Foto's van je lab.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 840

Foto's van je lab.

Deze topic kon ik gek genoeg nog nergens vinden op deze site, dus ik dacht , laat ik er maar mee beginnen! :)

Pots hier de foto's van je lab. Dit kan een hobby-homelab zijn, maar ook het lab waar je dagelijks werkt. Vermeld er ook even bij, wat er in het lab zo ongeveer gedaan wordt / wat voor onderzoek er gedaan wordt.

Dit zijn de foto's van het lab van mijzelf, thuis. Ik doe hier geen BOEMBAKKNALLUH gein, maar serieus anorganisch en een beetje organische chemie. Ook een indeling, hoe ik de stoffen order op reactiviteit.

Het lab

http://img407.imageshack.us/img407/3581/p1060403ig9.jpg

Zuren, moet nog een lekbak komen

http://img120.imageshack.us/img120/7974/p1060408ef5.jpg

Organische vloeistoffen en ammoniak, azijnzuuranhydride komt nog over 3 dagen.

Jammer genoeg kan ik de 2,5L fles ethanol hier niet kwijt (te groot), die staat op de werkbank. Ether en glycerine komt nog over 3 dagen.

http://img206.imageshack.us/img206/8486/p1060411rw0.jpg

Oxidatoren, kaliumbromaat komt nog over 3 dagen.

http://img120.imageshack.us/img120/6272/p1060410gi4.jpg

Alle andere vaste stoffen, behalve natriumhydroxide

http://img206.imageshack.us/img206/2931/p1060407df9.jpg

Werkflesjes

http://img407.imageshack.us/img407/3506/p1060405qd7.jpg

Opslag, hier bewaar ik al mn glaswerk, potten en mn 32% zoutzuur en 35% waterstofperoxide.

http://img257.imageshack.us/img257/9731/p1060412vk9.jpg

Als laatste, als ik proeven doe waar niet al te veel, niet al te giftig gas bij vrijkomt, doe ik het binnen met de ventilator aan, en blaas ik alles naar buiten.

http://img147.imageshack.us/img147/4195/p1060416iw9.jpg

ik heb de fotos maar niet met IMG tags gedaan, dan wordt het te onoverzichtelijk.

Nu doe ik proeven nog buiten, waarbij vervelende dampen vrijkomen, maar ik krijg (gratis!! :P ) waarschijnlijk binnenkort een zuurkast. Het inbouwens en bouwen van de afvoerleidingen moet ik wel nog eens goed gaan bekijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Foto's van je lab.

Heel netjes, die waterstofperoxide kun je echt beter in de koelkast houden, dan gaat ie langer mee.

Berichten: 73

Re: Foto's van je lab.

Ik doe hier geen BOEMBAKKNALLUH gein, maar serieus anorganisch en een beetje organische chemie.
Dit vind ik een beetje een achterlijke zin...

Ik heb zelf ook bepaalde 'knallende stoffen' gemaakt, maar ik zou het zeker niet willen plaatsen onder "BOEMBAKKNALLUH gein".

(Ja: er zijn ook mensen die -serieus- met explosieven bezig zijn)

Verder: Ziet er idd heel netjes uit! Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Foto's van je lab.

Ziet er uitstekend uit, maar ik had al eerder foto's gezien op sciencemadness.org.

Voor een impressie van wat ik heb, zie het thread op sciencemadness, ongeveer halverwege de pagina (ook daar heet ik woelen):

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthr...tid=4777&page=2

Ach, ik kwam al zoekende op Internet ook nog wat anders tegen :D :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jor, jouw zaakje ziet er toch net even iets beter uit Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Foto's van je lab.

Ziet er best tof uit, jouw lab woelen, heb die van YT2095 ook gezien (die ik geregeld op IRC spreek :) )

Berichten: 840

Re: Foto's van je lab.

Jor schreef:Ik doe hier geen BOEMBAKKNALLUH gein, maar serieus anorganisch en een beetje organische chemie.
Dit vind ik een beetje een achterlijke zin...

