Nikkelgehalte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Nikkelgehalte

Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoek voor scheikunde, waarmee we het nikkelgehalte in een munt gaan bepalen. Hiervoor hebben wij de stof dimethylglioxym nodig, maar die hebben wij op school niet tot onze beschikking. Daarom werd ons gevraagd een andere vergelijkbare stof te gebruiken, maar dit moesten wij eerst proberen zelf uit te zoeken.

Weet iemand misschien een stof die wij hiervoor kunnen gebruiken?

Groetjes

Berichten: 17

Re: Nikkelgehalte

Een alternatief kan ik je niet onmiddelijk geven (heb m'n tabellen hier niet bij de hand). Maar ik weet wel dat dmgH+ complexeert met Ni(II) (het complex is rood en zeer slecht oplosbaar). Dit kan je mss al wat verder helpen: je moet nu dus op zoek naar een (courant) ligand dat goed complexeert met Ni(II) (zo goed mogelijk, want alle nikkel die niet complexeert zal tot een onderschatting van gehalte leiden). Bovendien moet het ook slecht oplosbaar zijn (want opnieuw: alles wat niet neerslaat leidt tot een onderschatting).

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Nikkelgehalte

Dithiothreitol (DTT) is een wat algemener reagens en geeft een mooi geel complex met nikkel.

Berichten: 840

Re: Nikkelgehalte

Deze methode kan waarschijnlijk ook. Deze wordt niet tot nauwelijks in literatuur beschreven. ik heb dit voorschrift zonet even uit mijn hoofd opgemaakt. Dus sorry als er fouten instaan.

Neem een paar gram acetylsalicylzuur (aspirine). Lost dit op in een kaliumbicarbonaat-oplossing (natriumbicarbonaat kan ook, maar dit is vrij slecht oplosbaar , 8 gram per 100 ml volgens mij). Er ontstaat het oplosbare natriumacetylsalicylaat in oplossing. Neem een kleine overmaat acetylsalicylzuur om te voorkomen dat er carbonaat in oplossing is. Filter het overmaat af na een paar minuten te hebben verwarmt bij 80C.

Los de munt op in geconcentreerd salpeterzuur. vergeet niet de munt af te wegen! Neem een kleine overmaat salpeterzuur. 65% is ongeveer 14M. Verwarm tot de munt is opgelost. Doe dit in de zuurkast! Pas op met de oplossing van de munt. Nikkel in ion vorm is kankerverwekkend.

Nu moet het overgebleven zuur geneutraliseert worden , omdat eventueel zuur het acetylsalicylaat-ion kan protoneren en neerslaan als acetylsalicylzuur.

Neutraliseer het overgebleven zuur in de oplossing van de munt met natriumbicarbonaat. Blijf dit in kleine stapjes toevoegen tot het bubbelen ophoudt. Als er dan nog natriumbicarbonaat over is in de oplossing moet dit geneutraliseerd worden, omdat dit een neerslag geeft met nikkel. Dit wil je niet. Neutraliseren kan bijvoorbeeld door druppel voor druppel 1M salpeterzuur toe te voegen, tot bubbelen stopt. Maar het beste is om gewoon te proberen gelijk bij het neutraliseren met NaHCO3 dit in de goede hoeveelheid te doen, zodat dit druppelen niet hoeft.

Voeg vervolgens een overmaat natriumacetylsalicylaat-oplossing toe aan de oplossing van de munt. Alle transitiemetalen van de eerste rij slaan neer, behalve kobalt en nikkel. Volgens mij slaan tin en lood ook neer, en wie weet andere metalen ook. Maar dat is niet van belang, een munt bestaat uit koper, nikkel, zink en eventueel tin.

Filtreer de neerslag. Er is nu vrijwel alleen nog nikkel in oplossing met andere ionen: Na+, NO3-, acetylsalicylaat.

Vervolgens ga je de massa nikkel in oplossing bepalen. Ik weet niet zo een-twee-drie hoe je dit moet doen. Ik zou het neerslaan met een sulfide. Zou ook misschien kunnen met natronloog, maar wie weet krijg je dan een mengsel van hydroxiden en oxiden, waardoor berekeningen onnauwkeurig zullen zijn. Die laatste stap moet je maar zelf bepalen.

Niet de beste methode, maar wel goedkoop, en bovendien ben je dan orgineel.

Als ik iets fout in het voorschrift heb gedaan , hoor ik het graag. Ik ben nog maar een 6VWO' er 8-[

Berichten: 2

Re: Nikkelgehalte

Bedankt! Ik hoop dat ik hier wat verder mee kan. Ik ben zelf ook nog maar een 6 VWO'er, hoor.

Reageer