Ion O2+ Atmosfeer

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 220

Ion O2+ Atmosfeer

In de atmosfeer komt het ion O2+ voor is dit ion een radicaal, en betreft het hier een geoxideerde of gereduceerde vorm van zuurstof?

kan iemand mij mischien deze vraag beantwoorden b.v.d.

Berichten: 292

Re: Ion O2+ Atmosfeer

daar O2 2elektronen heeft en dit ion 1 proton is het dus de geoxideerde vorm

het is minder negatief omdat het dus minder elektronen heeft.

Ik weet niet of het een radicaal is of niet

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Ion O2+ Atmosfeer

erik1987 schreef:In de atmosfeer komt het ion O2+ voor is dit ion een radicaal, en betreft het hier een geoxideerde of gereduceerde vorm van zuurstof?

kan iemand mij mischien deze vraag beantwoorden b.v.d.
Bedoel je O2+ of O2+

Berichten: 2.399

Re: Ion O2+ Atmosfeer

linolium schreef: daar O2 2elektronen heeft en dit ion 1 proton is het dus de geoxideerde vorm

het is minder negatief omdat het dus minder elektronen heeft.

Ik weet niet of het een radicaal is of niet
Zuurstof 2 elektronen? Teken de lewis structuur eens uit.

Moleculair zuurstof O2 is een diradicaal.

Wanneer er dus 1 elektron mist is het een radicaal en heeft het een positieve lading.

Berichten: 220

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Echtepino schreef:
erik1987 schreef:In de atmosfeer komt het ion O2+ voor is dit ion een radicaal, en betreft het hier een geoxideerde of gereduceerde vorm van zuurstof?

kan iemand mij mischien deze vraag beantwoorden b.v.d.
Bedoel je O2+ of O2+
O2+

Berichten: 2.399

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Ok zie mijn post hier boven, daar staat je antwoord. Komt dit voor in de atmosfeer? Ik geloof er niet zoveel van.... Heb je wat achtergrond informatie hier over?

Berichten: 220

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Ok zie mijn post hier boven, daar staat je antwoord. Komt dit voor in de atmosfeer? Ik geloof er niet zoveel van.... Heb je wat achtergrond informatie hier over?
Maar een diradicaal bij O2+ kan toch niet? want zuurstof heeft 6 valentie elektronen en het is O2 dus in totaal 12 valentie elektronen als je hem tekent en de totale lading is twee plus dus -2 wordt 10 valentie elektronen.

Als je dit dat uit tekent in een lewis structuur dan gaan die twee radicalen van O met elkaar toch een covalente binding vormen?

Berichten: 2.399

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Nee het O2+ is dus geen diradicaal meer.

O2 is normaal in de triplet state, vul de orbitalen maar eens volgens het pauli principe, dan kom je op een molecuul waarbij de 2 zuurstof atomen verbonden zijn door 1 bindingen. Verder zitten er dus nog 5 elektronen per zuurstof om heen. Het is dus een diradicaal.

Haal nu 1 electron weg en je hebt een radicaal zuurstof molecuul over.

Berichten: 2.399

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Van wikipedia:
Probably the most familiar free-radical reaction for most people is combustion. The oxygen molecule is a stable diradical, best represented by ·O-O·, which is stable because the spins of the electrons are parallel. The ground state of oxygen is an unreactive spin-paired (triplet) radical, but an extremely reactive spin-unpaired (singlet) radical is available. In order for combustion to occur, the energy barrier between these must be overcome. This barrier can be overcome by heat, requiring high temperatures, or can be lowered by enzymes to initiate reactions at the temperatures inside living things.
Dit is dus ook de reden dat ik moeite heb met O2+ wat in de natuur zou voorkomen volgens jou. Mij lijkt dit een veel te onstabiel molecuul.

en nog maar een linkje ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Triplet_oxygen

Berichten: 220

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Oh ja k snap het nu je hebt gelijk dankje wel:) en is het hier dan een geoxideerde of gereduceerde vorm?

Berichten: 220

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Oh ja k snap het nu je hebt gelijk dankje wel:) en is het hier dan een geoxideerde of gereduceerde vorm?
Ziet de lewis structuur er trouwens zo uit?

.. ..

:O:O:

Want dan zou ik zeggen dat er geen radicalen meer zijn ?

Berichten: 2.399

Re: Ion O2+ Atmosfeer

nee

Code: Selecteer alles

  .. ..  

.O - O.

  .. ..
Dit zo dan O2+ moeten zijn

Code: Selecteer alles

  .. ..  

+O - O.

  .. ..

Berichten: 220

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Napoleon1981 schreef: nee

Code: Selecteer alles

  .. ..  

.O - O.

  .. ..
Hmmm maar nou snap ik niet hoezo die binding er tussen zit ? want ik heb altijd volgens mij geleerd dat een radicaal een binding kan aangaan met een andere radicaal en dan krijg je die binding tussen die O.

Berichten: 2.399

Re: Ion O2+ Atmosfeer

http://en.wikipedia.org/wiki/Triplet_oxygen

Lees nou eerst dat linkje even. Niet alles wat je leert is waar :lol:

Het komt er op neer dat niet alles uit te leggen is met lewis structuren. Lewis structuren zijn meer een boekhoudkundig hulpmiddeltje dan dat ze inzicht geven in wat daadwerkelijk gebeurd op moleculair/atomair niveau. Ze werken echt wonderbaarlijk goed in de meeste gevallen, maar nu dus niet.

Berichten: 220

Re: Ion O2+ Atmosfeer

Napoleon1981 schreef: http://en.wikipedia.org/wiki/Triplet_oxygen

Lees nou eerst dat linkje even. Niet alles wat je leert is waar  [:O]

Het komt er op neer dat niet alles uit te leggen is met lewis structuren. Lewis structuren zijn meer een boekhoudkundig hulpmiddeltje dan dat ze inzicht geven in wat daadwerkelijk gebeurd op moleculair/atomair niveau. Ze werken echt wonderbaarlijk goed in de meeste gevallen, maar nu dus niet.
Okej bedankt maar wat ik dus net zegde zou normaal eigenlijk wel gelden?

Reageer