Springen naar inhoud

Noodzakelijke kennis voor HBO Chemie

• Log in om te kunnen reageren

Tom._CF

Tom._CF

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 21:19

Ik zit met een aantal vragen met betrekking tot mijn studiekeuze. Ik zal eerst de situatie even schetsen.

Ik zit nu in VWO 5, ik doe het profiel N&T. In mijn vrije deel heb ik biologie12. Ik heb dus alle profielvakken van N&G en N&T. Overigens, ik volg nog vwo volgens de 'oude' tweede fase, niet de vernieuwde tweede fase! Inmiddels bijna 3 periodes N&T achter de rug ben ik tot de ontdekking gekomen dat wiskunde B12 toch wat te hoog gegrepen is voor me. Ik overweeg om terug te gaan naar het profiel N&G en scheikunde 12 dan in mijn vrije deel te kiezen. Dit zou in principe mogelijk kunnen zijn, aangezien ik nu biologie12 in mijn vrije deel heb.

Na mijn VWO wil ik de HBO-opleiding Chemie gaan volgen. De toelatingseisen voor deze opleiding zijn HAVO N&T of N&G, of VWO N&T of N&G. Met VWO N&G wordt ik dan ook toegelaten.

Mijn vraag is nu of het iets uitmaakt of ik via N&T of N&G instroom op het HBO. Heb ik dan een achterstand (waardoor ik eerst een korte bijspijkeringscursus krijg van het B12-gedeelte) of hoef ik dan totaal niets in te halen?

Daarnaast, krijg je veel wiskunde en natuurkunde bij een opleiding HBO Chemie (dus geen Chemische Technologie)? Zo ja, zouden jullie dan globaal aan kunnen geven welke (onderstaande) onderdelen (van de wis- en natuurkunde) gevraagd worden? Bij voorbaat dank.

Wiskunde
- Functies en grafieken
- Discrete analyse
- Combinatoriek en kansrekening
- Meetkunde
- Differentiaal- en integraalrekening
- Continue dynamische modellen
- Goniometrische functies
- Normale verdeling en toetsen
- Voortgezette meetkunde (enkel voor wiskundeB12!)
- Voortgezette analyse (enkel voor wiskundeB12!)
- Zebrablok
Natuurkunde
- Elektriciteit en magnetisme
- Mechanica
- Warmteleer
- Golven en straling
- Moderne fysica

Deze domeinen komen uit de leerboeken van de desbetreffende vakken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2008 - 22:07

Ik kan beter aanstrepen welke je niet bij chemie hoeft te verwachten :P:

Meetkunde, Goniometrische functies, Voortgezette meetkunde (enkel voor wiskundeB12!).

Mechanica

Tom._CF

Tom._CF

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 23:09

Ik kan beter aanstrepen welke je niet bij chemie hoeft te verwachten  :P:

Meetkunde, Goniometrische functies, Voortgezette meetkunde (enkel voor wiskundeB12!).

Mechanica

Combinatoriek en kansrekening, en normale verdeling en toetsen wel? 8-[ Op wat voor manier is dat met chemie in verband te brengen?

Weet je toevallig ook of ik wat moet bijspijkeren als ik terugstap naar N&G?

Veranderd door Tom., 06 maart 2008 - 23:09

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 23:35

Ik denk dat je met een VWO diploma je totaal niet druk hoeft te maken op het HBO. Zeker de wiskunde stelt 0,0 niks voor.

Veranderd door Napoleon1981, 06 maart 2008 - 23:36

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2008 - 23:50

Ik kan beter aanstrepen welke je niet bij chemie hoeft te verwachten  :P:

Mechanica

Combinatoriek en kansrekening, en normale verdeling en toetsen wel? 8-[ Op wat voor manier is dat met chemie in verband te brengen?

Weet je toevallig ook of ik wat moet bijspijkeren als ik terugstap naar N&G?

