Loodmenie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 7

Loodmenie

Hallo mensen, ik heb met scheikunde de volgende opdracht gekregen:
Loodmenie bestaat voornamelijk uit lood(IV)oxide. Bepaal het massapercentage lood(IV)oxide in menie.
Vond dit wel een lastige, kan ook vrijwel geen informatie vinden via Google.

Zat zelf te denken aan een titratie door middel van een redoxreactie, maar kan in mijn trouwe Binas ook niks vinden over Pb4+.

Iemand die een goed idee heeft?

EDIT: had beter ergens anders kunnen vragen, srry daarvoor :(

Berichten: 552

Re: Loodmenie

Je zou misschien in een eerste stap het aanwezige Pb4+ kunnen reduceren tot Pb2+ m.b.v. een goede reductor. Vele metalen zijn goede reductoren, dus enkele frezen in je oplossing zou moeten volstaan. Het aanwezige Pb2+ kan je dan kwantitatief neerslaan met sulfaat (SO42-).

Berichten: 7

Re: Loodmenie

Pb4+ reduceren tot Pb2+? Hoe zal ik dat dan precies moeten doen? :S Want kan er wel een reductor aan toevoegen, maar wanneer weet ik dat alles is omgezet?

En dan de neerslagreactie, hoe weet ik wanneer ik genoeg sulfaat heb toegevoegd? Dus dat alle Pb2+ dan is neergeslagen..?

Berichten: 1.379

Re: Loodmenie

Loodmenie mag niet meer gebruikt worden als eerste verflaag op staal. In een verouderde technische encyclopedie zul je wel kunnen vinden hoe het vroeger gemaakt werd. De kleur is oranje-rood. Formule: Pb3O4.

We zien dus een gemengde valentie van lood. Twee en vier samen. De chemie die achter de beschermende werking zit is voor mij niet erg duidelijk. Er spelen meerdere zaken tegelijk. Passivering van het onderliggende staal, binding van ionen die de corrosie bevorderen, chloride en sulfaat. Maar ook chemische reaktie met het bindmiddel van de verf tot een z.g. loodzeep. In hoeverre dit laatste gunstig is voor de protectie weet ik niet.

Als een veilige vervanger is nu ijzermenie te koop. Dat bevat geen lood. Dit is roder dan loodmenie. Het Fe(III)oxyde dat er in zit heeft echter geheel andere chemische eigenschappen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 7

Re: Loodmenie

hzeil schreef: Loodmenie mag niet meer gebruikt worden als eerste verflaag op staal. In een verouderde technische encyclopedie zul je wel kunnen vinden hoe het vroeger gemaakt werd. De kleur is oranje-rood. Formule: Pb3O4.

We zien dus een gemengde valentie van lood. Twee en vier samen. De chemie die achter de beschermende werking zit is voor mij niet erg duidelijk. Er spelen meerdere zaken tegelijk. Passivering van het onderliggende staal, binding van ionen die de corrosie bevorderen, chloride en sulfaat. Maar ook chemische reaktie met het bindmiddel van de verf tot een z.g. loodzeep. In hoeverre dit laatste gunstig is voor de protectie weet ik niet.

Als een veilige vervanger is nu ijzermenie te koop. Dat bevat geen lood. Dit is roder dan loodmenie. Het Fe(III)oxyde dat er in zit heeft echter geheel andere chemische eigenschappen.
En wat heb ik aan die info?

Sorry hoor maar mijn vraag was hoe het massapercentage te bepalen, bedankt voor die informatie, maar nee.. :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Loodmenie

En wat heb ik aan die info?
Die info leert jou in ieder geval dat je naast Pb(IV) ook te maken hebt met Pb(II). 8-)

Als je alle Pb(IV) gaat reduceren naar Pb(II) en dit vervolgens bepaalt, dan bepaal je de som van Pb(IV) en Pb(II).

De opdracht is echter, zo schrijf je zelf, het gehalte aan Pb(IV) te bepalen.

Berichten: 7

Re: Loodmenie

En wat heb ik aan die info?
Die info leert jou in ieder geval dat je naast Pb(IV) ook te maken hebt met Pb(II). 8-)

Als je alle Pb(IV) gaat reduceren naar Pb(II) en dit vervolgens bepaalt, dan bepaal je de som van Pb(IV) en Pb(II).

De opdracht is echter, zo schrijf je zelf, het gehalte aan Pb(IV) te bepalen.
Stond ook al in de opdracht, had het er zelf niet bijgezet maargoed..

De eerste zin van mijn opdracht was: "Loodmenie bestaat voornamelijk uit lood(IV)oxide en lood(II)oxide."

Het rode gedeelte even vergeten.. :oops:

Maar ik denk dat ik het heb, deze halfreactie moet ik gebruiken uit tabel 48:
PbO2(s) + 4H+ + 2e- <-> Pb2+ + 2H2O(l)

Had er overheen gelezen eerste keer, maar aan de linkerkant staat Pb(IV).

Weet iemand hoe ik deze reactie kan gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Loodmenie

Laat ik het zo zeggen: je hebt al een beetje Pb(II), waarom bepaal je dat niet eerst? ;)

Berichten: 7

Re: Loodmenie

Laat ik het zo zeggen: je hebt al een beetje Pb(II), waarom bepaal je dat niet eerst? ;)
Wil je deaud?

ik ben er al lang uit paupermongooltje, ik moet zwavelzuur toevoegen en een indicator en dan titreerberen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Loodmenie

Ja, goed hoor.

Ban en slot.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten