Zouten onderscheiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zouten onderscheiden

We hebben bij scheikunde een opdracht gekregen om verschillende zouten te onderscheiden. We hebben de volgende zouten

natriumnitraat

calcium-

lood-

aluminium-

ammonium-

zilver-

magnesium-

ijzer3-

zink-

koper-

We krijgen vijf buisjes waarin elk een van deze stoffen zit. De vraag is hoe we door middel van verschillende chemische reacties uit kunnen vinden welke stof.

Zou iemand ons hier een beetje mee kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Mohamed

Berichten: 2.399

Re: Zouten onderscheiden

wat heb je zelf al bedacht?

Berichten: 14

Re: Zouten onderscheiden

Het makkelijkste is het denk om met behulp van neerslagreactie's dit uit te vogelen. Je zoekt een zout dat met een van deze zouten een neerslag veroorzaakt. De informatie die je nodig hebt staat in binastabel 45A.

Succes! ;)
We feed upon each other's mouths and minds like ants with social stomachs.

Weston La Barre

Berichten: 552

Re: Zouten onderscheiden

Kleur is ook altijd een mooie verrader voor het zout.

Berichten: 14

Re: Zouten onderscheiden

Inderdaad, kleur doet het ook goed, tabel 65B.
We feed upon each other's mouths and minds like ants with social stomachs.

Weston La Barre

Berichten: 552

Re: Zouten onderscheiden

Kan je altijd gebruiken als je zeker weet dat er maar 1 soort zout is opgelost. Anders wordt het lastig... Dus neerslagvorming gebruiken, beste methode, en dan kan je het bevestigen via de kleur aangezien er telkens maar 1 soort zout is opgelost in je proefbuis.

Berichten: 3

Re: Zouten onderscheiden

We hadden zelf bedacht om de stoffen eerst op te lossen, verdelen over een aantal buisjes en er eerst een NaCL oplossing bij te doen om te kijken of er zilvernitraat neerslaat en daarna met NaI om te kijken of het toevallig Loodnitraat is. Daarna weten we het eigenlijk niet echt...

bij andere combinaties slaan er misschien meerdere stoffen neer en we weten niet echt wat we daar dan mee moeten.

Het is ook de bedoeling dat we verschillende soorten chemische reacties gebruiken..

help?

alvast bedankt,

Mohamed

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Dubbel posten is niet toegestaan, Mohamed. Ik heb je tweede post hierbij samengevoegd en de identieke inhoud verwijderd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 73

Re: Zouten onderscheiden

(...) eerst een NaCL oplossing bij te doen om te kijken of er zilvernitraat neerslaat en daarna met NaI om te kijken of het toevallig Loodnitraat is.
Dit volg ik al niet... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zouten onderscheiden

Ik vind de H2S-methode nog steeds een geweldige methode. Misschien heb je er iets aan.

Het is wel in het Duits.

Berichten: 76

Re: Zouten onderscheiden

neerslagreacties vindt ik wel beste methode

Berichten: 552

Re: Zouten onderscheiden

blijkbaar hebben jullie het principe van neerslagreacties niet door? Je voegt een goed oplosbaar zout toe, bv AgNO3. Wanneer een neerslag wordt gevormd, kan dit wijzen op AgCl. Er zat dus wel degelijk Cl- in je oplossing. Natuurlijk vormt Ag+ met alle halogeniden een neerslag. De neerslag moet je dus identificeren, o.b.v. kleur bijvoorbeeld. Ofwel in jullie geval: jullie weten al ongeveer wat voor zouten aanwezig zijn in die proefbuizen. Je kan dus selectief te werk gaan.

Berichten: 3

Re: Zouten onderscheiden

volgens mij klopte onze idee van de neerslagreactie tot nu toe toch wel?

We wilden dus eerst NaCl-oplossing toevoegen (goed oplosbaar zout) -> Cl slaat neer met het zilverion van het opgeloste zilvernitraat als dat in het buisje zat

(we krijgen geen buisjes met zouten die Cl- bevatten)

daarna hetzelfde idee met NaI-oplossing (ook goed oplosbaar zout) om te kijken of het Pb2+ van het loodnitraat neerslaat met I-

Maar als we pech hebben zit er dus geen zilvernitraat of loodnitraat in en hebben we nog steeds 8 andere mogelijkheden 8-[

Die H2S methode zou ik even moeten vertalen...

morgen gesprekje met leraar dus even kijken of we daar nog wat informatie uit kunnen krijgen :P

Berichten: 364

Re: Zouten onderscheiden

begin eens met het boeltje op te warmen en er een lakmoespapiertje bovenhouden. verandert het van kleur dan ben je zeker dat NH4+ uit je oplossing is ontsnapt als NH3

Reageer