[scheikunde] Proef met karnemelk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Proef met karnemelk

Hallo,

Laat ik maar met de deur in huis vallen.

Ik moet voor school een proef doen met karnemelk. Het idee is dat ik van een stof moet aantonen dat het er in zit en hoeveel ervan in zit. dit moet gebeuren met een titratie. Ik ben eerst op zoek gegaan naar de ingredienten van karnemelk en er zit, hoe kan het ook anders, melkzuur ( 2-hydroxypropaanzuur) in.

Ik zou dat graag aan willen tonen met behulp van een titratie met een basische stof. ik vraag mij echter af welke stof ik goed kan gebruiken, welke indicator ik daarvoor nodig heb en hoe ik dan te werk moet gaan?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Groet Jarik

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Proef met karnemelk

De vragen zijn goed. Nu de antwoorden nog.

Dit lijken mij huiswerkvragen. Die gaan we hier niet voor je maken....

We willen je wel helpen, als de kennis er is.

Wat heb je zelf al aan antwoorden bedacht?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Proef met karnemelk

De Praktische Opdracht voor scheikunde was: iedereen krijgt een individuele stof, ik dus karnemelk, en je moet aantonen met behulp van een titratie het liefst, wat er in zit. Verder moet je zelf uitzoeken, op internet of op universiteiten hoe je het gaat aanpakken. de leraar zal hier niet bij helpen en geeft ook geen tips

Ik heb al allerlei dingen(hierop nvt) gedaan maar hiermee liep ik vast. ik heb ook ergens(op internet) gelezen dat er nog een ander zuur in karnemelk zit maar kan dat niet meer terugvinden.

wat er in ieder geval wel in zit is:

- Calcium

- Magnesium

- Fosfor

- Melkzuur

- Vitamine B2

- Vitamine B12

Het is lastig om de structuurformule van melkzuur hier te tekenen maar de structuurformule is

C3H6O3

en zit als volgt achter elkaar: CH3COHCOOH

er is een linksdraaiende (L) en een rechtdraaiende (D) vorm maar dat is volgens mij nvt voor deze proef.

Het melkzuur molecule bestaat uit drie delen:

Een alkaangroep (CH3)

een Alkanal (OH)

en een alkaanzuur (COOH)

de eigenschappen van melkzuur zijn de eigenschappen van die drie losse groepen.

-Brandbaar

-Halogenering

-Redoxreactie mogelijk

-dehydrering

-substitutie

-Estervorming door Afsplitsing van H20

-reageert als zuur

Als iemand mij verder kan helpen, graag!

Alvast bedankt!

Reageer