help: titratie vet uit melk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

help: titratie vet uit melk

Hallo! Ik kom hier even rondkijken om om hulp te vragen.

Als praktische opdracht moet ik een kwantitatieve analyse van melk toepassen. Ik mag daarbij zelf weten van welke stof ik de hoeveelheid ga aantonen. Ik heb gekozen voor vet. Ik heb wel gevonden hoe ik vet moet isoleren (room vormen, daarna vet isoleren van eiwit m.b.v. aceton en diethylether, water verwijderen met natriumsulfaat en uiteindelijk diethylether en aceton verwijderen met rotatieverdamper). Dat is heel mooi!

Ik wilde het residu dan wegen.

Mijn leraar wil alleen dat ik een nauwkeurigere methode gebruik om de hoeveelheid te bepalen. Hij zegt dat een titratie de enige manier is om dit op school (VWO 6) te doen. Welke titratie kan ik uitvoeren? Ik heb gewoon een slecht beeld van de eigenschappen van vet (we moeten dit deel van de Organische Chemie ook nog behandelen) dus weet ik ook niet of ik een zuur-base titratie o.i.d. kan uitvoeren en of ik het vet dan opgelost kan houden in aceton en diethylether of niet.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: help: titratie vet uit melk

beetje vreemd. standaard in de zuivelwereld word vet bepaald m.b.v. een butyrometer. pipeteer 10,77 ml melk in de meter, wat 90% zwavelzuur er bij (ongeveer 15 ml meen ik) en een ml of 2 diethylether.

even zwenken en draaien (exothermische reactie) en je kan het vet gehalte aflezen m.b.v. de schaal die op de meter staat.

een vet titratie, ik heb geen idee hoe je dat moet doen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 873

Re: help: titratie vet uit melk

Bart606,

De werkwijze die jij beschrijft zal best een behoorlijk vetgehalte opleveren echter krijt geen 100 %, je verliest een deel, 5 - 10%.

En daarom is de wijze die ArcherBarry beschrijft een goede.

Je kunt ook het SMB (Semi microboterzuur) gehalte bepalen maar daar heb je niet de juiste spullen voor denk ik. Daarvoor heb je (melk)vet nodig. En dan moet je nog gaan omrekenen van SMB naar vetgehalte.

Daar komt wel een titratie in voor, maar voor je daar bent heb je een behoorlijk lang traject afgelegd. Lijkt me niet de juiste keuze.

Ik zou voor de zwavelzuur methode gaan. Misschien dat je de nen-norm kunt vinden die dit beschrijft.

suc6

Berichten: 2

Re: help: titratie vet uit melk

Bedankt voor de reacties.

Ik zal kijken wat ik er mee kan en later verslag uitbrengen van mijn proef.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: help: titratie vet uit melk

trouwens graag de volgende keer dit bij algemeen of huiswerk plaatsen. dit is niet bepaald micro-biologie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer