Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 26

Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Hallo,

Ik zou graag bij mij thuis een eigen lab bouwen.

Wat heb ik nodig qua infrastructuur?

Wat zijn de basisstoffen die ik in mijn labo niet kan missen?

Wat is het beste voor de opslag van stoffen? Een speciale metalen kast met slot en verluchtingsgaten of een apart kamertje met ventilatie?

Gewone tegels op muren en vloeren of iets anders?

Een CO2 detector of niet?

Goede beveiliging voor de toegang tot het lab: een stevige deur met goed slot of een goed slot voldoende?

Hoeveel gas- en wateraansluitingen minimum?

Welk soort verlichting (ivm met ontploffingsgevaar) ?

En 'last but not least', welk budget moet ik ongeveer voorzien?

Alvast bedankt voor de tips ;)

Berichten: 840

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Ik ben ook net een half jaar begonnen. Ik doe geen bommen en devices maken, maar vooral echte 'nerdscheikunde' zoals de gemiddelde Nederlander het noemt. Soms wat pyrotechniek, maar dan in hoeveelheden in de honderden tot tientallen milligrammen.

Ben jij ook uit op dit soort scheikunde dan kan ik je helpen.

3 dingen zijn echt een MUST:

-minstens middelmatig goede ventilatie.

-werkbank

-kraan binnen een paar meter , om je handen te spoelen als je in contact komt met corrosieve stoffen.

Je hebt een bril nodig. Ik werk alleen met bril, geen jas en handschoenen (alleen als ik met geconcentreerd zwavelzuur werk).

Benodigdheden:

-reageerbuizen, erlenmeyer, bekerglazen, trechters, maatcylinders

-Statief met klem

-spatels en pipetten

-flesjes en potten om stoffen in te bewaren

-Een manier om gas door oplssing te leiden, ik gebruik: gaswasfles, gasuitleidbuis voor op de erlenmeyer, en slang.

-eventuell destillatie-opstelling

Stoffen die je absoluut nodig hebt:

-zwavelzuur (sowieso verdund, geconcentreerd isook zeer handig!)

-Zoutzuur >30%

-natriumhydroxide

-natriumbicarbonaat (hier een kilo voor neutraliseren gemorst zuur.

-salpeterzuur >50%, hoeft niet perse, is wel handig. Wel vrij gevaarlijk zuur!

-Natriumsulfiet of natriumetabisulfiet (kaliumzouten zijn ook goed)

-Ethanol

Vanaf hier moet je kiezen welke richting je in wilt. kun je iets specifierk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Als de mogelijkheid bestaat: je doet het bijvoorbeeld in de schuur die in de achtertuin staat en de deur is gericht naar een plaats waar geen schade ontstaat waar de deur terecht kan komen na een explosie, kun je het best een redelijk zwakke deur pakken. Bij een explosie zal dan vooral de deur eraan gaan en niet het hele gebouw.

Berichten: 26

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Momenteel probeer ik wat basisdingen uit. Bv. het maken van koningswater of dergelijke om dan te zien en te noteren wat er wel en niet in oplost, af en toe eens stinkbom maken enz.. Ik heb al een beetje materiaal: een labojas, goede veiligheidsbril, beschermende handschoenen tegen zuren, zwavelzuur, salpeterzuur, zoutzuur en ik heb natriumbicarbonaat besteld. Qua glaswerk heb ik helaas nogmaar enkele proefbuisjes (met een houder), een mortier, 3 maatcylinders in verschillende maten, een statief zal ik binnenkort hebben, een erlenmeyer heb ik ook besteld, en een Ceran-plaat + houder.

Momenteel doe ik al mijn experimenteren in de tuin als het weer wat meevalt, maar ik zou graag zo'n goed en veilig labo binnen hebben, waar ik niet telkens moet beginnen lopen om alles op te ruimen indien de druppels beginnen te vallen.

Bedankt! ;)

Berichten: 26

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Als de mogelijkheid bestaat: je doet het bijvoorbeeld in de schuur die in de achtertuin staat en de deur is gericht naar een plaats waar geen schade ontstaat waar de deur terecht kan komen na een explosie, kun je het best een redelijk zwakke deur pakken. Bij een explosie zal dan vooral de deur eraan gaan en niet het hele gebouw.
Maar als ik dat labo nu in een kelder wil inrichten? Moet ik dan een soort minibunker bouwen voor de opslag? Ik heb al gekeken waar en hoe ik een ventilatiesysteem zou kunnen plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Het ligt er vooral aan of je met stoffen als ethanol gaat werken, dat je dus echt potentiele brandstoffen op je lab gaat bewaren. Daarvoor wil ik je echt een goede, brandwerende kast met ventilatie naar buiten toe aanraden, eventueel met een koolfilter om burenruzies te voorkomen :P

Berichten: 840

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Nee hoor, hoe zit het met wasbenzine, thinner en terpetine waa iedereen liters van heeft staan?

Kijk dingen die EXTREEM vlambaar zijn zoals ether, die moet je buiten zetten. Maar ethanol? Nee hoor. ligt er ook aan waar je het in bewaart. Ik heb voor mijn ethanol zon dikke fles van Fisher (zie website, proef CrO3 en Mn2O7) en ik kan je zeggen,al ruik ik op1 cm van de dop, er komt niks doorheen!

Berichten: 26

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Het ligt er vooral aan of je met stoffen als ethanol gaat werken, dat je dus echt potentiele brandstoffen op je lab gaat bewaren. Daarvoor wil ik je echt een goede, brandwerende kast met ventilatie naar buiten toe aanraden, eventueel met een koolfilter om burenruzies te voorkomen :P
Waarschijnlijk wel een goed idee voor al de brandbare stoffen. Maar is zo'n brandwerende kast geen grote investering? Ok het is nog altijd beter te investeren in een goede brandkast dan in een nieuw huis moest er iets mislopen, maar als ik nu in een hoek van die kelder 2 extra stevige muren bijbouw en een goede branddeur of dergelijke koop, en daar dan een goed apart ventilatiesysteem dat naar de schouw leid ofzo bijzet? Zou dat dan ook goed zijn?

