Hook effect

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 211

Hook effect

Wat wilt HOOK effect zeggen?

Ik dacht dat de verhouding tss antigenen en antilichamen niet kloppen. Want bv als er teweinin antigenen zijn en teveel antilichamen, gaan eerst alle antigenen binden op de antilichamen. De overschot van antilichamen kan niet meer reageren met de antigenen en gaat de curve afbuigen.

Bij ELISA voegt men op het einde zwavelzuur toe. Dit is toch gewoon om de substraatreactie te stoppen.

Waarom meet men bij 450 nm - 630nm ?

Heeft dat te maken met het zichtbaar gebied?

Ik ben niet zeker van mijn antwoorden, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Als het verkeerd is, liefst corrigeren. Zo kan ik uit mijn fouten leren.

Re: Hook effect

Het High Dose Effect treedt op in een situatie van antigeen acces waardoor er geen lineair verband tussen concentratie van het analyt en de gemeten waarde, in extreme situaties wordt het verband zelfs negatief en kun je bij hele hoge concentraties van het analyt zelfs normale waarden vinden.

Zwavelzuur stopt de activiteit van het enzym en dus ook de reactie.

Bij TMB substraat zorgt het tevens voor een hogere extinctie door de kleuromslag van het reactieproduct.

450 nm is de golflengte van het reactieproduct en bij 630 meet je de achtergrond van je welletjes. (krassen, vlekken ed)

Reageer