Springen naar inhoud

[scheikunde] Naamgeving organische stoffen

• Log in om te kunnen reageren

M.V.L.

M.V.L.

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 20:40

Hoi!

Ik heb eens een vraag ivm de naamgeving (zoals de onderwerpstitel wsl al wel deed vermoeden ;))

Ik heb hier staan:

pentaanamide - moet je daarbij zetten of het gaat om 1-pentaanamide of 2..?
in het geval van bv 2-butaanamine moet je dat cijfertje (waar de functionele groep moet komen) er wel bij plaatsen...

Ik weet dat je bv bij pentaan met daaraan een methaangroepje, je er wel moet bijzetten 1-metylpentaan of 2 methylpentaan enz...
Maar hoe zit dat met het vermelden van die functionele groepen zoals aminen, nitroalkanen, amiden, carbonzuren (met het C-O-O-H- gedeelte...) ?

Kan iemand mij daar iets over zeggen?

Mvg,
M.vl.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 20:52

Hallo allereerst je hebt staan 1-methylpentaan dat klopt niet want dat is hexaan.

Je bent fout aan het denken. Je amine groep zie je altijd als het eindpunt van je ketens. En die plaats duid je aan met plaats N,... bijvoorbeeld: N-Methyl N-propyl hexaan. Dat is een tertaire amine met drie ketens aan de stikstof. Je hebt ook amines met maar 2 ketens aan en 1 waterstof en met één keten. :)

Veranderd door chemaniac, 05 maart 2008 - 21:08

M.V.L.

M.V.L.

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 20:58

aja, hexaan, idd ! ;)

maar toch begrijp ik het nog niet helemaal, waarom noem je volgende stof:

c-c-c-c-c = o
|
NH2
niet gewoon 1-pentaanamide... en waarom noem je
c-c-c-NH2
dan wel 1-propaanamine?
ik begrijp het onderscheid nog niet helemaal bij het plaatsen van al die cijfertjes

voor aldehyden bv., dan zeg je gewoon 'pentanal', maar voor alcoholen móet er een cijfertje voor...?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:04

Voor alcoholen ligt dit anders. Er moet bij amines geen plaatsaanduiding Propaanamine is voldoende, je weet direct hoe de structuurformule eruitziet zonder twijfel. Als je het zou verplaatsen als een methyl groep dan krijg je eigenlijk 1-methyl ethaanamine als je je structuurformule volgt. maar bij alcoholen ligt dit anders. 1-propanol en als je het verplaatst word het 2-propanol omdat je daar geen rekening houd met andere ketens want die kunnen er gewoonweg niet zijn aan je OH groep aan je amide groep daarintegen wel.

Snap je nu wat ik bedoel? :)

EDIT: De eerste stof die je probeert te teken is een aldehyde met een amine groep aan. Of is die dubbel gebonden zuurstof een foutje?

(opgelet ik had enkele keren amides gezegd watd an weer iets anders is.)

Veranderd door chemaniac, 05 maart 2008 - 21:09

M.V.L.

M.V.L.

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:12

Ahja, ik snap het!

Dus als je het boeltje dan goed bestudeert, komt het erop neer dat volgende stoffen een 'cijfertje' nodig hebben:

Halogeenalkanen (sowieso, als er een ander stofje aanhangt)
bv. 2-chloorpentaan

Alcoholen (omdat jij dat zo hebt uitgelegd ;) )
Ketonen, behalve butanon of propanon ofzo... eerder vanaf 1-pentanon enzo
Amines

en bij amiden, nitroalkanen, ethers, aldehyden en carbonzuren wijst het zichzelf uit!
juist?

grtjs en heel erg bedankt!
M.vl.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:14

Ik begin even aan mijn eigen uitleg te twijfelen door chemsketch sorry daarvoor.

Kan iemand dit even bevestigen of verbeteren.

Chemsketch geeft wel aan 2-butaanamine. 8-)

Bij ketonen zit je weer fout! een keton waar de groep op de eerste plaats zit is een aldehyde en bij ketonen moet je dat altijd aanduiden behalve bij aceton omdat daar nergens anders kan zitten. dus 2-propanon = propanon

Veranderd door chemaniac, 05 maart 2008 - 21:18

M.V.L.

M.V.L.

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:17

Ahja, das ook weer waar, maar in het geval van 2-pentanon is het wel nodig hé... eigenlijk gwn een kwestie van kijken of het geen 'ander stofje wordt' dan.

Maar de overige kloppen wel denk ik hé?

Veranderd door M.vl., 05 maart 2008 - 21:21

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:20

Dus we zijn er. Ja de rest klopt wel.

Veranderd door chemaniac, 05 maart 2008 - 21:26

M.V.L.

M.V.L.

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:24

ok, das duidelijk! :D

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:29

Ik begin even aan mijn eigen uitleg te twijfelen door chemsketch sorry daarvoor.

Kan iemand dit even bevestigen of verbeteren.

Chemsketch geeft wel aan 2-butaanamine. 8-)

Volgens de officiele IUPAC regels is de naamgeving van primaire amines anders dan die van secundaire, tertiaire en kwarternaire.

Bij primaire amines gebruik je de naam van de koolstofketen met als uitgang amine:
butaan-2-amine of 2-aminobutaan

Bij simpele koolstofketens mag je ook de naam van de alkylsubstituent voor de uitgang amine zetten:
2-butylamine

Bij symmetrische (allemaal dezelfde groepen) secundaire tot kwarternaire aminogroepen geef je het aantal alkylgroepen weer voor de uitgang amine:
dimethylamine, tricyclohexylamine

Bij niet-symmetrische secundaire tot kwarternaire aminogroepen ga je het voorvoegsel N gebruiken bij de alkylgroepen:
N,N-dimethylethylamine
N-Benzyl-N-ethylcyclohexylamine

Volgens de regels mag je dus 2-butaanamine, butaan-2-amine en 2-butylamine gebruiken. Allemaal goed :D

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2008 - 21:33

Het is bij naamgeving van de amines wel belangrijk dat je de langste koolstofketen gebruikt. Het is dus 2-propaanamine. 1-methylethaanamine is dus wel fout.
In het geval van 1-propaanamine wordt vaak de 1 weggelaten, dit verdient niet mijn voorkeur, maar als er niks bij staat mag je er van uitgaan dat de groep op de 1 positie zit.

Alleen bij amides, carbonzuren, ketonen en aldehydes (in deze volgorde van belangrijkheid) moet deze groep onderdeel uitmaken van de hoofdketen.

Veranderd door DrQuico, 05 maart 2008 - 21:37

M.V.L.

M.V.L.

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2008 - 19:44

Ben toch nog iets tegengekomen: butanon, waarom niet 1 of 2 butanon?

Begint het bij de ketonen dan pas van de 'pentanon' dat je er een cijfertje moet voorzetten?

Groetjes,
M.vl.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2008 - 20:59

Teken 1-butanon eens. Wat zou de correcte naam voor de getekende verbinding zijn?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures