Redoxreactie, hulp nodig!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Redoxreactie, hulp nodig!

Ik heb een vraag die ik niet kan oplossen, ik heb het al meermaals geprobeerd maar het lukt me niet! Kan iemand mij helpen ? tips?

DE vraag :

Kobalt(II)chloride (CoCl2 vormt, in een basische oplossing zoals natronloog (NaOH), met natriumperoxide(Na2O2 onmiddelijk kobalt(III)hydroxide(Co(OH)3) en keukenzout ( NaCl).

Ik heb al geconcludeerd dat Na2O2 met H2O Natronloog vormt ( Klopt dit??)

Maar ik kan verder niets doen, alles wat ik probeer klopt uiteindelijk niet...

Alvast bedankt, Phoz

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb je topic verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Wat is het oxidatiegetal van Co in kobalt(II)chloride en in kobalt(III)hydroxide?

Er moet dus een andere stof zijn die hiervoor zorg draagt.

Welke zou dat zijn?

Berichten: 6

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Chemielevel 8 ik geloof er niks van :s

kobalt(II)chloride en in kobalt(III)hydroxide

+II & +III mss??

Ik dacht aan de O2 & Co als oxi & red maar dat komt niet uit

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Chemielevel 8 ik geloof er niks van :s
Ik voldoe nochtans aan de specificaties...
kobalt(II)chloride en in kobalt(III)hydroxide

+II & +III mss??
Dat is juist.
Ik dacht aan de O2 & Co als oxi & red maar dat komt niet uit
Dit is ook juist. Maar het is niet O2, het is O22-.

Kun je nu de reactie verzinnen?

Berichten: 3.145

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Even enkele tips:

Na2O2 vormt niet alleen maar NaOH in oplossing. Na2O doet dat. Na2O2 vormt in waterige oplossing NaOH en H2O2.

Wat is het oxidatiegetal van de zuurstof in H2O2? Wat is het meest geeigende oxidatiegetal van zuurstof? Zie je hier de mogelijkheid voor een redox reactie? Zo ja, wat is het waterstofperoxide dan? Een reductor of een oxidator?

Zoals je zelf al aangaf, cobalt is +2 in het chloride en +3 in het uiteindelijk gevormde hydroxide van deze reactie. Wat is cobalt(II) dan in dit geval, een oxidator of een reductor?

Als je beide vragen hebt kunnen beantwoorden, dan moet het lijkt mij niet zo moeilijk meer zijn om de totale reactievergelijking op te schrijven. Schrijf dan eerst deel-reacties op. Neem alleen redox reacties mee. Als laatste neem je dan de neerslag-reactie tot cobalt(III)hydroxide. Op die manier splits je het probleem in twee eenvoudiger problemen.

Berichten: 840

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Wilco, ik dacht dat kobalt(III) zo'n sterke oxidator is dat je die nooit naar kobalt(III) met waterstofperoxide kunt krijgen. Ik weet dat kobalt(III) juist weer stabieler is dan kobalt(II) in veel complexen , zoals het hexanitritocobaltaat(III)-ion, maar toch niet als vrij ion?

Of is dit ongeveer te vergelijken met NiO2? Ni4+ is absoluut niet stabiel in water maar wel als het oxide. Is dit ook zo met kobalt(III)? Ik ken wel het zwarte, inerte Co3O4...

Berichten: 27

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

There is a wide variety of cobalt compounds. The +2 and +3 oxidation states are most prevalent, however cobalt(I) complexes are also fairly common. Cobalt(II) salts form the red-pink [Co(OH2)6]2+ complex in aqueous solution. Adding excess chloride will also change the color from pink to blue, due to the formation of [CoCl4]2-. Cobalt oxides are antiferromagnetic at low temperature: CoO (Neel temperature 291 K) and Co3O4 (Neel temperature: 40 K), which is analogous to magnetite (Fe3O4), with a mixture of +2 and +3 oxidation states. The oxide Co2O3 is probably unstable; it has never been synthesized. Other than Co3O4 and the brown fluoride CoF3 (which is instantly hydrolyzed in water), all compounds containing cobalt in the +3 oxidation state are stabilized by complex ion formation.

