LOD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

LOD

Hi,

Kan ik een theoretische LOD berekenen uit de S/N ratio?

Als ik bijvoorbeeld de noise weet over een bepaalde tijdspanne tijdens een chromatogram (waar ik mijn te bepalen component verwacht), en ik vermenigvuldig deze noise met de S/N ratio. Dan krijg ik mijn minimaal meetbaar signaal!?

Mijn noise wordt opgegeven in uVolts, dan reken ik mijn minimaal meetbaar signaal dus ook uit in uVolts. Dit signaal kan ik dan dus alleen gelijkstellen aan een LOD als ik de methode laat integreren op piek hoogte ipv piek area...

Hoe kan ik dit dan omrekenen naar een minimale piek area? Integraal rekenen?? :cry:

Ik weet dat er andere manieren zijn om een LOD uit te rekenen: via 3 x sd van blanco (kan niet want blanco = alleen ruis) of via de kalibratielijn (kan ook niet want 100% area methode)

Of begrijp ik het begrip signaal/ruis ratio gewoon niet goed?

Hopelijk hebben jullie wat nuttige antwoorden!

Alvast bedankt...

Berichten: 266

Re: LOD

Uit onze sop. De layout heeft wat geleden onder het copy-paste manoeuvre.

2.2.6 Detection limit (DL) or Limit of detection (LOD)

a. Methodology

The detection limit is inferred from the quantitation limit value (see 2.2.7) by the following relationship :

Detection limit = Quantitation limit / 3.3

b. Acceptance criteria

To be reported

2.2.7 Quantitation limit (QL) or limit of quantitation (LOQ)

The quantitation limit is calculated for the main component and the validated impurities. The quantitation limit of an individual analytical method is the lowest amount of analyte in a sample that can be quantitatively determined.

a. Methodology

Estimation based on signal-to-noise

Determination of the signal to noise ratio is performed by comparing the peak height of the analyte in a reference solution with known low concentration with the height of the baseline noise in the blank chromatogram/electropherograms. Typical signal to noise ratio is 10:1. The minimum concentration at which the analyte can be reliably quantified is calculated by the following formula:

Quantitation limit=10Hn × LL / HLL

Where Hn = the noise

HLL = the height of the signal at LL-level (e.g. 0.10 %)

Remark : The noise has to be measured around the retention time of the peak of interest. A typical interval is at least 3 times the peak width.

b. Acceptance criteria

Table 2-10: Acceptance criteria for quantitation limit

Acceptance criteria

Calculated QL ≤ RT (0.10 %, w/w)

Berichten: 873

Re: LOD

Hoi Cyclops,

Je zegt zelf al dat je de ruis (N) meet over een bepaalde tijdspanne. Daaruit komt een waarde die kort gezegd je maximale uitslag min je minimale uitslag is, stel 5.

Je signaal (S) is de waarde, piekhoogte, van je component. Is deze waarde 15 dan is je S/N 3 (15:5).

Op mijn lab hanteren we o.a. dat een S/N van 3 je LOD is. 2 maal LOD is LOQ (limit of kwantitation).

Nederlandse termen: aantoonbaarheid- en bepaalbaarheid niveau.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: LOD

Grappig trouwens dat er geen 'harde' regels voor lijken te zijn.

Ik houd ook een S/N van 3 aan als LOD, maar een S/N van 9 voor LOQ.

En ik heb ook wel eens van anderen gehoord dat zij een S/N van 2 aanhouden als LOD.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 873

Re: LOD

Het is hier ook niet een harde regel temeer omdat je niet altijd van de ruis kunt uitgaan.

Bij een GC-MS bepaling waarbij we kwantificeren op een massa hebben we bij die massa (m/z 257) geen ruis, oftewel ruis is '0'

Dan bepalen we de LOD uit de standaardfout van de ijklijn.

Praktijk is dat deze wijze van LOD vaststellen in een aantal gevallen een behoorlijk andere waarde geeft dan wanneer de uitgaat van de S/N verhouding.

Berichten: 24

Re: LOD

Hallo,

Een detectiegrens schatten voor een chromatografische piek is problematisch omdat je eerst een piek als zodanig moet herkennen. Immers, wanneer houdt "iets" op een piek te zijn?

In de chemometrie zijn methodes ontwikkeld die dit fundamentele probleem omzeilen, mits er sprake is van multichannel detectie (bijv. UV, MS). Je hebt dan meerdere chromatogrammen nodig die gezamenlijk gemodelleerd worden. Zo'n model resulteert in relatieve piekhoogtes. Daar kun je dan direkt een detectiegrens mee schatten, in signaal-eenheden. Wil je de detectiegrens in concentratie-eenheden, wat meer gebruikelijk is, dan moet je nog een conversiefactor berekenen, maar dat is verder triviaal.

Of je als kritische waarde 2 of 3 of wat-dan-ook gebruikt, hangt af van de kans op fout positieven en fout negatieven die je wilt accepteren. N.B. de definitie van detectiegrens op bijv. wikipedia is niet correct. Voor meer (algemene) info over dit onderwerp, zie:

http://www.chemometry.com/Research/LOD.html

Helaas wordt chemometrie in m.n. GC-MS en HPLC-UV nauwelijks toegepast.

Met vriendelijke groet,

Klaas Faber

Berichten: 29

Re: LOD

Thanks voor alle hulp!

Heb het probleem inmiddels al opgelost. Heb een LOQ waarde gevonden die nog ver onder de gestelde spec. ligt. :lol:

Validatie is verder prima verlopen. Op naar de volgende...

Reageer