Kjeldahl Stikstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Kjeldahl Stikstof

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek op het internet naar de berekeningen voor Total Kjeldahl Nitrogen (oftewel kjeldahl stikstof)

Nou heb ik 2 dingen gevonden:

* De TKN-waarde (Total Kjeldahl Nitrogen) geeft de concentratie aan totale stikstof aan die in dit geval de som van organisch gebonden stikstof en ammoniumstikstof is (TKN = org.N + NH4-N [mg/L]).

* Totaal Stikstof kan je berekenen door Nitraat-stikstof en Kjeldahl stikstof. Dus eigenlijk moet je het Kjeldahl stikstof ook kunnen berekenen met Totaal stikstof en Nitraat-stikstof toch?

En zoja, hoe doe je dat dan?

Alvast bedankt! :)

Groetjes

Berichten: 223

Re: Kjeldahl Stikstof

het lijkt mij

TotaalN = Kjehldahl + Nitraat/Nitriet

TotaalN - Nitraat/Nitriet = Kjehldahl

(edit, spelfout verbeterd)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kjeldahl Stikstof

Meestal wordt als waarde voor totaal-N de som genomen van Kjeldahl-N, nitraat EN nitriet. Nu is het gehalte aan nitriet in de meeste gevallen veel lager dan dat van nitraat, maar er zijn uitzonderingen.

Eigenlijk klopt het niet helemaal: bij de Kjeldahl-N worden niet alle organisch gebonden N meegenomen. In de NEN-norm staat dat aromatische en heterocyclische N-verbindingen slechts gedeeltelijk worden meegenomen.

Je totaal-N, op deze wijze berekend, blijft dus een indicatieve waarde.

Of je andersom ook kunt zeggen dat Kjeldahl-N gelijk is aan totaal-N minus nitriet en nitraat, hangt af van de analysemethode die is gebruikt voor de totaal-N. Hier zijn verschillende opties voor. De ene doet het net iets beter voor dit soort verbindingen, de andere net iets beter voor dat soort verbindingen.

Als je de berekende Kjeldahl-N als benadering blijft beschouwen, dan gaat deze werkwijze wel op.

Edit: onder nitraat en nitriet moet je verstaan: nitraat-N en nitriet-N. Anders gaat het niet goed. :)

Reageer