PLA aantonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 53

PLA aantonen

Hey,

Op school zijn wij bezig met een project rond biodegradeerbare verpakkingen.

Wij hebben de opdracht gekregen om biologisch afbreekbare bekers te onderzoeken en composteren.

We hebben bekers gekregen van huhtamaki en dus hebben we we vrij makkelijk kunnen vinden dat deze bekers gemaakt zijn van PLA (Polymelkzuur) welk als grondstof maiszetmeel gebruikt.

Maar nu heb ik een probleem om proefondervindelijk te bewijzen dat dit materiaal echt PLA is.

Wij denken zelf om dit te bepalen via polarimetrie, dit doordat polymelkzuur een L en D vorm heeft.

Maar gaat deze methode wel werken, PLA bestaat dikwijls uit een mengsel van L en D, gaan deze elkaar niet opheffen, of begrijp ik het verkeerd?

Zijn er betere methodes die op school (hogeschool) uitvoerbaar zouden zijn?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 38

Re: PLA aantonen

Wij gebruikten altijd de NMR om te kijken hoe lang de PLA is.

Polarimetrie werkt erg goed als alleen de L of de D vorm gebruikt is, normaal is er een racemisch mengsel. Het klopt dat als er een 50/50 mengsel D/L gebruikt is het licht rechtdoor zou moeten gaan.

De bekers zijn biodegradeerbaar, in een waterig zuur milieu degradeerd PLA. Zou je daar iets mee kunnen?

Berichten: 516

Re: PLA aantonen

Je kan polarimetrie niet gebruiken, omdat dat niet bewijst dat het écht om melkzuur gaat. Er bestaan wel duizenden stoffen met een L en D vorm...

Berichten: 53

Re: PLA aantonen

Je kan polarimetrie niet gebruiken, omdat dat niet bewijst dat het echt om melkzuur gaat. Er bestaan wel duizenden stoffen met een L en D vorm...
Ja, maar hoeveel doorzichtige plastics zijn van PLA gemaakt, dit gaan er niet veel zijn denk ik, ik hoop dat PLA de enigste is.
Wij gebruikten altijd de NMR om te kijken hoe lang de PLA is.
Ik denk niet dat wij een NMR-toestel hebben op school.
De bekers zijn biodegradeerbaar, in een waterig zuur milieu degradeert PLA. Zou je daar iets mee kunnen?
Niet dat ik direct weet, maar misschien een combinatie van verschillende methoden zoals polarimetrie, droge stof bepaling, dichtheid, enz. moet wel lukken. Maar Ik denk dat het de bedoeling is dat we het redelijk simpel houden en niet tientallen proeven moeten uitvoeren.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 516

Re: PLA aantonen

psymage schreef: Ja, maar hoeveel doorzichtige plastics zijn van PLA gemaakt, dit gaan er niet veel zijn denk ik, ik hoop dat PLA de enigste is.
PLA is zeker niet de enige doorzichtige plastic! Denk maar aan de PET (polyetheentereftalaat) flessen van frisdranken, de huishoudfolie (polyetheen), de flessen en bussen douchegel (polypropyleen) ...

En dan heb ik nog maar enkelen van de meest huisgebruikte plastics opgenoemd. Aan ondoorzichtige plastics is dikwijls een soort kleurstof toegevoegd.

Dus er niet zomaar van uitgaan dat elke doorzichtige plastic gemaakt is uit PLA!

Berichten: 53

Re: PLA aantonen

Pink Panther schreef:
psymage schreef: Ja, maar hoeveel doorzichtige plastics zijn van PLA gemaakt, dit gaan er niet veel zijn denk ik, ik hoop dat PLA de enigste is.
PLA is zeker niet de enige doorzichtige plastic!
Sorry, ik ben onduidelijk geweest, ik bedoelde eigenlijk: hoeveel doorzichtige plastics hebben een chiraal centrum en polariseren licht?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: PLA aantonen

Waarom neem je geen IR-spectrum van het PLA op?

Berichten: 53

Re: PLA aantonen

Polarimetrie is uiteindelijk toch niet zo een goede oplossing, doordat het het meestal een racematisch mengsel is enz.

We gaan het testen via verschillende methoden

- ICP (elementanalyse)

- vario-MAX (N en C bepaling)

- bepaling vochtgehalte/droge stof

- bepaling pH

- geleidbaarheid

- IR-spectrum onderzoeken

- composteerbaarheid

- degradeerbaarheid in bepaalde omstandigheden

en dan zijn we nog op zoek achter enkele andere chemische testen.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Reageer