permeabiliteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 292

permeabiliteit

Welke factoren die te maken hebben met de bouw van een cel beïnvloeden de permeabiliteit?

Mijn vraag betreft in feite een embryo , dus als deze cel een specifieke eigenschap heeft in zijn bouw die de permeabiliteit beïnvloedt en die iemand van jullie weet zou ik al goed geholpen zijn.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: permeabiliteit

Je hebt verschillende soorten permeabiliteit in een cel. Dit kan doormiddel van diffusie of actief dan wel passief transport door eiwitten.

Wat wil je percies weten? Hoe deze vormen van transport werken?

Het heeft met het celmembraan(lipids) te maken en de eiwitten in het celmembraan.

MvG Ron

Berichten: 292

Re: permeabiliteit

De werking van deze transporten weet ik.

Voor mijn thesis moet ik embryo's invriezen, de optimale afkoelsnelheid tijdens het invriezen wordt mede bepaalt door de bouw en permeabiliteit van de celmembraan. Wat ik in feite zou willen weten is waarom de ene soort cel bijvoorbeeld een betere permeabiliteit zal hebben dan een andere.

De membraaneiwitten die je aanhaalde zullen daar wel voor iets tussen zitten dus dat is al een goed aangrijpingspunt waar ik kan beginnen zoeken, alvast bedankt daarvoor.

Berichten: 516

Re: permeabiliteit

Wat ik in feite zou willen weten is waarom de ene soort cel bijvoorbeeld een betere permeabiliteit zal hebben dan een andere.
Veel hangt van de functie van de cel af. denk je dat een huidcel die contact maakt met de buitenwereld heel permeabel mag zijn? En wat zouden de gevolgen zijn als een darmepitheelcel niet permeabel zou zijn?

Ik denk dat je zelf als he tverschil ziet, sommige cellen moeten nu eenmaal, omwille van hun functie, vrij permeabel zijn voor verschillende stoffen. Anderen mogen quasi geen permeabiliteit vertonen, omdat het een te groot verlies aan levensnoodzakelijke stoffen zou betekenen voor het lichaam.

Berichten: 292

Re: permeabiliteit

Bedankt voor je antwoord maar met "waarom" bedoelde ik in feite : hoe je op basis van de bouw van het celmembraan kan verklaren dat de ene cel meer permeabel is dan een andere.

Ik had de vraag beter moeten formuleren. Ik weet dat darmcellen microvilli hebben die ook zorgen voor een verhoogde permeabiliteit.

En zoals biochemiefreak gezegd heeft zal het te maken hebben met de eiwitten in het membraan.

Graag had ik nog geweten of er naast die eiwitten nog andere factoren met betrekking op de bouw een rol spelen in de permeabiliteit

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: permeabiliteit

Het is dus een combinatie van lipids en eiwitten. Op deze eiwitten zitten ook nog nog suikers. Deze suikers kunnen voor een mantel effect zorgen. Dit wordt ook Glycocalyx genoemd.

misschien heb je hier nog wat aan

Ik hoop dat je weer een stapje verder komt.

MvG Ron

Berichten: 292

Re: permeabiliteit

Ja daar had ik inderdaad nog iets aan :)

bedankt het is me duidelijk nu

Reageer