ijzergehalte scheermesje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ijzergehalte scheermesje

heee!!

ik moet voor school een po doen: titratie: waarschijnlijk moeten we het ijzergehalte in een scheermesje gaan bepalen.

ik weet al een aantal ding:

door het ijzer op te lossen in zwavelzuur krijg je Fe2+ ionen

deze vormen samen met de permanganaat een redoxreactie.

nu is mijn vraag hoe de reactie is van het oplossen van ijzer in zwavelzuur.

de reactie van Zwavelzuur is volgens mij namelijk:

H2SO4 + 2 H2O --> 2H3O+ + SO42-

hopelijk reageert er iemand heeeeel snel! heb morgen al mijn PO... :S

alvast bedankt!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ijzergehalte scheermesje

Tja... vragen om snelle reacties werkt meestal averechts. Op tijd beginnen is meestal een beter idee!

Maar we zullen je op weg helpen.

Je geeft zelf al aan dat je denkt dat er een redoxreactie plaatsvindt.
nu is mijn vraag hoe de reactie is van het oplossen van ijzer in zwavelzuur.
Je zegt zelf al, je krijgt Fe2+-ionen. Wat zou er gebeuren?

En om meteen verder te kijken: je hebt een redoxreactie met permanganaat. Welke halfreacties verwacht je?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzergehalte scheermesje

Nog 1 hint:

Het oplossen van een metaal in een zuur is een redoxreactie, waar in dit geval waterstof zal ontstaan, H2 dus.

Berichten: 915

Re: ijzergehalte scheermesje

Volgens mij kan je een redox opstellen waarbij ijzer wordt omgezet in ijzer (II); maar ik denk dat er eigenlijk ijzer (III) gevormd wordt, de oxidatietrap die ijzer ook draagt wanneer het in natuurlijke mineralen voorkomt. (Behalve enkele uitzonderingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzergehalte scheermesje

Dat zal niet zo gauw gebeuren, aangezien zwavelzuur niet "houdt" van halve oxidaties.

Bron kan ik helaas niet vermelden aangezien ik het dan te makkelijk maak voor de topic starter :P

Berichten: 840

Re: ijzergehalte scheermesje

Ik denk dat het niet echt een nauwkeurige manier is om het gehalte ijzer te bepalen in een scheermes, omdat ijzer(II)-ionen erg snel door de lucht worden geoxideerd. Je zal dus snel moeten titreren , om zo nauwkeurig mogelijk te zijn.

EDIT: Oops, foutje. Ijzer(II) is vrij stabiel in zuur millieu, volgens mij.

Berichten: 2

Re: ijzergehalte scheermesje

bedankt! ik ben er helemaal uit!

Reageer