controles (ELISA)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 211

controles (ELISA)

Hey,

Ik ben bezig met de ELISA techniek en vraag me af wat een niet-reactieve controle en reactieve controle is? Waarvoor dient dat?

En voor de substraatoplossing moeten we substraat A en substraat B mengen met gelijke volumes. Waarom mag men niet eerst substraat A toevoegen en dan later substraat B?

Wat wil gevoeligheid en specificiteit zeggen bij ELISA?

Ik dacht bij de gevoeligheid dat men de kleinste detectie van antigen of antlichaam kan detecteren, terwijl bij specificiteit dat antigen specifiek kan binden op antilichaam of omgekeerd.

Waarom moet men de incubatietijd ( bv 15 minuten bij 37°C) respecteren?

Mijn antwoord: als dat minder dan 15 minuten, gaat de reactie niet volledig door, dus kleur moeilijk waar te nemen en krijgt men vals negatief resultaat.

Bij meer dan 15 minuten: geen idee

Maar ik ben niet zeker van mijn antwoord

Hopelijk dat jullie mij kan helpen.

Alvast bedankt

Re: controles (ELISA)

Even vooraf

Elisa is een verzameling van testen die gemeen hebben dat imunoreacties met behulp van enzymen worden gedetecteerd.

Dat betekent dat op een vraag waarom doet ragens A dit of substraat B dit alleen een zeer algemeen antwword oplevert waarvan het maar de vraag is of het op een specifieke test van toepassing is

niet-reactieve controle en reactieve controle kun je vertalen met een bekend negatief en positief reagerend sample in de test.

Waarom mag men niet eerst substraat A toevoegen en dan later substraat B?

Kies maar:

1. Omdat het voorschrift dit voorschrijft

2. Omdat het anders niet werkt.

3. Mag wel maakt niets uit.

Wat wil gevoeligheid en specificiteit zeggen bij ELISA?

Klopt

Waarom moet men de incubatietijd ( bv 15 minuten bij 37°C) respecteren?

Kies maar:

1. Omdat het voorschrift dit voorschrijft

2. Omdat het anders niet werkt.

3. Hoeft niet tijd is niet erg belangrijk als je maar een voldoende minimumtijd aanhoudt

Berichten: 211

Re: controles (ELISA)

De controles zelf (dus conjugaatcontrole, substraatcontrole) dienen toch na te gaan of er werkelijk conjugaat zit of substraat zit. Zoniet, is de proef niet te vertrouwen. Maar als de extinctiewaarden bij conjugaatcontrole te veel verschilt van elkaar, wat is daarvoor de reden?

Bij de wasstappen (wasbuffer): als men 1 keer wast ipv 5 keer, worden minder vrije antilichamen weggewassen en is de concentratie hoger. Maar als men te veel wast, wat gebeurt er dan?

Ik hoop dat je me kan helpen.

Alvast bedankt

Re: controles (ELISA)

Kun je eens vertellen waarom je deze vragen stelt?

Ik krijg het idee dat je praat over productontwikkeling oid.

Bij een funktionerende test worden nl geen deelcontroles zoals conjugaat- of subtraatcontroles uitgevoerd.

Als het substraat of conjugaat niet werkt krijg je geen resultaten.

Als je teveel wast zou je het gebonden eiwit van het oppervlak kunnen spoelen.

Berichten: 211

Re: controles (ELISA)

Ik heb een KIT gekregen. En ik stel me daarbij vragen in die bijsluiter. Ik moet weten wat ik in elke stap doet. Anders is het nutteloos dat je de proef uitvoert, snap je?

Re: controles (ELISA)

Over welke kit gaat het en welke fabrikant dan kan ik misschien duidelijker worden.

Als het niet op het forum wilt zetten mail het even via het forum.

Reageer