[scheikunde] Bepaling Chloridegehalte met Titratie van Zeewater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Bepaling Chloridegehalte met Titratie van Zeewater

Goedendag ^^

Ik had een vraag met betrekking tot de Titratie van Zeewater met Zilvernitraat en gebruik van een conductometer.

Ik heb samen met 2 andere scholieren op school een proef moeten uitvoeren, maar deze is mislukt. We moeten de proef op nieuw doen, en ik wilde vragen of één van jullie misschien kan helpen met de te verwachtten resultaten.

Het doel van de proef was de bepaling van het Cl- gehalte van het zeewater.

We namen 10 militer zeewater, voegden hier 140 ml gedestilleerd water aan toe (voor vergroten van het volume, zodat we de conductomeer er in konden hangen en fatsoenlijk konden roeren). Vervolgens moesten we titreren met Zilvernitraat oplossing met porties van 0.5 mililiter, dit moesten we zo'n 40 keer doen totdat we zegmaar de dubbele hoeveelheid zilvernitraat oplossing hadden als zeewater.

De resultaten die we kregen waren heel raar, we voegden zo'n 8 mililiter Zilvernitraat-oplossing toe, en nog veranderde de uitslag van de conductometer niet, en opeens sloeg hij om naar een ongeveer 10 keer zo grote waarde. Daarna veranderde de uitslag van de conductometer weer niet, hoeveel we ook toevoegden.

Ook begon de meter op willekeurige momenten plotseling te verschuiven.

We concludeerden dat de proef mislukt was of dat de apparatuur niet helemaal goed functioneerd, vandaar dat we de proef opnieuw willen uitvoeren.

Onze leraar was niet echt behulpzaam, hij zei alleen dat het niet klopte. Vandaar mijn vraag aan jullie.

Weet iemand wat er ongeveer zou moeten gebeuren? Loopt de geleiding van de oplossing op of af? En waardoor gebeurt dit ongeveer?

Ik verwacht zelf dat hij afneemt, omdat de hoeveelheid Cl- ionen afneemt, omdat deze neerslaat met het zilver-ion. Echter weet ik niet of dit klopt, want er komen ook weer Nitraat-ionen bij.

Zou iemand misschien iets kunnen uitleggen over de theorie achter onze proef?

Ik zou het erg waarderen als iemand ons zou kunnen helpen, bij voorbaat dank.

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Bepaling Chloridegehalte met Titratie van Zeewater

Je zou een V-vormige curve moeten krijgen. Theoretisch zijn de beide benen van de curve rechte, maar dan moet je wel een volume correctie toepassen voor het toegevoegde volume.

Conductometers zijn in principe vrij simpele toestellen. Ik zou het volgende proberen:

- als er een tweede toestel ter beschikking is, probeer dat dan eens

- zoek of er geen slechte contacten zijn (kijk of de stekkers zuiver zijn, meet deprobe door met een multimeter)

- probeer een ijkmonster met gekende KCl concentratie. Geeft dit de juiste geleidbaarheid?

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Bepaling Chloridegehalte met Titratie van Zeewater

ik ben gewend om Cl- te titreren en dan ipv een conductometer een potentiometer te gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: [scheikunde] Bepaling Chloridegehalte met Titratie van Zeewater

Welke concentratie chloride en zilvernitraat praten we over?

Als de concentraties te laag zijn, dan werkt het niet ;)

Reageer