[scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 38

[scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Hallo,

Op school hebben we met behulp van Coach Lab II een titratie uitgevoerd van fosforzuur met natronloog, waarbij we een titratiecurve hebben gekregen.

Nou moeten we deze vraag beantwoorden:

Bepaal m.b.v. de titratiecurve de pH van de buffer H2PO4-/ HPO42- = 1: 1

Uit het titratiecurve zijn de drie equivalentiepunten te bepalen.

Na het toevoegen van ca. 6 mL natronloog 0,1007 M was het eerste equivalentiepunt bereikt. Het 2e punt was bereikt na het toevoegen van 14 mL 0,1007 M natronloog en het derde punt na het toevoegen van 22 mL natronloog.

Ik begrijp niet helemaal hoe ik de pH van deze buffer kan berekenen.

Kan iemand me op weg helpen?

de RV:

H2PO4- (aq) + OH- (aq) <--> HPO42- (aq) + H2O (l)

De evenwichtsvoorwaarde voor dit evenwicht is:

[HPO4 2-]

--------------- = Kz van H2PO4- = 6,2 *10 ^-8

[H2PO4-]*[OH-]

voor

reactie

na

Nu kom ik niet verder..?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

pH of pKa?

De pH kan je namelijk gewoon meten, en heb je waarschijnlijk toch al gewoon uitgezet in de grafiek tegen het natronloog verbruik?

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

de pH, maar waar in de titratiecurve kun je dat bepalen?

Tussen het eerste en het tweede equivalentiepunt?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Je kunt de pH overal bepalen. De pH verandert namelijk naarmate je meer loog toevoegd...... Hangt er dus maar net vanaf waar je zit. De pH bepaal je met een pH meter en niet met een titratie curve.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Je wil dus de pH berekenen bij de verhouding H2PO4-:HPO42-=1:1

Met de formule die je zelf gaf en de baseconstante kan je de [OH-] berekenen.

Hiermee kan je (met de Kw) de [H+] en vervolgens de pH berekenen.

Je kan ook met de zuurconstante direct de [H+] berekenen.

Maar dan heb de titratiecurve dus niet nodig... Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal...

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

De pH van de buffer H2PO4-/ HPO42- = 1: 1 moeten we m.b.v. de titratiecurve berekenen.

In een titratiecurve kun je een buffer toch herkennen aan de horizontale stukken, waarbij de pH nauwelijks verandert bij het toevoegen van loog?

Als ik de pH van de buffer H2PO4-/ HPO42- = 1: 1 wil bepalen, kan ik dan niet na het tweede equivalentiepunt de pH van het horizontale stuk bepalen?

Maar wat heeft die verhouding H2PO4-/ HPO42- = 1: 1 er mee te maken?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Klopt, de horizontale stukken geven aan dat het een buffer is.

Als je in het midden van zo'n horizontaal stuk gaat zitten is de verhouding HZuur/Zuur- 1:1.

Dus je kan ook kijken wat de ph is van het 2e horizontale stuk, waar dus

H2PO4- --> HPO42- plaats vind.

Als het goed is is de pH daar ongeveer 7. (7.2 komt eruit als ik het bereken)

Weet je trouwens zeker dat er 3 equivalentie punten te zien zijn? Ik heb ooit de titratiecurve van fosforzuur met natronloog berekend met een programma. En ik kan me herinneren dat dat laatste H-tje van het fosforzuur er niet af gaat. De zuurconstante is daar te klein voor. Heb je in de titratiecurve 3 horizontale stukken en 2 verticale stukken? (Een verticaal stuk geeft een equivalentiepunt aan)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

En weet je waar de bufferwerking nou het sterkste is? Rond de pKa..... Je moet dus de pKa bepalen....

http://www.biochem.arizona.edu/classes/bio...5_10GlyTitr.GIF

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Suusel schreef: Klopt, de horizontale stukken geven aan dat het een buffer is.

Als je in het midden van zo'n horizontaal stuk gaat zitten is de verhouding HZuur/Zuur- 1:1.

Dus je kan ook kijken wat de ph is van het 2e horizontale stuk, waar dus

H2PO4- --> HPO42- plaats vind.

Als het goed is is de pH daar ongeveer 7. (7.2 komt eruit als ik het bereken)

Weet je trouwens zeker dat er 3 equivalentie punten te zien zijn? Ik heb ooit de titratiecurve van fosforzuur met natronloog berekend met een programma. En ik kan me herinneren dat dat laatste H-tje van het fosforzuur er niet af gaat. De zuurconstante is daar te klein voor. Heb je in de titratiecurve 3 horizontale stukken en 2 verticale stukken? (Een verticaal stuk geeft een equivalentiepunt aan)
Ja dat klopt! Ik kon het derde equivalentiepunt bij de titratie niet eens vaststellen met de computer.

Maar door de pH van het 2e horizontale stuk te bepalen weet ik de pH van de buffer?

Heel erg bedankt!!

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Napoleon1981 schreef: En weet je waar de bufferwerking nou het sterkste is? Rond de pKa..... Je moet dus de pKa bepalen....

http://www.biochem.arizona.edu/classes/bio...5_10GlyTitr.GIF
Huh? Maar hoe bepaal je dan de pKa?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

staat in die plaatjes toch aangegeven? Ik kan me voorstellen dat het de middellijn is tussen beide omslagpunten.

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

O ja Sorry.. Had ik niet gezien. :oops:

Bedankt!

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Als ik het goed begrijp, is de pKz ( dit is toch hetzelfde als pKa) precies inhet midden van het horizontale stuk. M.b.v. mijn titratiecurve bepaal ik dan dat dit ongeveer 6,8 is.

Kan dit kloppen?

Ik heb nog een vraag. Ik heb ook azijnzuur getitreerd met natronloog.

Uit de titratiecurve van azijnzuur moet ik de Kz van azijnzuur berekenen.

Klopt mijn redenering dan:

Ik bepaal de pH in het horizontale gedeelte. (Dit is dan pH van de buffer CH3COOH/CH3COO-). Als ik dan precies de pH in het midden pak van het horizontale gedeelte, krijg ik dan de pKz?

Dan kan ik de Kz berekenen door 2nd log -(pKz) ?

Bijv. ik krijg pH = 4,5. dan is pH= pKz

en Kz = 2nd log (-4,5) = 3,2* 10 ^-5

Of doe ik iets fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

2nd log? Noem het voor de niet TI gebruikers maar gewoon 10^, dat is ook wat een omgekeerde log is:

log 1000 = 3, 10^3 = 1000

Berichten: 38

Re: [scheikunde] pH Buffer H2PO4-/HPo4 2-

Ja, dat bedoel ik, 10^x

Klopt dat dan?

Reageer