Springen naar inhoud

Absorptie licht

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 16:57

Bij absorptie van licht gaat er een elektron van een gevulde orbitaal naar een halve of lege orbitaal als je weet dat stikstof kleurloos is,zuurstof blauw, en fluor bruin-geel, wat is dan de volgorde in grote van Energie en waarom?

Zou iemand mij kunnen helpen bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gadget

gadget

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 18:12

Hey,
Ik zou beginnen met het opzoeken van de golflengtes van de diverse kleuren. Deze kun je weer omrekenen naar energie met de formule E=hv, hierin is v de frequentie. en h de constante van planck.

De rest moet je zelf maar invullen

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 18:17

Wij moesten het aan de hand invullen zonder formules maar gewoon aan de hand van orbitaal theorieen

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 13:11

zuurstof is trouwens niet blauw maar doorzichtig, het absorbeert geen licht in het zichbare gebied, wel in UV

Veranderd door Robin85, 07 maart 2008 - 13:12

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2008 - 21:52

zuurstof is trouwens niet blauw maar doorzichtig, het absorbeert geen licht in het zichbare gebied, wel in UV

Vloeibare zuurstof is blauw.

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 22:47

Vloeibare zuurstof is blauw.

Maarja hoe en wat en waaron is het zo dat zou ik graag zo weten :P

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2008 - 07:40

Welk licht wordt er geabsorbeerd?

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2008 - 10:54

Ik weet dat de kleur tot stand komt door dat bepaalde orbitalen zijn op gevuld dat een subschil compleet vol is of half vol waardoor die elektron naar een hogere energietoestand kan maar ik weet niet precies het antwoordt op de vraag van mij:(

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2008 - 11:43

zuurstof(g) is kleurloos. Als het gaat om vloeibare zuurstof moeten ze dat er wel bij vermelden vind ik.

Wel: (wit, zonlicht) licht is energie (=verzameling van fotonen, quanta..). Wanneer licht op materie wordt ingestuurd, zal het enkele van die fotonen absorberen (quanta!!), dus fotonen met allemaal dezelfde golflengte (frequentie, energie, kleur, allemaal 'synoniemen').

Dus het spectrum van het wit licht wordt nu onderbroken doordat er fotonen zijn geabsorbeerd. Dat zorgt voor de kleur. Zoek nu eens op elektromagnetisch spectrum en redeneer eens verder.

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2008 - 10:28

zuurstof(g) is kleurloos. Als het gaat om vloeibare zuurstof moeten ze dat er wel bij vermelden vind ik.

Wel: (wit, zonlicht) licht is energie (=verzameling van fotonen, quanta..). Wanneer licht op materie wordt ingestuurd, zal het enkele van die fotonen absorberen (quanta!!), dus fotonen met allemaal dezelfde golflengte (frequentie, energie, kleur, allemaal 'synoniemen').

Dus het spectrum van het wit licht wordt nu onderbroken doordat er fotonen zijn geabsorbeerd. Dat zorgt voor de kleur. Zoek nu eens op elektromagnetisch spectrum en redeneer eens verder.

De meeste sterke kleur heeft dan het meest geabsorbeert toch? dus kleur loos het laagst ,dan bruin geel, en dan blauw? Ik zat zelf te denken of het mischien met de HOMO en LUMO heeft te maken

Veranderd door erik1987, 10 maart 2008 - 11:40

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures