[scheikunde] Naamgeving zijgroepen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Naamgeving zijgroepen

Ik had laatst een tentamen Organische Chemie. Ik kreeg het zoals verwacht onvoldoende terug. De meeste fouten zaten in de naamgeving. Ik heb geprobeerd mijn antwoorden te zoeken in mijn boek en op internet, maar ik krijg niet precies de antwoorden die ik zoek.

Zoals gezegd het probleem ligt bij de naamgeving. Waar ik het meest over struikel bij naamgeving zijn de zijgroepen en hoe deze de naam van een stof beinvloeden.

Methyl, ethyl etc lukt nog wel, maar zodra er zijgroepen komen met F, NH2, Br, OH (om maar voorbeelden te geven) gaat het vaak fout.

Vooral bij meerdere zijgroepen kom ik in de knoop.

Ik vraag me dan af: Welke groep moet ik eerst in de naamgeving noemen? Moet ik F gewoon als fluor of fluoride noemen?

Ik zal enkele voorbeelden geven:

./..\./\

|.O.|

.\../.\Br

..|

.OH

^^^

Moet cyclohexaan zijn, met een ethyl groep, een Br groep en een OH groep

Ik snap nu dus niet in welke volgorde ik de stoffen moet noemen.

Waar ik moet beginnen met " tellen" dus is de Br groep 1-broom of juist 2-broom?

Nog enkele voorbeelden:

H2N...........CH2.........CH2..........NH2

.......\......./.......\....../.......\....../

.........CH2..........CH2..........CH2

H3C - NH

..............\

...............CH2CH3

........O

........||

........C

./..\./...\

|.O.|.....OH

.\../.\

...|

..OH

^^^

Weer cyclohexaan, deze keer met OH, methyl en COOH groep

LET OP!:ik heb de punten gebruikt om de structuurformules beter weer te geven aangezien spaties genegeerd worden door het forumscript. Deze hebben dus verder geen betekenis en staan er alleen om de formules beter de illustreren

Berichten: 292

Re: [scheikunde] Naamgeving zijgroepen

Die cyclohexaan met dat bolleke in noemt men fenyl als er een OH groep aanhangt spreekt men van fenol. Die COOH is de carboxylgroep is een aanduiding dat het waarscijnlijk om een zuur gaat

de exacte benaming weet ik ook niet daar het een tijd geleden is dat ik nog organische heb gehad

bij je fenol geef je dan best je OH groep nummer 1 en dan begin je te tellen naar één van de twee kanten, welke kant is gelijk maar je moet maken dat je uiteindelijke naam zo laag mogelijke nummers heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Naamgeving zijgroepen

2-broom-3-ethylfenol

Dan 1,5-diaminopentaan

1 na laatste N-ethylmethylamine

De laatste 2-methyl-3-hydroxybenzoëzuur.

Bij meerdere zijgroepen is de hoofdgroep (uitgang dus) die het meest geoxideerd is. Zo heb je broomfenol, maar hydroxybenzoëzuur.

Halogenen beginnen alleen als voorvoegsel. Fluoride kan niet omdat het niet als ion voorkomt als zijketen.

Reageer