt?

Berichten: 2.399

Re: conductometrie

Ik denk eerder dat het een spannings gestuurde meting is. Dus er wordt een potentiaal aangelegd waarbij men de stroom meet.

Berichten: 552

Re: conductometrie

? Eerst zei je dat men de weerstand meet. En inderdaad, dat is zo, mbv een Wheatstone-brug, ik herinner mij dat we dat in de les gezien hebben. Dus men legt spanning aan, er vloeit stroom, en men meet de weerstand waardoor men de oplossing kan identificeren?? Heeft conductometrie ook een kwantitatief aspect??

Berichten: 1.379

Re: conductometrie

Om het kort samen te vatten: Electrolietweerstanden meten we met wisselstroom (AC) en niet met gelijkstroom (DC) Want we willen geen polarisatieweerstanden aan de meetelectroden mee meten.

Bij een AC freqentie van bijvoorbeeld 1000 c/s is de dubbellaagimpedantie aan de elctroden praktisch nul en wordt de faradayimpedantie kortgesloten. We meten dan geen overgangsweerstanden meer mee. Want die staan in serie met de electrolietweerstand tussen de electroden. Het gaat nog beter als je beide electroden platineert. Zoeken op internet? Randles en Randlescircuit. Daarin zie je de parallelschakeling van de Faradayimpedantie en de dubbellaagimpedantie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.399

Re: conductometrie

? Eerst zei je dat men de weerstand meet. En inderdaad, dat is zo, mbv een Wheatstone-brug, ik herinner mij dat we dat in de les gezien hebben. Dus men legt spanning aan, er vloeit stroom, en men meet de weerstand waardoor men de oplossing kan identificeren?? Heeft conductometrie ook een kwantitatief aspect??
Ja precies
  Dus er wordt stroom door de oplossing gestuurd? En men meet de weerstand die de stroom ondervindt?
Daar antwoorde ik dus op. Hier suggereer jij dat het een stroom gestuurde meting was, en ik dacht dus spanning gestuurd.

Maargoed hzeil legt het dus in zijn geheel uit. :D

Berichten: 552

Re: conductometrie

bedankt allebei :)

Reageer