Ik heb zelf ook bepaalde 'knallende stoffen' gemaakt, maar ik zou het zeker niet willen plaatsen onder "BOEMBAKKNALLUH gein".

(Ja: er zijn ook mensen die -serieus- met explosieven bezig zijn)

Verder: Ziet er idd heel netjes uit! Afbeelding
correctie, mensen die pyrotechniek doen, puur om de reacties, en het echt er bestuderen ervan, en niet op grote schaal vind ik prima. Maar een paar kilo kunstmest en suiker reken ik daar niet onder. Ook acetonperoxide zeker niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Foto's van je lab.

waar ik werk heb ik toegang tot o.a. een flinke hoeveelheid zuivere glycerol en sterke zuren.

echter gooien wij de glycerol in levensmiddelen en de zuren voor analytische bepalingen.

sorry mag geen foto´s plaatsen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 173

Re: Foto's van je lab.

Jor, Als ik even wat opmerkingen mag plaatsen;

1 open vuur en brandbare organishe oplosmiddelen in een dezelfde ruimte vind ik apsoluut een no no

2 en ventilator als ''afzuiging'' is ook niet echt handig (denk aan brandbare dampen en vonken van je ventilator). beter koop je een vonkvrije ventilator.

3 Leg die brandeken(?) niet boven op de plank maar hang hem naast je aanrecht of bij de deur, anders kan je er niet tot moeilijk bij in geval van nood.

verder mooi lab en netjes opgeruimd, mijn complimenten.

Berichten: 840

Re: Foto's van je lab.

1. Ik doe nooit een vlam aan, zolang er een fles open is van een brandbare stof. En mijn enige brander is een alcoholbrander, dus daar gebeuren alleen ongelukken mee, als je een fles lang hebt laten open staan, zonder ventilatie, hem vergeet dicht te doen, en dan vervolgens een steekvlam veroorzaakt.

2. Ik blaas nooit vlambare gassen weg met de ventilator. Dat doe ik zonder wegblazen, dan doe ik de deur gewoon wijdt open, behalve met methanol, dat doe ik buiten. En zal ik dat doen, je krijgt alleen een explosie als er een concentratie is van minstens 1000ppm en dat bereikt het bij mij nooit. Eigenlijk gebruik ik de ventilator alleen voor niet al te giftige vervelende luchtjes (zwaveldioxide, ammoniak, HCl-nevel, jood, kleine hoeveelheden broom en chloor). Proeven met NO2, grote hoeveelheden halogenen en H2S doe ik ALTIJD buiten. H2S probeer ik te vermijden, het geeft me een gevoel van paniek, omdat je niet kunt weten hoe hoog de concentratie is. Bovendien ruiken de buren het met 100% zekerheid ;)

Wel bedankt voor de tip trouwens, zal ik aan denken.

3Die branddeken moet ik inderdaad een keer goed ophangen. Een CO2 blusser moet nog komen.

En bedankt voor de complimenten uiteraard :)

Kom op mensen, jullie ook pics posten! :P

Berichten: 497

Re: Foto's van je lab.

Voor mensen die een beetje op de hoogte zijn met mijn plannen, zal ik wat vertellen over mijn situatie.

Geen foto's van mijn lab!

Dat laat nog even op zich wachten.

Ik ben vorig jaar hard aan het werk gegaan met de schuur, maar verder dan elektra, de helft van het plaatmateriaal, een waterleiding, een vloer en een keukenblok ben ik nog niet.

Ik heb hierbij wat hulp gekregen, maar vooral ook een heleboel zelf gedaan.

Toch gaat het veel te langzaam.

Het eindexamen heeft een flinke vinger in deze pap.

Ik hoop daarentegen binnenkort verder te kunnen.

Eind vorig jaar heb ik niet gehaald, maar ik ga druk achter het project zetten om in ieder geval deze zomer in een inspirerende omgeving te kunnen zitten.

Wat erg jammer is is dat de reacties op mijn project vrij cliche zijn.