Dat ga je vooral tegenkomen bij analytische chemie. Daar is het niet van: ik doe 1 meting en ik krijg 1 getal uit: je doet meerdere analyses op hetzelfde monster met dezelfde methode en uit die gegevens bereken je een standaarddeviatie, zodat je uiteindelijk kunt zeggen dat de concentratie bijvoorbeeld 2,051 +/- 0,78 mol/l is. 1 getal zonder een bereik is namelijk nagenoeg waardeloos. :)

gadget

gadget

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 08:40

Hallo tom,
Ik heb bijna het HBO chemie afgesloten en heb gemerkt dat de mensen van het VWO vaak weinig moeite hadden met de vakken die je hebt opgenoemd. dus succes

Veranderd door gadget, 07 maart 2008 - 08:41

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 08:55

Hallo Tom,

Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan als jij nu wil gaan doen, ik heb VWO behaald en daarna een HBO chemie. Ik ben nu bezig met mijn afstuderen.

De wiskunde die je krijgt op je HBO is inderdaad minder zwaar dan op het VWO, op het VWO heb je namelijk al erg veel statistiek gekregen welke je daarna nog eens uitgelegd krijgt op je HBO. Ik denk dat het misschien zelfs de moeite loont om te informeren of je niet bepaalde vakken kan laten vallen op je HBO, zodat je de opleiding misschien in 3 - 3,5 jaar kan doen. Scheelt toch weer een jaar.

Hieronder heb ik aangegeven, dikgedrukt, welke onderdelen je sowieso krijgt (voor zover ik weet) maar dat is allemaal praktijkgericht. Dus het wordt uitgelegd aan de hand van chemische situaties waardoor het allemaal goed te begrijpen is. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het.

Wiskunde
- Functies en grafieken
- Discrete analyse
- Combinatoriek en kansrekening
- Meetkunde
- Differentiaal- en integraalrekening
- Continue dynamische modellen
- Goniometrische functies
- Normale verdeling en toetsen
- Voortgezette meetkunde (enkel voor wiskundeB12!)
- Voortgezette analyse (enkel voor wiskundeB12!)
- Zebrablok
Natuurkunde
- Elektriciteit en magnetisme
- Mechanica
- Warmteleer
- Golven en straling
- Moderne fysica

Tom._CF

Tom._CF

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 15:49

Hallo Tom,

Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan als jij nu wil gaan doen, ik heb VWO behaald en daarna een HBO chemie. Ik ben nu bezig met mijn afstuderen.

De wiskunde die je krijgt op je HBO is inderdaad minder zwaar dan op het VWO, op het VWO heb je namelijk al erg veel statistiek gekregen welke je daarna nog eens uitgelegd krijgt op je HBO. Ik denk dat het misschien zelfs de moeite loont om te informeren of je niet bepaalde vakken kan laten vallen op je HBO, zodat je de opleiding misschien in 3 - 3,5 jaar kan doen. Scheelt toch weer een jaar.

Hieronder heb ik aangegeven, dikgedrukt, welke onderdelen je sowieso krijgt (voor zover ik weet) maar dat is allemaal praktijkgericht. Dus het wordt uitgelegd aan de hand van chemische situaties waardoor het allemaal goed te begrijpen is. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het.

Heb je N&G of N&T gedaan op het vwo?

En dat wiskunde op 't HBO minder zwaar is dan ik nu heb is toch wel een geruststelling voor me. Ik heb dit jaar namelijk toch wel veel moeite met wiskunde. Vandaar dat ik me afvroeg of chemie veel wiskundige aanleg vergt, maar dat valt dus wel mee? Daarnaast ga ik de opleiding in 3 jaar doen. Voor mensen die van het VWO komen is bij 9 van de 10 opleidingen een aangepaste instroom waarbij je de propedeuse ťn je studiepunten van jaar 2 in ťťn jaar haalt, zo ook bij Chemie.

Dus als ik het goed begrijp is het zo dat je hťťl veel onderwerpen van het VWO weer terugziet, maar dat ze minder diepgaand ter sprake komen dan op het VWO?

