Kookpuntsverhoging

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Kookpuntsverhoging

Goedendag iedereen :)

Ik/wij moet(en) voor scheikunde 1,2 op VWO6 niveau een zgn. 'Zelfstandig onderzoek' maken. Nou zijn wij inmiddels bij een proef betreffende de kookpuntsverhoging van aceton. Wij hebben 1,00 gram 2-propanol op in 20 ml aceton opgelost. Hierbij moeten wij d.m.v. de kookpuntsverhoging de molmassa van 2-propanol bepalen. Echter, nu komen de problemen..

Wij hebben bijvoorbeeld de pech dat onze aceton niet zuiver is. Het kookpunt van aceton is 56 graden Celsius (56,53 om precies te zijn). Wij kwamen uit op een abnormaal hoge waarde van 73,8 graden.

Op internet heb ik een formule gevonden om de molmassa te bepalen. Deze is:

ΔT = K * m/M

Hierbij is ΔT de kookpuntsverhoging, K is een constante (voor aceton is deze volgens mij 1.71, maar hier ben ik ook niet zeker over, kan iemand dit verifiëren?), m de molariteit van de op te lossen stof (propanol) t.o.v. de vloeistof (aceton) en M de molmassa van de op te lossen stof (propanol).

Ik ben momenteel bezig met het theoretisch bepalen van de kookpuntsverhoging. Het is echter zo dat 'm' afhangt van het aantal ionen. En dat is waar ik momenteel vast zit. Wat gebeurt er als je 2-propanol oplost in aceton? Molariteiten van beide oplossingen zijn *volgens mij* 1M.

Ook een bizarre ontdekking was dat terwijl wij dit practicum uitvoerden, wij na toevoeging van de 2-propanol op een maximale temperatuur kwamen van 104 graden Celsius, maar de vloeistof kookte nog niet! Nou snap ik dat het een 'kookpuntsVERHOGING' is, maar dit vind ik persoonlijk wel erg overdreven.. Enig idee hoe dit misschien kan komen?

Echt heel erg bedankt alvast! :)

Herman & Rachel

Berichten: 2.399

Re: Kookpuntsverhoging

Ionen heb je normaal gesproken niet met deze 2 stoffen.

Weet je zeker dat je thermometer wel goed werkt? Heb je hem eerst eens in kokentwater gestopt en gekeken of hij wel netjes 100 graden aangeeft?

Berichten: 22

Re: Kookpuntsverhoging

Wij hadden aan onze amanuensis gevraagd of de thermometers geijkt waren, en zij antwoordde daar positief op...

Re: Kookpuntsverhoging

Een link met antwoorden op je vragen.

http://geencursus.be/index2.php?option=com...id=52&Itemid=26

Er is iets helemaal mis met je aceton of je thermometer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kookpuntsverhoging

een geijkte thermometer kan alsnog niet betrouwbaar zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 22

Re: Kookpuntsverhoging

Er is iets helemaal mis met je aceton of je thermometer.
Zover was ik dus ook al ;)

Berichten: 22

Re: Kookpuntsverhoging

Napoleon1981 schreef: Ionen heb je normaal gesproken niet met deze 2 stoffen.
Dus, hier gewoon een factor 1 voor gebruiken neem ik aan?

Berichten: 22

Re: Kookpuntsverhoging

Hier mag een lockje op wat mij betreft..

Berichten: 364

Re: Kookpuntsverhoging

als je aceton hebt dat kookt bij 73.8° dan zou ik al niet beginne met die proef, ga dan gewoon es naar de delhaize of supermarkt en koop je daar een liter aceton, die kookt bij 56°C, die van jouw zal echt niet zuiver zijn, en het is dan ook niet de moeite om daarmee proeven te gaan doen op kookpuntsverhoging

Reageer