"Ga je de boel opblazen?", "Zit het dak er wel los genoeg op?", etc., alle gebrekkige opvattingen over mijn wonderschone hobby moet ik doorstaan.

Ik hoop dat ik, wanner mijn lab af is, zulke opvattingen ten goede kan keren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Foto's van je lab.

Tjah je kunt ze nog altijd aanvallen op hun bekrompen visie op chemie, doe ik ook altijd, en dan worden ze kwaad omdat ze het niet begrijpen, en dan moet je ze dus uitleg gaan verschaffen :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Foto's van je lab.

hmm soms is het makkelijker om te zeggen wat je maakt dan de reactie uit leggen

probeer maar eens de chemie te beschrijven van het mixing, baking and staling of pound cake.

neem maar aan, das lastig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Foto's van je lab.

Update:

Afbeelding

:P

Brandblusser niet in zicht maar is er wel, brandveilige kast komt nog. Ben nu een veiligheidsupdate aan het doen :P

De zuurkast is homemade.

De motor van de zuurkast heeft 4 standen. Stand 2 is meestal ruim genoeg en zuigt heel netjes af. Ik hield eens het raam op de hoogste stand (ik kan hem op 4 hoogtes zetten) en opende een fles 25% ammonia. Zelfs met mijn neus 10cm er vanaf rook ik NIETS, en normaal val je dan zowat achterover.

Ik heb ook een test-video gemaakt van een 1-eurocent oplossen in 65% salpeterzuur. Hier stond de motor op stand 3 (sterker dan 2), en het raam was open op werkhoogte. Alles wordt prachtig afgezogen en ik heb NIETS geroken, en dat spul ruik je al bij 1-2ppm , dus...

http://www.youtube.com/watch?v=bus-QQgbrWk

Toen ik het raam helemaal naar beneden deed, zodat er nog 4-5cm hoogte aan opening over is, werd binnen een seconde alle bruine damp uit het bekerglas gezogen en er was niets meer te zien.

Ik heb ook al aardig wat experimenten gedaan met vervelende dampen, en heb nog geen een keer IETS geroken. Prachtig! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Foto's van je lab.

Dan heb je een goede ventilatie. Maar wat doe je als het buiten windstil is?

Berichten: 3.145

Re: Foto's van je lab.

Heel netjes gedaan! Dat ziet er echt top uit. Een nette schone werkplek en vooral die zuurkast is erg fraai.

Wat voor brandblusser gebruik jij? Zelf heb ik altijd natte doeken klaar liggen en een emmer speciaal fijn zand (gekocht bij een dierenspeciaalzaak voor vogelkooien e.d.). Mocht ik ooit brand krijgen, dan kan ik dat fijne zand over het vuur strooien. Zand is een heel goede brandblusser en gaat eigenlijk nergens een vervelende reactie mee aan en je kunt het ook strooien over brandjes waar olieachtige vloeistoffen bij betrokken zijn. Ik zou als ik jou was ook zand klaarzetten. Sommige soorten brandblussers kunnen nogal gevaarlijk worden bij brand van vloeistoffen. Als de straal echt hard in de vloeistof spuit, dan kan die worden weggeslingerd met juist een grotere brand als gevolg.

Ik wil zelf nog wel een brandblusser naast het zand en de natte doeken, maar dat zou volgens mij een CO2-blusser moeten zijn. Hier ben ik nog steeds niet helemaal uit. Voor de veiligheid heb ik dus nu die emmer met zand, ik heb natte doeken en stromend water.

Belangrijkste qua veiligheid is echter dat je op de plek waar je je experimenten doet geen grotere hoeveelheden van brandbare stoffen opslaat en zeker geen brandbare vloeistoffen. Als je dan ook nog eens op microschaal werkt, dan heb je eigenlijk de kans op (grote) brand al vrijwel tot 0 gereduceerd. Dus, in die keukenkastjes moet je dus geen solventen hebben staan. Daar ben jij nu mee bezig, met die brandkast en als je die hebt, dan is het weer een stuk veiliger.

Reageer