Veranderd door Tom., 07 maart 2008 - 15:53

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2008 - 15:58

Nou je zult die wiskunde niet meer echt als hoofdstukken tegenkomen zoals je ze nu presenteert maar als hulpmiddel om vraagstellingen op te lossen.

Voorbeeld: met integreren kun je theoretische vlamtemperaturen berekenen. Een voorbeeld voor normale verdelingen heb ik al gegeven. Functies en grafieken zul je overal wel tegenkomen.

Tom._CF

Tom._CF

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 16:57

Nou je zult die wiskunde niet meer echt als hoofdstukken tegenkomen zoals je ze nu presenteert maar als hulpmiddel om vraagstellingen op te lossen.

Voorbeeld: met integreren kun je theoretische vlamtemperaturen berekenen. Een voorbeeld voor normale verdelingen heb ik al gegeven. Functies en grafieken zul je overal wel tegenkomen.

Hm... dan komt het hopelijk wel goed... :P

Veranderd door Tom., 07 maart 2008 - 16:58

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 17:01

Ik heb N&G gedaan, dus alleen wiskunde B1. Ik heb wel mijn HBO in 4 jaar gedaan, ik ben een beetje te laks geweest om na te gaan of ik het sneller kon doen.

Tom._CF

Tom._CF

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 22:28

Ik heb N&G gedaan, dus alleen wiskunde B1. Ik heb wel mijn HBO in 4 jaar gedaan, ik ben een beetje te laks geweest om na te gaan of ik het sneller kon doen.

Wow, dat is flink balen. Ik ga wel eerst de kat uit de boom kijken. Ik ben nu een paar keer op Avans Hogeschool Breda geweest, maar ik ga nog wel wat andere scholen bekijken denk ik, ook al bevalt me Avans op het eerste gezicht wel. Heeft iemand toevallig ervaring met deze school? Plus- en minpunten? Ik dacht dat hier iemand iets van Avans in zijn handtekening had staan ofzo... :-k ...naja. :P

En Daan, maakt het uit of je van N&G of N&T komt? Ik bedoel, is het zo dat je, wanneer je van N&G komt (VWO uiteraard) je nog wat achterstand hebt die je door middel van korte bijspijkercursus op school ofzo moet inhalen? Ik vraag dit omdat ik nu N&T doe terwijl ik merk dat wiskundeB12 voor mij gewoon teveel van het goede is. Wanneer het straks geen verschil maakt of ik van N&G of N&T kom, dan denk ik dat het voor mij een wijs besluit is om volgend jaar naar N&G 6 te gaan (met scheikunde12 in vrije deel).

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 22:52

Je moet het zien dat je als gemiddelde HAVO scholier met N&T (en volgens mij ook met N&G) je de HBO chemie binnen 4 jaar af zou moeten kunnen ronden. Met een VWO N&G zou dat helemaal kunnen, dus ik zou er niet vanuit gaan dat je een bijspijkercursus nodig hebt. Maar als je zeker wil zijn kan je natuurlijk ook de hogeschool vast mailen. Zij kunnen je vast vertellen wat ze eisen, en misschien hebben zij ook al een bepaald schema voor VWO studenten.

Tom._CF

Tom._CF

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 23:15

Je moet het zien dat je als gemiddelde HAVO scholier met N&T (en volgens mij ook met N&G) je de HBO chemie binnen 4 jaar af zou moeten kunnen ronden. Met een VWO N&G zou dat helemaal kunnen, dus ik zou er niet vanuit gaan dat je een bijspijkercursus nodig hebt. Maar als je zeker wil zijn kan je natuurlijk ook de hogeschool vast mailen. Zij kunnen je vast vertellen wat ze eisen, en misschien hebben zij ook al een bepaald schema voor VWO studenten.

Ja, daar heb je wel gelijk in. Zou in principe dus moeten lukken, want VWO-N&G is denk ik al meer wiskunde dan HAVO-N&T.

phoz

phoz

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2008 - 17:02

is HBO hetzelfde niveau als Hogeschool ( in BelgiŽ)??

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures