blanco

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

blanco

hi,

een vraagje over blanco. eigenlijk definitie blanco. ik doe al 2 jaar opleiding biomedichlab. en nooit daarbij nagedacht. wat blanco precies in houd.

ik dacht dat blanco een mate voor controle en in sommige gevallen precisie van een apparaat te controleren en kijken is van andere factoren die de meting kan beinvloeden. Klopt dat ??? 8-[

Berichten: 873

Re: blanco

Hoi Zhina, Je hebt de weg naar het chemieforum ook gevonden.

Blanco! is voor mij vrij simpel en niet zo als jij beschrijft.

Een blanco is een sample wat in je serie onderzoeken wordt meegenomen waar alle chemicaliën, reagentia etc. in aanwezig zijn behalve je te bepalen analyt(en).

Wanneer je werkt met een interne standaard kun je ervoor kiezen om een blanco met en een zonder je interne standaard te nemen.

Berichten: 292

Re: blanco

een blanco bevat alles wat in je te onderzoeken staal zit behalve de te onderzoeken component.

de blanco trek je dan af van je uitkomst.

door een blanco neem je ook rekening met interferentie door andere bestanddelen en dergelijke. zoals je dus zelf zegt met een blanco voer je een correctie in voor eventuele bestanddelen die het resultaat zouden beïnvloeden

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: blanco

Mmm ik hanteer een andere definitie voor de blanco: de blanco is alles behalve het monster.

Niet: alles behalve de te onderzoeken component.

Probeer deze laatste definitie maar eens voor een grondmonster dat is verontreinigd met bestrijdingsmiddelen. Hoe kom je ooit aan een identiek monster zonder die bestrijdingsmiddelen? En nee, zomaar een andere grond nemen (ook al is hij van dezelfde grondsoort) gaat niet op.

Berichten: 292

Re: blanco

Mmm ik hanteer een andere definitie voor de blanco: de blanco is alles behalve het monster.


ik begrijp wat je bedoelt de blanco die ik bedoel is meer in de klinische chemie van toepassing. Voor bodemonderzoek zal de defintitie dan inderdaad wel dichter aanleunen bij diegene die je beschreven hebt

Berichten: 365

Re: blanco

alles behalve het monster gaat niet altijd op. Bij medische bepalingen gebruik je ook wel een monsterblanco. bv bij een enzymatische bepaling op urine of serum alleen voeg je dan urine of serum toe nadat de reactie gestopt is. Je gebruikt dan een blanco voor de standaardreeks en voor ieder monster een eigen blanco. (bij fotometrische bepalingen belangrijk omdat urine en serum behoorlijk van kleur kunnen verschillen.) ;)

Reageer