[scheikunde] ionoforen/ionogenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[scheikunde] ionoforen/ionogenen

hallo iedereen,

het zijn bijna examens en ik zit met een vraagje. Een tijdje geleden hebben we de begrippen inoforen en ionogenen gezien. Ik weet dat een ionogeen in zuiver toestand de stroom kan geleiden en dus ionen bevat Ionoforen vormen ionen wanneer ze zijn opgelost in water.

Hebben deze 2 begrippen iets te maken met ionisatie en dissociatie?

Zo ja, kan iemand me helpen voor het opstellen

van de vergelijking bij ionisatie en dissociatie?

Ik denk ionisatie: NaCl + H2O -> Na+ + Cl-

Hoe zit het dan bij dissociatie?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

Tom

Berichten: 552

Re: [scheikunde] ionoforen/ionogenen

Dissocatie is het uiteenvallen in kleinere eenheden. Wanneer deze eenheden ionen zijn, spreekt men van ionisatie. Ionisatie is dus gewoon dissocatie in ionen.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] ionoforen/ionogenen

ja, dat had ik al min of meer begrepen, maar kan je zo'n reactievergelijking geven van dissociatie?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] ionoforen/ionogenen

Je bent verkeerd aan het denken. Ionoforen zijn samengestelde stoffen die ionen bevatten in hun kristalrooster. Ze zijn gebonden met ionbindingen en wanner je ze oplost in water DISSOCIEREN ze.

Ionogenen zijn stoffen die nog niet uit ionen bestaan maar die ionen vormen in water. Ze bestaan uit polair covalente bindingen en IONISEREN in water.

Dus ioniseren en dissocieren is neit hetzelfde. en een voorbeeld van een ionofoor is keukenzout waarvan jij al de dissociatie reactie gegeven hebt. Maar die niet klopt want je hebt links en rechts van je pijl niet dezelfde atomen staan. :)

NaCl ---(H2O)----> Na+ + Cl-

Een voorbeeld van een ionogeen zijn de zuren.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] ionoforen/ionogenen

oh, oké, ik snap het weer allemaal. Bedankt!

En ja, ik bedoelde die vergelijking zoals jij ze opstelt maar het was nogal vlug vlug, vandaar.

Bedankt!

Tom

Reageer