Een ijklijn maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Een ijklijn maken

Hallo iedereen,

Wij kregen de opdracht om met een standaardoplossing ( 100mg Ca2+ per liter)

oplossingen die 0,1,2,5 en 10 mg calciumionen per liter bevatten.

Hoeveel ml gedemineraliseerd water en hoeveel ml standaardoplossing neem je?

Ik zou eigenlijk niet weten waar ik moet beginnen, en ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt! Groetjes Sophie

Berichten: 266

Re: Een ijklijn maken

10mg/L is een tiende van 100mg/L. Hoeveel van je standaardoplossing moet je dan gebruiken voor 1L van 10mg/L te maken?

Bij 0mg/L zit er een addertje onder het gras.

Berichten: 3

Re: Een ijklijn maken

Misschien een beetje dom, maar ik snap het eigenlijk nog niet helemaal.

Ik heb nu dat we 4 x 100 ml in 4 erlenmeyers doen, en dan gaan we elke keer verdunnen met water.

Voor 1 mg verdunnen we het 10 x

Voor 2 mg verdunnen we het 5 x

Voor 5 mg verdunnen we het 1 x

Alleen ik raak een beetje in de war door dat addertje onder het gras bij de 0 mg/l

Want dan heb je toch bijv. 100 ml gedemineraliseerd water. en helemaal geen ca2+ ionen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een ijklijn maken

Nou dat addertje heb je dus volledig gevangen Afbeelding

100 mg Ca2+/l = 10 mg Ca2+/100 ml

Voor 10 mg verdun je het dus niet, voor 5 mg wordt het 2x verdund (50 ml van de stock en aanvullen tot de streep), enz voor de andere 2 (je verdunningsfactoren kloppen overigens).

Berichten: 3

Re: Een ijklijn maken

U zegt dat het voor 5 mg 2 x verdund wordt, maar wij hebben het maar 1x gedaan? Dan is het toch niet helemaal goed? Bedankt voor alle hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Een ijklijn maken

10/1 blijft 10, pas bij 10/2 wordt het antwoord 5. Een verdunning van factor 1 betekent dat je de stock puur gebruikt zoals dat bij 10 mg het geval is, die heb je eigenlijk 1x verdund.

Neem dit anders maar in je op: ken je de term 2 keer zoveel? Als je daarvan maakt: 1 keer zoveel, hou je toch ook precies dezelfde hoeveelheid als waarmee je begon? :P

Berichten: 915

Re: Een ijklijn maken

Ik denk dat het verantwoorder is om te rekenen via formules

Zegt deze formule je iets:

CGeconcentreerd x VGeconcentreerd = CVerdund x VVerdund?

Dan kan je heel snel de formule ombouwen tot

VGeconcentreerd = CVerdund x VVerdund/CGeconcentreerd

Ik geef een voorbeeld: je hebt een geconcentreerde oplossing van 1000 mg/L en je wilt een verdunning maken van 50 mg/L. Dan moet je enkel nog bepalen hoeveel verdunde oplossing je wilt hebben, stel 100 mL (0,1 L dus).

Dan is

VGeconcentreerd = 50 mg/L x 0,1 L/1000 mg/L = 0,005 L = 5 mL

Dus je lengt 5 mL geconcentreerde oplossing aan tot 100 mL.

Vooral handig als je een oplossing wilt bereiden met een concentratie van 3 mg/L bijvoorbeeld, dan kan je niet meer zo handig rekenen met een factor, want dan zit je met komma's en "zie je het niet meer op 't zicht"...

Reageer