Kristalveld Mangaan 4+

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 220

Kristalveld Mangaan 4+

Mangaan 4+ zouten zijn meestal zwart van kleur, is dan de kristalveld opsplitsing groot of klein? Is er nu een strong field of een weak field en waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Kristalveld Mangaan 4+

De zwarte kleur, oftewel de zeer sterke absorbtie in het zichtbare deel van het spectrum komt niet voort uit d-d overgangen maar uit charge transfer overgangen.

d-d overgangen hebben een relatief lage intensiteit omdat deze overgangen symmetrie-verboden zijn. De symmetrie-toegestane charge transfer overgang is vele malen intenser (5-50x).

Om iets te zeggen over het kristalveld zul je naar de d-d-overgangen moeten kijken en niet naar een intense CT band.

Berichten: 220

Re: Kristalveld Mangaan 4+

Dat was ook de bedoeling dat we naar d-d overgangen kijken want hoe zit dan precies met d-d overgangen? Het was een vraag op mijn toets

Berichten: 516

Re: Kristalveld Mangaan 4+

Hoe zit wat precies van die d-d overgangen? want je kan er zoveel uitleg bij geven. Helaas zou ik er even mijn cursus terug moeten bijnemen. De kristalveldtheorie vond ik niet simpel en heb er lang aan gezeten om hem helemaal door te hebben, helaas is hij nu weer bijna volledig verdwenen ... Maar ik wil het nog wel eens opfrissen.

Berichten: 220

Re: Kristalveld Mangaan 4+

Hoe zit wat precies van die d-d overgangen? want je kan er zoveel uitleg bij geven. Helaas zou ik er even mijn cursus terug moeten bijnemen. De kristalveldtheorie vond ik niet simpel en heb er lang aan gezeten om hem helemaal door te hebben, helaas is hij nu weer bijna volledig verdwenen ... Maar ik wil het nog wel eens opfrissen.
Ja ik bedoelde op de vraag van DrQuico ;)

Berichten: 34

Re: Kristalveld Mangaan 4+

Kan iemand me vertellen waaom d-d transities in feite symmetrie verboden zijn?

bedankt

Berichten: 115

Re: Kristalveld Mangaan 4+

de waarschijnlijkheid van een transitie hangt af van het transitiedipoolmoment |<a|r|b>|2,

met a en b de golffuncties van de toestanden betrokken bij de transitie.

d-d transities zijn in principe enkel verboden als het molecuul een inversiecentrum bevat.

In dat geval is het transitiedipoolmoment nul en je kan dat aantonen d.m.v. groepentheorie.

De symmetrie van r is altijd ungerade en de symmetrie van de d-orbitalen is gerade.

|<a|r|b>|2 kan enkel verschillend zijn van nul als het direct product van de symmetrieen van de componenten de totaalsymmetrische representatie bevat.

De totaalsymmetrische representatie is altijd gerade, en het direct product g * u * g is altijd ungerade,

bijgevolg is het transitiedipoolmoment nul.

Reageer