Berichten: 26

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Jor schreef: Nee hoor, hoe zit het met wasbenzine, thinner en terpetine waa iedereen liters van heeft staan?

Kijk dingen die EXTREEM vlambaar zijn zoals ether, die moet je buiten zetten. Maar ethanol? Nee hoor. ligt er ook aan waar je het in bewaart. Ik heb voor mijn ethanol zon dikke fles van Fisher (zie website, proef CrO3 en Mn2O7) en ik kan je zeggen,al ruik ik op1 cm van de dop, er komt niks doorheen!
Buiten? Het klinkt misschien onverantwoordelijk, maar in de school waar ik paar jaar geleden zat (middelbaar) had de leerkracht een pot met witte fosforblokjes in water staan. Deze werd gewoon bewaard in een hoek van het labo, met als enige afsluiting dunne houten panelen met vensters in en een simpel deurtje. En daar stond, als ik het mij goed herinner, ook een zuurkast met 2 gedeelten met aparte deuren waar 'Zuren' en 'Basen' opstond. Was dat dan veilig om alles zomaar samen op te slaan?

Berichten: 840

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Ik zou me geen zorgen maken over dingen zoals methanol , ethanol en aceton. Ethanol en aceton zet elke jan de Biel gewoon in zn keukenkastje. Je moet gewoon de fles goed dichtdoen, en altijd alle flessen dicht hebben als je een vuur maakt!!!

Ether inderdaad buiten, in een plastic bak onder een beschutting.

Ik ga er hiervan uit dat je niet meer dan 10 liter aan vlambare stoffen in huis hebt. Anders wel een brandkast of iets dergelijks!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Kijk het gaat dus idd om hoeveelheden. Een litertje van het een of ander kan natuurlijk niet veel kwaad, wat jij voorstelde zal een zeer goede bescherming zijn, met een dubbeldikke muur en een fatsoenlijke deur.

Berichten: 73

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Handschoenen zijn ook weer niet echt nodig bij de 'standaard-chems'.

Ik heb zelf gewerkt met Zwavelzuur 98% en Salpeterzuur 69%, en ik kwam er al snel achter dat 't alleen maar onhandig is.

Met blote handen ben je uit jezelf ook al veel voorzichtiger, en zolang je redelijk snel een kraan kunt bereiken, zal je van enkele druppels niks voelen.

Verder is een magneetroerder handig. Ik heb er een met ingebouwd kookplaatje, en die dingen zijn super!

De kast waar ik alles in bewaarde had ik van een verhuizende buurman voor noppes. Even likje verf en hij was weer als nieuw. Is een metalen kast met ingebouwd slot. Speciale kast is dus niet echt nodig, zolang je de vloeistoffen maar onderin houdt, en een goede indeling maakt (brandbaar, corrosief, oxiderend, enz.).

Vuur in dezelfde ruimte als je chem-kast is trouwens sowiezo af te raden... 8-)

Berichten: 3.145

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Laten we het inderdaad niet te zwaar aanzetten. Als je een compleet professioneel lab gaat opzetten met allerlei apparatuur, vele solventen en allerlei organische materialen, dan is het zeker van belang dat je speciale brandwerende/vertragende opslagplaatsen hebt. Voor Snel zijn toepassing lijkt mij een keukenblokje met onderkastjes uitstekend geschikt. In het keukenblokje een gootsteen met kraan en afvoer en boven het keukenblokje een goede ventilatie. Dat lijkt mij meer dan genoeg.

In dat blokje sla je dan op de grond de zuren en basen op. Die moeten op de grond, zodat ze niet ergens kunnen af vallen of omgestoten worden. In een ander kastje zet je dan ook op de grond stoffen als ethanol, methanol, wasbenzine e.d. Op de middenplanken zet je dan potten met vaste stoffen en als je laatjes hebt, doe je daar de kleinere potjes in. Op die manier heb ik de boel georganiseerd en dat bevalt uitstekend en is ook redelijk veilig.

Wat betreft aanschaf van apparatuur en chems, daar heb ik een webpagina over geschreven. Het zijn algemene richtlijnen voor het starten van een huis-labje, waarin je anorganische chemie in waterige oplossing doet. Dat is het soort chemie dat je met goed fatsoen thuis kunt doen. Zelf vind ik het uitvoeren van organische chemie in een thuis-situatie minder geschikt. Je hebt dan allerlei solventen nodig als THF, acetonitrile, dioxane en nog veel meer aan vluchtige (veelal giftige) stoffen. Tevens heb je voor organische chemie VEEL meer glaswerk en apparatuur nodig. Anorganische chemie is leuk, ook zonder destilleerapparatuur, met organische chemie is dat laatste een must.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/misc/homelab.html

In mijn webpagina staat ook een richtlijn voor welke chems je als starter kunt aanschaffen.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/elem/index.html

Berichten: 1.816

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Wat wil je eigenlijk doen in je eigen lab?

Het heeft weinig zin een bunker te bouwen als je werkt met waterige oplossingen.

En elk soort lab heeft zijn eigen soort van beveiliging.

Begin maar met een brandblusser en persoonlijke beveiligingen, dat kan nooit kwaad.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Denk aan branddeken, verbanddoos, eventueel handschoenen; voor waterige oplossingen en niet al te geconcentreerde zuren/basen zijn afwashandschoenen best wel geschikt

Reageer