Springen naar inhoud

Concentratie zwavelzuur verhogen

• Log in om te kunnen reageren

Snel

Snel

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2008 - 22:57

Hallo,
Ik heb ergens gelezen dat men de concentratie van zwavelzuur kan verhogen door het te koken.
Is dit waar?
Is dit veilig?
Zo niet, heb ik dan genoeg aan mijn labojas, veiligheidsbril, zuurstofmasker en handschoenen voor zuren?

Alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2008 - 23:20

wat mij betreft is labojas, bril, zuurstofmasker en handschoenen ruim voldoende bescherming. Je kunt verdund zwavelzuur indampen. Je zal zeker komen tot de 95%, maar dan wordt het toch echt vervelend. Je krijgt dan dichte witte nevel van zwaveloxiden en zwavelzuur zelf.
Maar waarom koopt u het niet gewoon? Het is echt heel goedkoop, en dit indampen is een heel erg vervelend klusje.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2008 - 10:46

Ik ben het alleen maar eens met Jor, als dat indampen gebeurt in geschikte apparatuur. Daaronder versta ik dus NIET een steelpannetje op het gasfornuis in de keuken. De nevel die vrijkomt boven de pakweg 90% is extreem corrosief en zeer verstikkend.

Als je dit niet in een laboratorium doet, maar als thuischemie-experiment, dan moet je het absoluut buiten doen, in een hittebestendig bekerglas van goede kwaliteit boven een gasvlam met vlamverdeler. Maar eigenlijk zou ik er helemaal niet aan beginnen. Zwavelzuur is ook te koop in redelijke zuiverheid als ontstopper (Mega ontstopper).

http://www.onlinebou...duct=SUPVLQA715

Sommige drogisterijen kunnen het ook leveren, vaak in nog hogere zuiverheid voor een vergelijkbare prijs.

Snel

Snel

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2008 - 16:52

Ok bedankt jor en woelen ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures