Oxidatie en Reductie+Kleur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 220

Oxidatie en Reductie+Kleur

Is er een invloed van oxidatie en reductie op kleur van moleculen?

Berichten: 23

Re: Oxidatie en Reductie+Kleur

Ik herinner me een redox experiment met kaliumpermanganaat, dat ik ooit toen ik ongeveer 10 jaar was heb uitgevoerd. Wellicht weet imand op het forum hier meer van. Een groene kleur die weer paars werd, meen ik me te herinneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oxidatie en Reductie+Kleur

Is er een invloed van oxidatie en reductie op kleur van moleculen?
Dat kan, maar hoeft niet. Het hangt helemaal af van het type molecuul waar je mee bezig bent.

Berichten: 220

Re: Oxidatie en Reductie+Kleur

erik1987 schreef: Is er een invloed van oxidatie en reductie op kleur van moleculen?
Dat kan, maar hoeft niet. Het hangt helemaal af van het type molecuul waar je mee bezig bent.
Ohh kun u mischien wat meer vertellen?

Berichten: 23

Re: Oxidatie en Reductie+Kleur

Eigenlijk is mijn voorbeeld 'verkeerd'. Mijn voorbeeld betreft een zout en eigenlijk zelfs losse ionen in oplossing en dus niet een molecuul. Ik zal eens proberen of ik kan achterhalen welk experiment ik destijds heb uitgevoerd.

Ik zou het experiment graag herhalen, want het gaf een mooi resultaat. Ik moet dan echter ook nog ergens een beetje kaliumpermanganaat kunnen kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oxidatie en Reductie+Kleur

Ohh kun u mischien wat meer vertellen?
Wanneer je jodide oxideerd tot jodium krijg je een intense kleurverandering van kleurloos naar paars.

Wanneer je vitamine C oxideert blijft de stof kleurloos.

Bij metaalcomplexen heeft oxidatie of reductie vaak ook een kleurverandering tot gevolg.

Uit je vraag kan ik niet opmaken waar het je om te doen is. Kun je dit verduidelijken?

Reageer