Sodium acetate

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Sodium acetate

Hallo allemaal,

Ik ben totaal geen chemicus, maar gewoon een huisvrouw die ergens tegenaan is gelopen en hoop dat hier iemand naar kijkt die er verstand van heeft en mij antwoord kan geven op de volgende vraag:

Is het inademen van sodium acetate (uit een hot/cold bag die gesmolten is in een pannetje bij droogkoken!!) gevaarlijk??? Ik heb iets gelezen over dat je stofvorming moet voorkomen, wat gebeurd er anders?

Ik vond:

6 Maatregelen bij onopzettelijk vrijkomen van de stof of het preparaat

· Voorzorgsmaatregelen m.b.t. personen: Stofvorming vermijden.

Ik heb het niet volop ingeademd maar maak me toch zorgen.

Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Alvast bedankt,

Groetjes Wendy

Berichten: 27

Re: Sodium acetate

Ik Citeer:

Potential Health Effects

----------------------------------

Inhalation:

May cause irritation to the respiratory tract. Symptoms may include coughing, sore throat, labored breathing, and chest pain.

Ingestion:

Large doses may produce abdominal pain, nausea, and vomiting.

Skin Contact:

May cause irritation with redness and pain.

Eye Contact:

Contact may cause irritation, redness, and pain.

Chronic Exposure:

No information found.

Aggravation of Pre-existing Conditions:

No information found.

Hoop dat je daarmee geholpen bent

Ik zou er ook meteen bij zeggen dat de gradering in gevaar voor lichaam maar op 1 stond dus het niet heel erg gevaarlijk is maar toch opletten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sodium acetate

dit zijn wel worst case senario's meen ik.

sodium acetaat (natrium acetaat) is een vrij ongevaarlijke stof. het is een reactie met een metaal (onderdeel van keukenzout) en azijn.

niet veel zorgen om maken, en anders even langs de huisarts gaan met de verpakking.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 516

Re: Sodium acetate

Ik vond voor natiumacetaat geen R-zinnen (Risico-zinnen), enkel als het voorkomt in vloeibare toestand. Dan kan het bijtend zijn en brandwonden veroorzaken en brandbaar zijn. Toch denk ik niet dat dit een groot probleem zzl leveren in de concentraties waarmee gewerkt wordt. Zolang je er niet in gaat baden ofzo denk ik niet dat er eng gevaar is. Je handen wassen als je er mee in contact zou komen, zal al veel schade kunnen voorkomen.

Berichten: 3.145

Re: Sodium acetate

Deze stof is niet gevaarlijk. Bedenk dat je het ook krijgt als je bakpoeder met azijn mengt. Niet echt schokkend dus.

Uiteraard kan inademing van stof irritatie veroorzaken, maar gelukkig is natrium acetaat (engels: sodium acetate) één van de minder gevaarlijke stoffen om in te ademen. Het lost op en wordt opgenomen in je lichaam en er blijven geen stofdeeltjes in je longen. Wat in je lichaam wordt opgenomen is niet gevaarlijker dan gewone azijn in de kleine hoeveelheden waar je mee in aanraking bent geweest.

Oftewel: ik zou me geen zorgen maken ;)

Berichten: 4

Re: Sodium acetate

Onwijs bedankt voor jullie reacties! Ik heb er totaal geen verstand van en dan maak je je snel druk. Het leek mij namelijk vrij chemisch. Maar valt erg mee dus. Ik ben namelijk zwanger en dat baart me dan natuurlijk zorgen. Ik heb meteen alle deuren open gezet etc (met adem ingehouden en later nog doek voor m'n mond) dus ik denk minimaal ingeademt maar toch. Aangezien ik helemaal niets weet van de inhoud van deze hot/ cold bag (ik heb op internet gevonden dat de vloeistof in het zakje dus sodium acetate bevat) haalde ik mij vanalles in mijn hoofd!

Wat een kennis, geweldig dat jullie er zijn....

Groetjes Wendy

Berichten: 4

Re: Sodium acetate

p.s. het was dus idd vloeibaar, wordt hard, warm en wit door een metalen rondje wat er in rond dobbert waar je op moet drukken, en wanneer afgekoeld moet je het zakje weer in kokend water doen tot het weer vloeibaar is. Dit laatste deed ik dus maar veeeeeeelste lang waardoor het pannetje droogkookte en de vloeistof dus helemaal begon te schuimen! Gevolg: een hele vieze, stoffige lucht!

Berichten: 4

Re: Sodium acetate

ik was boven aan het douchen aankleden etc, dus niet de hele tijd in de ruimte waar de lucht hing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sodium acetate

goed dat je het gevraagd heb, better safe then sorry
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Sodium acetate

Natriumacetaat KAN irritatie veroorzaken want het geeft een basisch pH indien opgelost in water, dus als jij het inademt dan kan het zijn dat je de cellen van de luchtwegen aantast die UITERSt gevoelig zijn voor de pH schommelingen. Dus poeder inademen zou ik zeker afraden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Sodium acetate

Dus poeder inademen zou ik zeker afraden.
Lijkt me logisch ja. Geldt trouwens ook voor vloeistoffen, behalve Perfluorkoolstoffen met zuurstof erin opgelost.

Zie ook hier puntje 11.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Sodium acetate

T.D. schreef:Dus poeder inademen zou ik zeker afraden.
Lijkt me logisch ja. Geldt trouwens ook voor vloeistoffen, behalve Perfluorkoolstoffen met zuurstof erin opgelost.

Zie ook hier puntje 11.
klinkt als de film: The Abyss
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: Sodium acetate

Wenss, ook als je zwanger bent hoef je je geen zorgen te maken. Gelukkig maar dat er geen echt vervelende stof in dat zakje zat. Wel een les geleerd hoop ik, dus niet douchen terwijl er iets op het fornuis staat. Als er een pan aardappelen had gestaan waren de gevolgen misschien nog wel erger geweest (brand, in ieder geval zeer gore lucht :P ).

Reageer