Top tien verbazende chemie-video's

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Top tien verbazende chemie-video's

Op Wired-science is een artikel verschenen met een top 10 van spektaculaire scheikunde video's op YouTube.


http://blog.wired.com/wiredscience/2008/03...10-amazing.html

Berichten: 2.337

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Netexpiremente heeft mooie scheikunde video's staan op Youtube. Er staat er ook eentje tussen in die top 10.

Berichten: 552

Re: Top tien verbazende chemie-video's

magnesium kan branden in pure CO2 atmosfeer! Komt dit door de hoge activiteit (reducerend vermogen) van Mg? Zijn er nog zulke verbindingen die geen zuurstof nodig hebben om verbrand te worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Everything Is Connected

Berichten: 3.145

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Die laatste is inderdaad erg mooi. Helaas heb je daar ferroin voor nodig en dat heb ik niet. Ik heb op mijn website een alternatief, met mangaan(II/III) of cerium(III/IV). De proefjes zijn op reageerbuisschaal en zeker niet kritisch/moeilijk om uit te voeren:


http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...ting/index.html


Als je echt mooie kleuren wilt, dan kun je de zelfde chems gebruiken als ik in mijn experiment deed, maar dan een heel klein beetje ijzer(II)sulfaat + ferroin toegevoegd als redox indicator. Dan zou je mooie diepblauwe pulsen moeten zien tussen de bruine of gele kleuren door.

Berichten: 840

Re: Top tien verbazende chemie-video's

magnesium kan branden in pure CO2 atmosfeer! Komt dit door de hoge activiteit (reducerend vermogen) van Mg? Zijn er nog zulke verbindingen die geen zuurstof nodig hebben om verbrand te worden?
Neem nou Lithium. Die wordt zelfs door stikstof aangevallen en vormt daarbij lithiumnitride. Dit reageert echter met water snel tot ammoniak en lithiumhydroxide.

Berichten: 27

Re: Top tien verbazende chemie-video's

magnesium kan branden in pure CO2 atmosfeer! Komt dit door de hoge activiteit (reducerend vermogen) van Mg? Zijn er nog zulke verbindingen die geen zuurstof nodig hebben om verbrand te worden?
CO2 zit toch ook O2 aan dus brand niet zonder O2 ;)

Tis maar even dat je het weet ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Top tien verbazende chemie-video's

[noobie]


ik dacht dat CO kon verbranden doordat het graag nog een O atoompje er bij wilde en dat C)2 niks meer deed en ook geen O atoompje af wil staan voor een verbrandings reactie


[/noobie]
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Als magnesium wil branden in CO2 zonder aanwezigheid van zuurstof, dan moet er volgens mij wel water aanwezig zijn. Je krijgt namelijk bij verbranding in CO2 vorming van magnesiumcarbonaat. Het magnesium moet echter wel geoxideerd worden. Het enige wat ik kan verzinnen is dat het CO2 met water reageert tot H2CO3, en vervolgens:


Mg + H2CO3 >>> MgCO3 + H2.

Het vrijkomen van waterstofgas wakkert het vuur weer lekker aan zodra het in contact komt met zuurstof.

Bij de aanwezigheid van zuurstof in een vuur, met een hoge CO2 concentratie zal waarschijnlijk het volgende gebeuren:


2 Mg + 2 CO2 + O2 >>> 2 MgCO3


Dit verloopt dan denk ik in 2 stappen:

-Oxidatie van magnesium met zuurstof tot magnesiumoxide.

-Reactie van koolstofdioxide met magnesiumoxide. Hier is denk ik wel water als katalysator nodig, omdat het eigenlijk een zuur-base reactie is. Dit zal waarschijnlijk de rede zijn waarom magnesium beter brandt in de aanwezigheid van koolstofdioxide, aangezien dit proces exotherm is.


Ik weet dit echter allemaal niet zeker. Ik kan wel met vrij veel zekerheid zeggen dat magnesium niet brand in PURE koolstofdioxide atmosfeer. Volgens mij kan zowel de bovenste als de onderste reacties plaatsvinden.


Misschien zou koolstofdioxide de oxidator kunnen zijn, maar ik betwijfel het. Misschien zou er dan de halfreactie :

CO2 + 2e >>> CO + [O]

kunnen plaatsvinden. Ik heb echter geen idee.

Berichten: 3.145

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Magnesium brandt wel degelijk in pure CO2. De redoxreactie is simpel:


2Mg + CO2 --> 2MgO + C


Er ontstaat veel roet als je een brandend Mg-lint plotseling in een bekerglas stopt met CO2 er in. Hier is kooldioxide dus de oxidator.


Voor lang niet alle verbrandingen is zuurstof nodig. Zo brandt waterstof prima in een atmosfeer van chloor of een atmosfeer van chloor/stikstof mix:


H2 + Cl2 --> 2HCl


Deze proef is eenvoudig zelf te doen: electrolyse met een paar ampere, gas uitleiden in een dun glazen buisje, bijv. pasteur pipet en aansteken en dan vlammetje in chloorgas doen.


Er is zelfs verbranding mogelijk waarbij zuurstof wordt gevormd. Waterdamp, geleid in fluor kan worden aangestoken. De vlam levert dan als verbrandingsprodukt zuurstof en waterstroffluoride:


2H2O + 2F2 --> 4HF + O2


Je krijgt ook nevenreacties met vorming van zuurstoffluoriden en ozon. Hier is water de brandstof en fluor de oxidator. Omgekeerd kan water ook als oxidator dienen en heb je een andere brandstof.


Cesiummetaal, gehouden in waterdamp ontbrandt en brandt verder, ook zonder aanwezigheid van iets anders dan water. Bij erg hoge concentratie waterdamp of bij vloeibaar water verloopt die reactie zo snel dat het bijna explosief is.

Berichten: 840

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Ow, ik wist niet dat koolstofdioxide als oxidator kan optreden en al zeker niet onder vorming van koolstof! weer iets nieuws bijgeleerd :P

Berichten: 3.145

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Iedere stof kan optreden als oxidator, als er maar een voldoende sterke reductor tegenover staat en de condities geschikt zijn. Zo kun je ook glas en quartz prima als oxidator laten werken in een mengsel van Mg en SiO2. Hierbij ontstaat MgO, Si en ook aardig wat Mg2Si. Hier heb je dus enige analogie met CO2.

Berichten: 552

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Don Carbazone schreef: magnesium kan branden in pure CO2 atmosfeer! Komt dit door de hoge activiteit (reducerend vermogen) van Mg? Zijn er nog zulke verbindingen die geen zuurstof nodig hebben om verbrand te worden?
CO2 zit toch ook O2 aan dus brand niet zonder O2 ;)

Tis maar even dat je het weet ;)
CO2 en O2 is wel niet dezelfde verbinding he. Tis maar dat je het weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Dan kun je evengoed zeggen dat het calciumhydroxide ook brandt. Zit ook O2 in :oops:

Berichten: 552

Re: Top tien verbazende chemie-video's

Hier heb je dus enige analogie met CO2.
Si zit dan ook in dezelfde groep als C :)

Reageer