Springen naar inhoud

Chemische indicatoren

• Log in om te kunnen reageren

TomV_CF

TomV_CF

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 16:38

Hallo,

we hebben dit trimester over o.a. pH en indicatoren e.d geleerd. En opeens kwam er een vraag in me op.
Ik vraag me namelijk af hoe het nu eigenlijk komt dat bijvoorbeeld lakmoes, blauw wordt in een base en rood in een zuur...

Kan iemand dit verklaren? Wat speelt zich eigenlijk af in de vloeistof?
Als ik mijn kennis fysica en chemie dan samen gooi vermoed ik dat er ergens een herschikking plaats vind (door een chemische reactie) van bepaalde atomen of protonen of iets, en daardoor deze het licht anders gaan reflecteren... Klopt dit, of zie ik het helemaal verkeerd?

Misschien is het een nogal rare of domme vraag, maar onze leerkracht wist er ook niet meteen een antwoord op

Alvast bedankt voor de info [!]

Tom

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2008 - 17:23

Je redenering klopt wel: in een indicatormolecuul zit een scala aan dubbele bindingen die kunnen resoneren (dan zit er een tussen C1 en C2, dan ligt ie weer tussen C2 en C3, enz). Zet je nu een proton eraan vast, of sloop je er juist een af, dan zijn er ineens andere mogelijke resonantiestructuren zodat de kleur verandert.

Zie ook http://nl.wikipedia..../Fenolftaleïne

TomV_CF

TomV_CF

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 17:38

Je redenering klopt wel: in een indicatormolecuul zit een scala aan dubbele bindingen die kunnen resoneren (dan zit er een tussen C1 en C2, dan ligt ie weer tussen C2 en C3, enz). Zet je nu een proton eraan vast, of sloop je er juist een af, dan zijn er ineens andere mogelijke resonantiestructuren zodat de kleur verandert.

Zie ook http://nl.wikipedia..../Fenolftaleïne

Bedankt voor de moeite!
Maar is iedere molecule met dubbele bindingen een potentiele indicator of zijn er nog verschillende andere voorwaarden?
Dus als voorgaand klopt is iedere organische stof een indicator? Aangezien hier veel dubbele bindingen zijn tussen de C-atomen.

Tom

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2008 - 17:44

Nou het moet in ieder geval een chromofoor zijn. Benzeen en tolueen zijn dat niet, maar iets als nitroaniline wel weer. Het is dus niet in 1 opzicht te zeggen of een stof wel of niet een kleur heeft, of dat het een kleur krijgt wanneer het ge(de)protoneerd wordt.

Je kunt dus niet zeggen: hey die stof heeft een dubbele binding, dus het is een indicator.

Veranderd door FsWd, 15 maart 2008 - 17:45

TomV_CF

TomV_CF

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 18:07

oke, leuk om onderzoek naar te doen, denk ik wel :D het is me wel al veel duidelijker, bedankt.

Groeten,
Tom

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2008 - 13:58

Nou het moet in ieder geval een chromofoor zijn. Benzeen en tolueen zijn dat niet, maar iets als nitroaniline wel weer.

Volgens mij is een aromatische ring (benzeen en tolueen) wel een chromofoor

Veranderd door cheMister, 17 maart 2008 - 13:59

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures