Koper bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Koper bepaling

Ik heb een vraagje. Ik moet het kopergehalte achterhalen in kraanwater met behulp van UV/VIS. Maar ik ben dus wezen zoeken maar ik kan niks vinden. Heeft iemand misschien een link voor me met een werkplan of zelfs een werkplan

alvast bedankt,

JvE

Berichten: 552

Re: Koper bepaling

Cu-bepaling kan via AAS-spectrometrie. Je moet dan wel beschikken over een holle kathode lamp, die kost wel redelijk wat geld. Ook moet je oppassen voor ionische interferenties, want leidingwater bevat meer dan Cu alleen

Berichten: 516

Re: Koper bepaling

Inderdaad, kraanwater bevat meer dan enkel koper.

Ik denk dat wij het als volgt deden:

koper in wateroplossing komt normaal gezien vrijwel uitsluitend voor als Cu2+. Dit kan je complexeren door middel van EDTA (Ethyleendiaminetetra-acetaat). Dat vormt een blauw complex dacht ik. Als je dan een standaardreeks maakt, kan je heel makkelijk de concentratie bepalen door UV/VIS-spectroscopie.

Berichten: 30

Re: Koper bepaling

ok bedankt.

Don Carbazone: Ik weet dat je het ook met AAS-spectrometrie kan doen, maar ik moet het doen met UV/VIS...

Pink Panther: Weet je ook misschien de hoeveelheden EDTA, en hoeveel Cu2+ ik moet hebben voor de moederoplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Koper bepaling

JvE, ik heb twee oude NEN-normen (zeventiger jaren) uit de ketelwaterbranch (ook geschikt voor kraanwater), waarmee het gehalte aan koper m.b.v. UV/VIS is te bepalen.

De ene werkt met ethanal en oxaldihydrazide, de ander met zinkdibenzyldithiocarbamaat.

Ik kan me voorstellen dat je deze chemicaliën niet hebt. Mocht dat wel zo zijn, laast het me weten dan mail ik je teksten.

Een andere methode (met UV/VIS) kan ik niet vinden.

Edit: dypfout

Berichten: 30

Re: Koper bepaling

Bedankt allemaal voor de moeite ;) maar ik heb het al gevonden:

"Koper(II)ionen geven met ethanal en oxalyldihydrazide een roodviolet gekleurde verbinding. Bij een pH tussen de 8,0 en 9,5 wordt de kleurintensiteit maximaal.De extinctie wordt bepaald bij een golflente van 540 nm."

Ik heb de rest van het werkvoorschrift ook. Nogmaals bedankt!

Reageer