[scheikunde] Ne2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] Ne2

Hallo gister had ik een toetsvraag en de vraag was of het molecuul Ne2 bestaat ?

Als antwoordt had ik dat deze niet bestond omdat hij aan de octetregel wil voldoen en een edelgas is ,als een mo diagram tekende paste die echter wel.Maar als je de bondorde is 0 als je die berekent.Klopt mijn antwoordt dan op de vraag en heb ik het goed beredeneert .

Berichten: 292

Re: [scheikunde] Ne2

hier zul je je antwoord wel vinden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Edelgas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Ne2

linolium schreef: hier zul je je antwoord wel vinden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Edelgas
Nee, daar vindt je het niet.

Ne2 (let op subscript!) bestaat wel:

Google-resultaten voor 'Neon dimer'.

Dit is alleen een exotische variant dus het zomaar isoleren zal wat lastiger zijn...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Ne2

In Ne2 zitten de neonatomen niet met een covalente binding aan elkaar vast. Ne-atomen kunnen met hun volle schil en gebrek aan hogere banen (d,f) helemaal niks. Xe bijvoorbeeld weer wel.

Eerder is hier sprake van dispersie-interacties.

Bij het neon-dimeer-dikation, met formule Ne22+, is mogelijk wel sprake van een chemische binding.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Ne2

Okej maar hij vroeg Ne2 geen Ne2 2+ en je moes thet laten zien door middel van mo diagram welke erst was ingevuld met flruoride je kon hem invullen maar als je uitging van de edelgasconfiguraratie kon het niet, en reken je de bondorde uit is die ook nul dus? neem aanvan niet dan toch?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: denk je wel aan het gebruiken van sub- en superscript nou?

Overigens zou het een idee zijn iets zorgvuldiger te typen, we zitten hier niet op MSN.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Ne2

Edelgassen binden toch niet? Ne2 is dan een covalentebinding ofzo? :s

Kan iemand dit uitleggen dan, want over edelgassen leren wij nooit iets op school, buiten de edelgasconfiguratie die we vorig jaar hebben gezien... Ik wist zelfs niet dat edelgassen ionen kunnen vormen 8-[

alvast bedankt

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Ne2

TomV schreef: Edelgassen binden toch niet? Ne2 is dan een covalentebinding ofzo? :s

Kan iemand dit uitleggen dan, want over edelgassen leren wij nooit iets op school, buiten de edelgasconfiguratie die we vorig jaar hebben gezien... Ik wist zelfs niet dat edelgassen ionen kunnen vormen 8-[

alvast bedankt
Ik denk idd dat het ook niet kan Ne is een edelgas en wil een octet zijn, en de bonorde is

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Ne2

Op school bestaat Ne2 gewoonweg niet. Een covalente binding is niet mogelijk door de volle schil en gebrek aan uitwijkmogelijkheden naar d of f banen. Dit zie je in een MO-diagram door een bandorde van 0.

Officieel kunnen edelgassen wel dimeren vormen. Hierbij is dan alleen geen sprake van een covalente binding, maar van tijdelijke dipool-geïnduceerde dipool interacties. Zo'n dimeer wordt dan ook geschreven als Ne2.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Ne2

Wat betekent dimeren? En wat is een dipool-geïnduceerde dipool interactie :P ? En bandorde versta ik ook eigenlijk niet :oops:

Misschien wel al eens gehoord/geleerd onder een andere naam.

Bedankt voor het antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Ne2

Dimeer = een verbinding van 2 dezelfde moleculen, je kunt dit een beetje zien als Cl2. Je hebt daarnaast monomeren; enkelvoudige stoffen waarbij verondersteld wordt dat deze kunnen reageren tot voorgenoemde dimeren of zelfs polymeren; ketens van steeds dezelfde moleculen aan elkaar.

Dipool-geïnduceerde dipool betekent dat een verbinding zoals buteen (die heeft een dubbele binding en heeft daarom een dipoolmoment) een dipool kan veroorzaken in een molecuul zoals Br2. Vandaar dat uit deze stoffen een verbinding kan ontstaan zoals 2,3-dibroombutaan.

Een kort-door-de-bocht voorbeeld is een spijker die je aan een magneet plakt, die spijker zal dan ook dingen gaan aantrekken zolang deze aan de magneet plakt.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Ne2

ah oke. Weer wat bijgeleerd :D Bedankt

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Ne2

erik1987 schreef:
TomV schreef: Edelgassen binden toch niet? Ne2 is dan een covalentebinding ofzo? :s

Kan iemand dit uitleggen dan, want over edelgassen leren wij nooit iets op school, buiten de edelgasconfiguratie die we vorig jaar hebben gezien... Ik wist zelfs niet dat edelgassen ionen kunnen vormen 8-[
alvast bedankt
Ik denk idd dat het ook niet kan Ne is een edelgas en wil een octet zijn, en de bondorde is nul

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Ne2

Afgezien van de zeer labiele bindingvormen die hierboven worden genoemd, vormen He en Ne geen verbindingen. Een ampul met Ne2 gas zul je dus nooit tegenkomen. Zo'n Ne2 dimeer zal, als hij al bestaat, zeer kort bestaan (nanoseconden, hooguit microseconden).

De edelgassen xenon en krypton kunnen echter wel degelijk verbindingen vormen. Ook argon nog wel, maar dat is al wel heel moeilijk en verbindingen hiervan kunnen alleen bestaan bij zeer lage temperaturen.

Van xenon bestaan covalente verbindingen, zoals XeF2, welke zelfs commercieel verkrijgbaar zijn (helaas wel heel duur, ca. EUR 100 per gram). Er zijn ook zouten van beschikbaar, de zgn. xenaten en perxenaten, welke afgeleid zijn van XeO3 en XeO4.

Natrium perxenaat is een zout, afgeleid van het ion XeO64-. Het zout is te koop als Na4XeO6.6H2O. Helaas is ook deze stof erg duur.

Krypton vormt het fluoride KrF2, maar dit is niet een stof die je kunt kopen. Het is te instabiel voor praktische toepassing, maar in een zeer goed uitgerust lab, waar men kan werken met elementair fluor kan men het wel maken.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Ne2

Waar heb jij al die kennis toch vandaan 8-[ :lol: :D

Reageer