[scheikunde] koolstofchemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 53

[scheikunde] koolstofchemie

hallo,

ik heb net kennis gemaakt met koolstofchemie. 8-)

en nu zei mijn chemie leraar dat ik wel kon proberen om zelf een polymeer(zeg ik dat goed? ;) ) te maken.

ik heb natuurlijk al veel op google en het forum gelezen.

nu is mijn vraag, weet iemand hier ook een proef om een simpele stof te synthetiseren

het mooiste is natuurlijk een stof die ook echt aan rubber/plastic doet denken ;)

ik heb een basis-set glaswerk maar niks indrukwekkends :oops:

ik heb ook toegang tot bijvoorbeeld NaOH en zoutzuur(<10%HCl), dat soort chemicalien

en ik snap het principe wel maar ben nog niet erg ervaren en ik weet ook nog heel veel niet (hoe meer ik leer hoe meer ik besef dat ik niet veel weet :P )

dus, als iemand iets leuks weet,

alvast bedankt, koen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] koolstofchemie

Rubber is redelijk lastig omdat je dan gassen als etheen en propeen gaat nodig hebben. Je zou een vorm van PET kunnen proberen, dat een polyester is.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] koolstofchemie

klinkt goed, wikipedia:
Pet wordt gevormd door een polycondensatiereactie van tereftaalzuur (1,4-benzeendicarbonzuur / ook wel PTA) en glycol (1,2-ethaandiol). Het kan ook worden geproduceerd met DMT (dimethylteraphthaat) en glycol.


die eerste 2 stoffen lijken mij niet te giftig om mee om te gaan(in mijn situatie) :)

heb je ook enig idee hoe ik nu verder zou kunnen gaan, aan glycol kan ik mischien(?)nog wel komen maar dat ik eerst tereftaalzuur moet maken?, en hoe dan?

alvast bedankt :lol: , koen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] koolstofchemie

Je hebt dat niet op voorraad? Het is misschien een beter idee om aan te geven welke stoffen je allemaal hebt/aan kan komen, dan is het makkelijker voor mensen om een combinatie te kiezen waar een leuk spulletje uitkomt :)

Berichten: 840

Re: [scheikunde] koolstofchemie

hexaandiamine en adipinezuur (hexaandizuur) kan toch ook?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] koolstofchemie

Dat is nylon, maar ook leuk om te maken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] koolstofchemie

klinkt goed, wikipedia:
Pet wordt gevormd door een polycondensatiereactie van tereftaalzuur (1,4-benzeendicarbonzuur / ook wel PTA) en glycol (1,2-ethaandiol). Het kan ook worden geproduceerd met DMT (dimethylteraphthaat) en glycol.
die eerste 2 stoffen lijken mij niet te giftig om mee om te gaan(in mijn situatie) :)

heb je ook enig idee hoe ik nu verder zou kunnen gaan, aan glycol kan ik mischien(?)nog wel komen maar dat ik eerst tereftaalzuur moet maken?, en hoe dan?

alvast bedankt :lol: , koen
In plaats van tereftaalzuur zou je ook fumaarzuur (of appelzuur of wijnsteenzuur) kunnen gebruiken. Dit zijn ook dicarbonzuren waaruit je met glycol polymeren kunt maken. Hier zal niet zo moeilijk aan te komen zijn.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] koolstofchemie

hallo,

de stoffen die ik heb zijn, een complete inhoud van een Cosmos C3000 chemie-doos(ik kan wel een volledige lijst van chemicalien geven als jullie willen ;) )

NaOH, <10%HLC, alcohol ketonatus 96%(alcohol, aqua, methylethylketon, linalylacetate), glycerine 1.23, waterstofperoxide 3%, kaliumpermanganaat.

dat waren ze geloof ik wel, maar ik wil best mijn inventaris wat uitbreiden Afbeelding

en wijnsteenzuur kan ik (na wat googlen) geloof ik wel kopen bij een drogist of apotheker?

alvast bedankt, koen

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] koolstofchemie

Oxaalzuur vind je makkelijk bijde drogist en dat is ook een dicarbonzuur. Dus met oxaalzuur en glycol krijg je ook een polymeer. :)

Met deze stoffen ga je niet ver komen om polymeren te maken.

Polymeren maak je met organische stofffen (koolstofchemie zoals je al zei) de stoffen uit je doos zijn bijna allemaal anorganische stoffen. behalve glycerine en je alcohol keton mengeling.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] koolstofchemie

ok, dus ik kan oxaalzuur en glycol kopen, en dan, ik neem aan dat er druk en/of hitte bij nodig zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] koolstofchemie

Een flinke drup zwavelzuur (geconcentreerd) en een stevige roermotor zou voldoende moeten zijn, stevig omdat (als het een beetje lukt) het mengsel visceus kan worden. Een slappe roermotor zal de vlo dan niet meer rondkrijgen.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] koolstofchemie

Waar kun je glycol krijgen dan , in de winkels?

En oxaalzuur? Ontweringswater?

Berichten: 53

Re: [scheikunde] koolstofchemie

hallo,

ik kan "Polypropyleen Glycol, 1 Liter" en "Oxaalzuur, 500 gram" kopen bij labstuff.nl

ik heb wel toegang tot een werkplaats, daar zijn voldoende zware klopboren die ook alleen kunnen draaien, als ik daar een nieuw hulpstuk voor koop moet dat wel goedgaan dacht ik zo ;)

maar, is het wel verantwoort om zwavelzuur te gebruiken, ik begin pas en heb nog niet zoveel ervaring Afbeelding

en waar is de zwavelzuur überhaupt voor nodig?, ik vind het geweldig leuk op proeven te doen maar ik wil ze ook graag begrijpen Afbeelding

alvast bedankt, koen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] koolstofchemie

vla schreef: hallo,

ik kan "Polypropyleen Glycol, 1 Liter" en "Oxaalzuur, 500 gram" kopen bij labstuff.nl

ik heb wel toegang tot een werkplaats, daar zijn voldoende zware klopboren die ook alleen kunnen draaien, als ik daar een nieuw hulpstuk voor koop moet dat wel goedgaan dacht ik zo ;)

maar, is het wel verantwoort om zwavelzuur te gebruiken, ik begin pas en heb nog niet zoveel ervaring Afbeelding

en waar is de zwavelzuur überhaupt voor nodig?, ik vind het geweldig leuk op proeven te doen maar ik wil ze ook graag begrijpen Afbeelding

alvast bedankt, koen
Nou wat je doet is een simpele verestering:

http://www.organic-chemistry.org/namedreac...rification.shtm

Zwavelzuur is dus gewoon een katalysator, vandaar de enkele drup.

Polypropyleen Glycol moet je trouwens niet hebben, glycol moet je hebben. Het eerste is namelijk al een beetje polymeer.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] koolstofchemie

ok, en is het echt aleen glycol, niet etheenglycol of zo iets?

Reageer