Berichten: 840

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

That is exactly what I thought. If Co2O3 doesnt exist, it would be extremely unlikely the hydroxide would exist. I think that upon addition of a basic solution of hydrogen peroxide to a cobalt(II)chloride solution either the black Co3O4 forms, or no reaction occurs at all. I do not know if cobalt forms peroxo-complexes.

Even if one could make cobalt(III)oxide, I think it would readily lose oxygen gas.

EDIT: Ik dacht dat Sinisterair Engels was, maar dit blijkt dus niet. Ik heb het bericht in het Engels geschreven omdat hij/zij, althans dat dacht ik, het anders niet kon verstaan.

Berichten: 3.145

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Jor, je hebt gelijk. Dit is weer een typisch voorbeeld van schoolboek-chemie, waarin de werkelijkheid soms wat geweld wordt aangedaan. Phoz krijgt een theoretische vraag voorgelegd, waarin het puur gaat om het kunnen opstellen van een reactievergelijking. Dat die reactie in werkeijkheid VEEL gecompliceerdere produkten oplevert doet er voor phoz niet toe. Hij/zij is blij met die vergelijking. Wat ik wel jammer vind is dat dit soort vereenvoudigingen altijd gepresenteerd worden als zijnde de werkelijkheid. Ik heb beslist geen probleem met dit soort vereenvoudigingen, maar men zou er bij moeten vertellen dat het voorlopig voldoende begrip geeft, maar dat de werkelijkheid wel wat genuanceerder is.

Nog enkele van dit soort typische schoolvoorbeelden:

Neerslag van CuCl2-oplossing met NaOH-oplossing geeft NaCl-oplossing en Cu(OH)2. Nee dus!

Een oplossing van NaClO4 met Na2SO3 geeft een oplossing van NaCl en Na2SO4. Het tabelletje zegt ja, de werkelijkheid zegt nee. Hoewel thermodynamisch wel mogelijk gebeurt het in de praktijk niet omdat er geen mechanisme is voor perchloraat om chloride te worden op eenvoudige wijze. Deze reactie verloopt wel in een smelt van de beide zouten, maar niet in oplossing. Ook chloraat zal deze reactie niet geven. Pas bij chloriet en hypochloriet treedt zoiets ook in oplossing op.

Co lost op in zoutzuur en geeft Co2+ en H2. Ook dat is niet het geval. Complexvorming!

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal niet erg dat men simpele regeltjes introduceert, ze geven een goed eerste begrip, maar men moet wel beseffen dat je hiermee wel een sterke vereenvoudiging doorvoert.

Berichten: 6

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Aan woelen

Het is inderdaad allemaal theoretische chemie, da's normaal in het middelbaar :(

Aan Marjanne

Door de theorie die wij hadden gezien kwam ik tot deze conclusie.

2Na2O2 + 2H2O -> 4 NaOH + O2

Dit zal dan wel zeker NIET kloppen?

Maar dan zit ik met

CoCl2 + 4k NaOH + k O2 -> ....

Of mag je dat zo niet doen?

Berichten: 3.145

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Zo zou je dit vraagstuk ook kunnen oplossen. Dan is zuurstof de oxidator. Uiteindelijk moet je wel komen tot 1 netto vergelijking.

Berichten: 27

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

ik heb nu niet zoveel tijd om die dingen uit te zoeken maar mischien helpt het om alle half reacties te noteren (electronen overdracht) zo werkt het in sommige gevallen wel makkelijk

Berichten: 6

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

Is dit mogelijk?

2CoCl2 + Na2O2 + 2NaOH + 2H2O -> 2Co(OH)3 + 4NaCl

Berichten: 223

Re: Redoxreactie, hulp nodig!

phoz schreef: Is dit mogelijk?

2CoCl2 + Na2O2 + 2NaOH + 2H2O -> 2Co(OH)3 + 4NaCl
NaCl is op zijn tijd weer goed oplosbaar

idem voor NaOH

waardoor je Na+ + Cl- en Na+ + OH- krijgt

Reageer