Springen naar inhoud

[scheikunde] Golflengte foton Ne atoom

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 22:38

Hoe bereken je de de golflengte die een foton moet bezitten om een Ne atoom te ioniseren?

Ik heb twee aangeslagen toestanden AT's 5,6 en 2,9 hoe bereken je dit dan precies je moet ieder geval geloof ik de constante van planck dit was ook een toetsvraag ik hoop dat ik alle gegevens heb in gevuld om dit te berekenen? kan iemand mij helpen het is een grote kans dat die terug komt op de toets.

Klopt het dat je de verschillen tussen de AT eerst moet nemen dus 5,6 - 2,9 en dat dan invult met de formule E=h.v en v=c/lambda

Ik had deze vraag niet goed op me toets ik wist niet wat ik er moest invullen.

Bij voorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 22:54

welke eenheid zijn de verschillende energie niveau's gegeven??
in beginsel klopt jou benadering volgens mij wel.

E=h*nu is E in Joules, het verschil in energie niveau dat jij geeft is waarschijnlijk in eV.

een foton met een energie van 2.7 Joule heeft volgens planck een frequentie van 4,07E33 Hz
dit komt overeen met een golflengte vanC/nu=(3E8/4,07E33)=7.36E-26 m dat is 7.36E-17 nm

1eV is 1,602E-19 Joule

reken maar eens na ik kom dan op een foton met een golflengte van rond de 450 nm lijkt mij iets realistischer. [|:-)] :P

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 22:58

JA thanx man :) maar betekent die waarde (nu) in de volgende formule precies?

C/nu=(3E8/4,07E33)=7.36E-26 m

Het verschil dat ik gaf is trouwens in eV ja;)

Veranderd door erik1987, 05 maart 2008 - 23:02

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 23:09

Ow ja, de v die jij geeft in plank is eigenlijk de griekse letter nu, die heb ik ingevoegd via symbolen maar er is blijkbaar iets verkeerd gegaan

die formule is de omschrijving van v=C/λ

Veranderd door LvS, 05 maart 2008 - 23:17

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 23:13

Oke hardstike bedankt:D

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 01:24

Kan je dus ook uit de ionisatie energie van neon berekenen.
die is 2080.6 kJ/mole

Veranderd door gravimetrus, 06 maart 2008 - 01:26

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 07:36

Kan je dus ook uit de ionisatie energie van neon berekenen.
die is 2080.6 kJ/mole

Ohh en hoe gaat dat precies in ze werk van uit de ionisatie energie

Beryllium

Beryllium

• >1k
  • 5531 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 06 maart 2008 - 08:47

Als je weet dat de ionisatie-energie is per mol, kun je het eenvoudig per atoom omrekenen.

Ik betwijfel alleen of je dan hetzelfde krijgt: een aangeslagen toestand is niet per se hetzelfde als een geioniseerde toestand. Hoe dat bij Neon zit weet ik niet uit mijn hoofd...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >1k
  • 6192 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2008 - 17:37

Ik ben het met een heleboel hier eens, maar een foton van 2,7 J is een beetje een vreemd voorbeeld.

Je kunt beter eens om te oefenen werken met zichtbaar licht, een paar eV zoals je in je opgave kreeg, en de golflengte moet dan op een paar honderd nanometer uitkomen.

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 21:09

Ik ben het met een heleboel hier eens, maar een foton van 2,7 J is een beetje een vreemd voorbeeld.

Je kunt beter eens om te oefenen werken met zichtbaar licht, een paar eV zoals je in je opgave kreeg, en de golflengte moet dan op een paar honderd nanometer uitkomen.

Tja dat was de vraag op me toets

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2008 - 19:00

Ik betwijfel alleen of je dan hetzelfde krijgt: een aangeslagen toestand is niet per se hetzelfde als een geioniseerde toestand. Hoe dat bij Neon zit weet ik niet uit mijn hoofd...

Dat is de vraag van TS:
Hoe bereken je de de golflengte die een foton moet bezitten om een Ne atoom te ioniseren?

Dus de vraag uitwerken:
wat is de golflengte van een foton met een energie die gelijk is aan de ionisatie energie van Ne

Veranderd door gravimetrus, 08 maart 2008 - 19:01

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2008 - 11:37

welke eenheid zijn de verschillende energie niveau's gegeven??
in beginsel klopt jou benadering volgens mij wel.

E=h*nu is E in Joules, het verschil in energie niveau dat jij geeft is waarschijnlijk in eV.

een foton met een energie van 2.7 Joule heeft volgens planck een frequentie van 4,07E33 Hz
dit komt overeen met een golflengte vanC/nu=(3E8/4,07E33)=7.36E-26 m dat is 7.36E-17 nm

1eV is 1,602E-19 Joule

reken maar eens na ik kom dan op een foton met een golflengte van rond de 450 nm lijkt mij iets realistischer. [|:-)] :P

HEb het uitgewerkt je som en ik kom op 459 nm? dit is ook goed neemik aan toch:) bedankt voor je uitleg nog

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2008 - 23:19

@rwwh, die 2.7 J is om te laten zien dat dat de fout in zijn berekening was,

het energieniveau verschilt 2,7 eV ipv 2,7 J, wanneer je dan doorrekend kom je op een golflengte van 459 nm ipv 7,4E-17 nm.

azvvo

azvvo

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 00:27

@rwwh, die 2.7 J is om te laten zien dat dat de fout in zijn berekening was,

het energieniveau verschilt 2,7 eV ipv 2,7 J, wanneer je dan doorrekend kom je op een golflengte van 459 nm ipv 7,4E-17 nm.

Ja idd maar dan kwmaik dus aan het goede antwoordt bedankt mmensen heb de toets gemaatk en deze vraag kwam dus geloof i kdstik hem goe dheb:P

# Moderatoropmerking
Beryllium: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde.

Veranderd door Beryllium, 15 maart 2008 - 13:27

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures