[scheikunde] Aceton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Aceton

Hoi!

Ik heb nog altijd niet door of aceton apolair dan wel polair zou moeten zijn... In mijn cursus wordt gevraagd waarom het zowel oplosbaar is in een apolair als in een polair solvent. Toch las ik ergens op dit forum dat aceton polair zou moeten zijn; elders op het internet bleek het dan weer apolair.

Wsl zal het wel beide moeten zijn, als het oplosbaar is in elk solvent... Maar hoe komt dat?

Ah, en nog iets :p Ethers zijn naar het schijnt zwak polair omdat er een zuurstofje tùssen 2 C-ketens zit gepropt... Is dat eigenlijk een goede verklaring? Waarom, en geldt dat regeltje bij andere stoffen ook?

Groetjes!

M.vl.

PS: het hoofdstuk waarmee ik nu bezig ben, zijn organische stoffen... kwestie van niet met andere voorbeeldjes af te komen ofzo hé!

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Aceton

teken aceton eens uit (2-propanon) dan word het vast duidelijk

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aceton

Zoiets:

C C C

|

O

(met de O op de tweede C, maar ik krijg da hier nie goe met de computer ;))

da CO is polair hé, maar wat maakt het dan apolair?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aceton

De 2 methyletjes die eraan zitten. En mocht je het niet weten: apolair en polair zijn geen absolute begrippen. Zo zijn benzeen en octaan beide apolair tov water, maar is benzeen polair tov octaan.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aceton

ahzo :)

Bedankt voor de uitleg ! ;)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Aceton

Beste M.vl.,

Een molecuul aceton bestaat uit een C-dubbelgebonden-O met 2 methylgroepen eraan.

Heb je ooit wat geleerd over elektronegativiteit c.q. dipoolmoment?

Dit zijn de centrale begrippen als je zulke kwesties uit wil leggen.

Misschien wil je hier eerst informatie over opzoeken en kun je het vervolgens verder proberen.

FsDw, is dat echt zo?

Verandert het dipoolmoment van organische groepen in verschillende milieu's?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Aceton

Dat bedoelt FSWD niet. Als je hexanol neemt, dan is dit een polaire stof wanneer je het met hexaan vergelijkt, maar wanneer je water hier tegenover zet, dan is hexanol opeens een apolaire stof. Het concept hier is belangrijker dan het feit of iets polair of apolair is.

Ja het dipool moment kan inderdaad veranderen van een stof in verschillende solvents. Ik denk echter niet dat dit het geval zal zijn met aceton.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Aceton

Het is hier niet dat het dipoolmoment van een stof verandert van oplosmiddel tot oplosmiddel, het is meer algemeen dat een stof zich het beste thuisvoelt in een milieu waarvan de moleculen optimale (specifieke) interactie kunnen vertonen met deze stof.

Als het over de wat meer apolaire verbindingen gaat, zullen alifaten zich veel meer thuisvoelen in petroleumether en aromaten meer in tolueen. Het lastige van rijtjes maken is dat je dit kunt doen op basis van dipoolmoment maar ook op basis van diëlektrische constante, en ook dan ben je er nog niet...

Reageer